Inlägg från: Hallonböna |Visa alla inlägg
  • Hallonböna

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Meah skrev 2008-11-22 20:44:08 följande:
    Har man innekatter växer klorna likadant som en hunds klor. Vår katt klättrar INTE inne iaf. Den hoppar mest. Klipper man intill pulpan blir de inte handikappade. Vår katt gör rivstarter och allt vad en innekatt kan göra. Klorna växer ut pricis som på hundarna. Alltså är det inte ngn skillnad i min mening. Kan tillägga att vår katt vässar klorna fast klorna är klippta.
    anledningen till att den inte klättrar är ju för att ni har klippt klorna
    klart att katten kan göra rivstarter men inte tvärvända, som katter normalt kan.
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 20:46:37 följande:
    Vi klipper klorna regelbundet på våra kattunger..och vuxna katter med för den delen. Klättrar gör dem i vilket fall som helst.Vi börjar klippa klorna när ungarna är ca 8 veckor gamla, så är de vana o lugna för resten av livet sen.
    men hur menar du med lugna för resten av livet? är inte det att ta bort en del av kattens personlighet för att anpassa den till någon som ni tycker är angeläget?
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:48:16 följande:
    Har man innekatter och de har för långa klor är det inte bra. De kan fastna med klorna i tyg, mattor mm och göra illa sig mer än de borde om klorna inte klipps. En gång klippte vi inte klorna på ett bra tag och vår katt fastnade med klorna lite här o där, vilket man såg var obehagligt för honom. Det gör "ju" ONT att fastna för dem. Nä, jag klipper!!
    men hur gammal är katten? en ung katt har ju inga som helst problem med att dra in sina klor.
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 20:54:36 följande:
    Jag kan garantera dig att det går utmärkt att klättra även med klippta klor. Det var nog bara så att katten var nyklippt och inte van o därför inte klarade av det.Mina katter klättrar både i träd o på annat trots sina vältrimmade klor.Att man klipper beror ju på att en innekatt inte sliter sina klor lika mycket som en utekatt. Vässa klorna kan de göra ändå.
    okej, ja för det var verkligen synd om honom. Han kunde inte hantera sin egen kropp och ramlade flera gånger.
  • Hallonböna
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-11-22 20:58:39 följande:
    jag tycker en katt ska få ha sina klor i fred katten försvarar sig oxå med klorna och en katt vill alltid ha vässade klor och det brukar katterna lära sig hur dom ska göra för o inte fastna i saker o ting en innekatts klor kan bli rätt långa och då får man försiktigt klippa dom en bit men man märker efteråt att katten vill få dom vassa igen klöser extra mycket ett tag på saker o ting
    precis

fast jag har haft katter i hela mitt liv och jag har aldrig varit med om att de har haft problem med att fastna i någonting.
    Bara när de har blivit väldigt gamla.
  • Hallonböna
    Jesster skrev 2008-11-22 20:59:51 följande:
    Det är inte sant.Klipper vi inte klorna på våra innekatter så växer de runt och borrar in sig i trampdynan.
    men är inte det för att de har varit vana vid att bli klippta innan då? jag har aldrig hört talas om detta fenomen och jag har ändå träffat väldigt många katter.
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 21:02:05 följande:
    Jag menar att man vänjer dem från början vid kloklippning, som med att bada dem o borsta dem o allmänt kunna hantera dem.Att klösa o vässa klorna för katterna är revirmarkering o det går lika bra med klippta klor. Eftersom de inte slits så blir de onaturligt långa, precis som för hundar.
    okej, ja det hade jag ingen aning om. Men alla katter som vi har haft, jag vågar påstå att INGEN av de har haft för långa klor trots att flesta varit inne. Det har varit friska klor som har gått att dra in hela vägen.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:02:38 följande:
    Vår katt klättrar inte för han är... INNEKATT...
    du menar för att ni inte har några träd inne? för om ni hade haft det och han hade haft klor så kan jag lova att han hade klättat. Om det inte är någon speciell ras där denna förmåga är bortavlad.
  • Hallonböna
    Kantarellen skrev 2008-11-22 21:07:55 följande:
    Katter klöser för att få bort lösa lager från klorna, när de är klippta behöver de klösa oftare eftersom klorna flagar mer, men det beroe även på klotång och klippteknik. Att katters klor inte kan förväxa och bli för långa är helt felaktigt, har sett flera sådana klor, oftast beror det på att katten är dålig på att klösa.Sen måste jag hålla med flera som tidigare skrivit i tråden, katter kan både klättra, rivstarta och vända med korta klor. Däremot slipper katterna skada sig själva, mig eller mina kläder av misstag.
    ja en sådan katt får man ju hjälpa då så att klon inte blir förvuxen. Men de flesta katter är fenor på att klösa. Och att klon flagnar då den är klippt beror just på att det översta skiktet är skadat och inte lossnar som ett helt skal, som det ska.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:09:53 följande:
    Förstå mig rätt! Katternas klor blir visst för lång då de är INNE!De kan fastna och kan göra sig ordentligt illa om man inte klipper dem. En innekatt lever med helt ANDRA förhållanden än vad utekatter gör. Är katterna ute ska klorna inte klippas.Som majsan 70 skriver så är vässning av klorna en revirmarkering inte för att som du sa att de vässar klorna pga att de vill att de ska vara vassa... och vässning av klorna gör de ute pga revirmarkering, det kan jag visa på en av våra syrener som en eller flera katter har gjort på vår syren (som jag älskar).Vår katt som vässar klorna på sin klösbräda vässar inte det oftare pga att vi klipper klorna...Har du läst ngn kattbok innan du köpte din katt? En liten fundering bara...
    tack men jo jag har läst och har varit omgiven av katter sen jag föddes, då min mamma sysslade med uppfödning.
    Och JO en katt vill vässa sina klor även för att de ska vara vassa och friska. Så att de fungerar helt enkelt. Det översta skiktet på klon hindrar katten från att kunna dra in klon om det är tjockt och gammalt!
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:18:32 följande:
    Vår katt är 4 år, och han drar in sina klor som normalt. Då han har riktigt långa klor kan man höra klorna då han går på golvet, vilket jag inte tycker är ok. Och som sagt jag har INTE lagt märke till att han vässar sina klor mindre på klösbrädan då han har lååånga klor.
    nej okej, men det är det jag tycker är så konstigt, för de katter vi har haft har man inte hört deras klor mot golvet förrän de har passerat 16års-strecket och innan dess har vi aldrig klippt de.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:22:54 följande:
    Vi har en bengal och jag har haft honom i koppel ute och trots att vi klipper klorna så har han, hör o häpna kunnat klättra i träd ute. Men han kom inte så långt upp pga kopplet inte var så jättelångt. Så vår lilla kisse har inte tappat ngr kattkonster.
    Så bra
    Vår katt skulle kanske också kunnat klättra i träd med sina korta klor, men på klösträdet eller i soffan fick han inte grepp.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?