• Anonym

Hur går jag vidare? Socialhandläggare som mörkar.....

Vill inte skriva för många detaljer så nån kan känna igen sig,men i alla fall är det så här:

Sociala placerade ett barn på 15 år i ett familjehem för barnet hade det dåligt hemma.
    Barnet fick det minst lika dåligt i det här familjehemmet.
    Till slut blev barnet bokstavligt kastat ut på gatan och det var andra personer som fick hämta upp det där.

Det hela slutade med att det var barnet som fick skulden! Jorå, ni skulle bara veta hur vidrigt myndigheter och de så kallade änglarna som vill ta hand om barn i familjehem kan bete sig.

I alla fall så vägrar handläggaren på sociala att ta emot vittnesuppgifter från de här som plockade upp det på gatan utkastade barnet.
    Kontakt har tagits med chefen på Sociala men den nöjer sig med att säga att handläggaren inte fått några uppgifter på att den vill bli kontaktad. Då har den blivit kontaktad flera gånger men valt att aldrig ringa upp fast den vet mycket väl vad saken gäller, därför togs slutligen kontakten med chefen där upp.

Men hur går man vidare nu när socialchefen håller handläggare om ryggen så här och väljer att tro på dens lögner och man får inte ens själv berätta om vad familjehemmet gjorde mot barnet?
    Det finns flera vittnen till hur barnet behandlades och handläggaren och chefen har fått vetskap om detta men det får inte tas emot i papper utan båda väljer att skjuta skulden på barnet för det kastades ut från familjehemmet.
    Det här är inte ett barn med problem som upförandestörning eller nåt sånt, inget missbruk eller nåt sånt alls.

• Svar på tråden Hur går jag vidare? Socialhandläggare som mörkar.....
  • Anonym

Hej, läste precis vad ni skrivt!
    Det är alltid fruktansvärt när ett barn far illla, men värst av allt när myndigheter bidrar till detta!
    Tänk dig detta barns framtida kontakt med myndigheter av olika slag med dessa erfarenheter i bakgrunden,att inte bli trodd eller bortsjasad för att man är besvärlig.

Vad för slags chef har ni kontaktat? Är det en chef på själva "stället" eller är det någon på kommunen?
    Tänkte tanken, att "alla" har ju en chef, någon måste ju lyssna?

Jag kan inte så mycket juridiskt, men vet att bris har ju ett nummer förvuxna att ringa nr: 0771-505050.
    Annars kanske ni kan lägga fram några paragrafer från FN´s barnkonvention, som ligger under svea lag!
    De är lätta att finna på nätet.
    Byt handläggare, byt kommun om möjligt, finns det en upprättad kontakt med BUP, kurator på skolan eller lärare, sjuksköterska på skolan.
    En anna beprövad metod arr att tjata, via mail, telefon, brev, protestlistor m.m.
    Att vara många som angagerar sig ock "tjatar", på samma person, handläggare kan oxå vara ett tipps.
    Hota/verkställ med att gå ut i media, tv, radio, tidning, alla myndigheter ska tåla att bli granskade!

Ge aldrig upp på barnet, du/ni kan göra total skillnad för denna persons framtid.

Maassvis med stöd till er!

• Anonym

Kan man skaffa en advokat/jurist till denna situation?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-24 05:08:50 följande:
    Kan man skaffa en advokat/jurist till denna situation?
    Det går ju inte att stämma ett Socialkontor?

Jag är bara en utomstående som fick ta rätt på det familjehemmet kastade ut och inte längre ville ha. Jag får inte ens ha nån insyn från Socialas sida i vad som gäller det här barnet, jag får bara ta rätt på barnet där Sociala misslyckades och där de sedan ville mörka detta.
    Och Sociala lägger skulden på barnet, det var barnets eget fel att det kastades ut.
    Har aldrig varit i denna annars så vanliga Socialsväng tidigare, men det här ger mig kallar kårar.............
    Uppdrag granskning har jag funderat på faktiskt.
    Vad tror ni om det?
  • Anonym

Personligen tycker jag att man ska medla så långt det bara går,utan hot.
    Tänker på barnet so kanske hängs ut via media eller blir "stämplad" inom myndigheter som ett besvärligt fall, även om man t.ex. i tv förvränger bild o röst så fattar de flest medverkande i intervjuer vem det handlar om.

Vad säger killen/tjejen själv om allt detta,vem har vårdnaden?

Kan förstå ifall du inte får någon info ifrån socialen (även fast du bara vill hjälp till) om det inte finns dokumenterat att du inte har någon juridisk rätt till det, med tanke på tystnadsplikten.
    Du kanske har möjlighet att följa med barnet på ett soc. möte och presentera dig för handläggaren, då kanske du har större insynsrätt som kontaktperson, boendestöd?
    de handlar många gånger om att få ett förtroende, tråkigt nog så lyssnar vuxna mer på andra vuxna allt för många gånger. 

• yodi

skriv till länsrätten, det är dom som har koll på soc

• Anonym

Nnej det är inte Länsrätten som har koll på socialtjänsten utan det är L Ä N S S T Y R E L S E N . De är dem man kan och sk anmäla eventuella missförhållanden till.

• Chrille 84

Som sagts tidigare i tråden kontakta länstyrelsen. Det är dom som är bla socialens tillsynsmyndighet. Och nej det går inte att stämma/anmäla ett helt social kontor.
    MEN det går däremot att anmäla en enskild socialsekreterare för tjänste fel (vilket görs till dennes chef).
    Men om du kontaktar länstyrelsen så hjälper dom dig med det.

Svar på tråden Hur går jag vidare? Socialhandläggare som mörkar.....