Inlägg från: minimou |Visa alla inlägg
  • minimou

    Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

    Ninhursag: Som sagt, det KAN gå bra för waldorfelever också...

    Jag håller med om att waldorfelever inte lär sig engelska lika bra som elever i den vanliga skolan. (tur då för min dotter att hennes far är engelskspråkig, så hon slipper mitt "handikapp";))Sen tycker jag att det i t ex matte skulle ha varit bra med matteböcker. Jag vet att de i vissa skolor har börjat ta in matteböcker, så det är ju bra tycker jag. Jasg tycker även att det borde finnas större möjlighet att välja bland olika ämnen än det fanns i allafall på min tid.

    Matematik läste vi till motsvarande B-nivå på gymnasiet, och naturkunskap A + B, samhällskunskap B, så waldorfskolan är på det sättet bredare än t ex estetprogrammet i vanliga skolan. Vi kunde även välja till matte C.

  • minimou
    Angelven skrev 2008-12-08 11:24:09 följande:
    Det är ju tråkigt att du har fel Våren 2007 enligt skolverkets statistik slutade 604 elever årskurs 9 från fristående Waldorfskolor.Hösten 2007 enligt skolverkets statistik började 207 elever gymnasieskolan från fristående Waldorfskolor.Var tog DE FLESTA vägen då ?För det första finns det inte waldorfgymnasium på alla waldorfskolor, och då tvingas elever antingen att flytta hemifrån eller att börja kommunalt gymnasium. (Det finns 40 waldorfskolor i Sverige och endast 18 gymnasium) Sen är det många som inte har lust att fortsätta i samma klass som man gått i 9 år och väljer därför något nytt. Och en del är förståss inte nöjda med Waldorfpedagogiken och byter därför.

    Andelen som fortsätter till högre studier:
    www.waldorfakademien.se/pdfs/waldorf%20delrapport%201.pdf
  • minimou

    Min egna och högst personliga upplevelse är att det krävdes ett mycket högre engagemang och reflekterande på Waldorfskolan än det krävdes av mig under min tid på vanligt gymnasium. I o m att eleverna skapar sina egna periodhäften blir det uppenbart hur mycket tanke man lagt ned i studierna. I den vanliga skolan upplevde jag bara att man skulle läsa skolboken och svälja den med hull och hår. Betygen baserades i princip bara på provresultaten.

    Jag kan säga att jag själv inte orkade engagera mig så mycket som det krävdes i Naturkuynskap på Waldorfskolan och fick därför tyvärr IG i betyg. Efter gymnasiet läste jag upp Naturskunskap B på komvux och fick MVG utan problem. Det var ju i princip bara att läsa in en massa termer. Krävdes inte alls samma reflekteranade som lärarna i Waldorfskolan uppmuntrar. Men det är som sagt min egna upplevelse.

  • minimou
    hannabebe skrev 2008-12-09 07:18:19 följande:
    Du vet att Bo Dahlin som skrivit den texten är antroposof va? Knappast en kritisk granskare om jag känner mina antroposofer rätt ;)Jo, men det står ju fortfarande hur många som fortsätter till högre studier, vilken någon i tråden efterfrågade.
  • minimou
    hannabebe skrev 2008-12-09 07:13:08 följande:
    Jag håller inte alls med dig. Reflektion förstår jag vad du menar, men kritiskt tänkande, ifrågasättande och vetenskaplig vinkling fanns inte på min Waldorfskola. Med tanke på vilka grundidéer pedagogiken vilar mot förstår jag så häri efterhand att man inte kunde uppmuntra ifrågasättande för då skulle hela systemet rasa samman.Alltså jag är inte odelat positiv till waldorfpedagogiken. Det finns mycket de skulle kunna förbättra, absolut! men jag tycker att de tillför annat som den vanliga skolan inte gör.
    Jag har bara min egna upplevelse och känsla att gå på, och jag upplever att min tid där t ex har gett mig ett bredare synsätt, att inte bara svälja allt studiematerial rakt av. men kanske brister det just i de punkterna du belyser...?
  • minimou

    Alltså jag har extremt svårt att tro att det med den statistiken menas att endast 207 av 604 elever fortsatte till gymnasiet. Jag vet INGEN som hoppat av efter 9:an, och har ändå gått på flera olika waldorfskolor och känner folk på andra. Jag tror, som sagt tidigare att det är de som fortsätter på WALDORF som är 207. Av de resterande tror jag att den absoluta majoriteten fortsätter på sk vanbligt gymnasium.

  • minimou

    Jag kan tyvärr inte titta på statistiken, då det krävs att jag laddar ned något program, vilket jag inte får för min käre sambo. Och min dator är tyvärr trasig. Men jag ska se om jag kan få tag i någon imorgon som kan hjälpa mig att forska fram lite siffror... För jag tycker att det vore MYCKET upprörande om den statistiken vore sann. (vilket jag är ganska säker på att den inte är, då jag misstänker att du att tolkat den fel.)Men har du rätt är det förj***igt rent ut sagt.

  • minimou

    Nu har jag mailat waldorfederationen, och enligt svar från dem stämmer dessa siffror INTE: "Det skulle vara intressant var du hittade denna informationen på internet, för det är ju som du förstår djupt ,missvisande.SÅ gott som alla waldorfelever fortsätter gymnasiet efter klass 9. På vissa skolor fortsätter merparten till andra gymnasier än waldorfskolans, på andra stannar merparten kvar."

  • minimou

    Gäspan skrev 2008-12-12 12:05:57 följande:


    "högre studier"? Sedan när räknas gymnasiet som "högre studier"?
    Angelven har dragit upp statistik som h*n hävder visar hur många elever från waldorfskolornas 9:or som fortsätter till gymnasiet(oavsett skolform). Jag skriver att jag misstänker att h*n har misstolkat statistiken.

    Jag har ingenstanns hävdat att gymnasiet skulle vara "höfgre studier", vad dillar du om?
  • minimou

    Nu är jag så rysligt nyfiken på denna statistik som tydligen ska finnas, att jag har skrivit till skolverket för att fråga om någon sådan existerar, och hur den i så fall ser ut.

    För att stilla min nyfikenhet har jag även lagt ned åtskillig tid att försöka forska fram lite siffror. Av det jag hittintills fått fram framgår av skolverketssiffror från oktober 2007 att det gick 182 stycken elever i 10:an på waldorfgymnasier i Sverige, och då saknas information från 2 stycken waldorfgymnasier.

  • minimou

    SchumiFerrari skrev 2008-12-12 13:09:35 följande:


    Finns en rapport/uppsats från Karlstads Univeristet om Waldorf
    Den räknas tydligen inte för den var utförd av en sk "antroposof". Själv tycker jag att man borde kunna använda sig av den rapporten minst lika mycket som av alla länkar till oilka artiklar av "humanisterna", som inte heller är det minsta opartiska, utan har ett politisk mål bakom sin kampanj mot Waldorf.
  • minimou

    Har nu talat med skolverket, och de ställer sig mycket frågande till att de skulle ha statistik på den detaljnivå som skulle krävas för att se hur många waldorfelevwer som fortsätter till gymnasiet. Du får gärna länka, Angelven.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?