• Anonym (Felicia)

Råkade äta brieost!

Åt en supergod smörgåstårta och såg inte att det var brie på... råkade äta en bit, trodde det var en vanlig tjock ostskiva. När jag upptäckte det så kände jag att ja vadå det är inget att göra åt nu. Rekomendationerna är säkert överdrivna. Men nu läste jag runt i gamla trådar att man absolut inte ska äta det. Vad är det värsta som kan hända? Är det fosterskadande? Är i 6.e mån...

• Svar på tråden Råkade äta brieost!
  • Mammatilltvåprinsar
    Kjell2 skrev 2008-11-24 09:33:09 följande:
    TS:Kolla på livsmedlesverkets sida, sök via Google, där finns en del bra inforation och deras rekommendationer.Kort sammanfattning:Listera kan orsaka missfall, extremt ovanligt. Det kan finnas listeria i ost av opastöriserad mjölk. Nästan all ost som sälj i Sverige tillverkas av pastöriserad mjölk.Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.Under rubriken UNDVIK, för gravida, står det:"Mögelost, exempelvis brie, camembert, gorgonzola, chèvre, även om den är gjord på pastöriserad mjölk"/Kjell
    Så är det, men min barnmorska sa att det är större risk att få en tegelsten i huvudet än att få listeria. Men visst ska man vara försiktig. Nu har du ätit och de allra flesta gör misstag under graviditeten och i de allra flesta fall går det utmärkt. Får du oförklarligt hög feber ska du söka vård!Men oroa dig inte!
  • Kjell2
    Mammatillwilliam skrev 2008-11-24 09:36:58 följande:
    Så är det, men min barnmorska sa att det är större risk att få en tegelsten i huvudet än att få listeria. Men visst ska man vara försiktig. Nu har du ätit och de allra flesta gör misstag under graviditeten och i de allra flesta fall går det utmärkt. Får du oförklarligt hög feber ska du söka vård!Men oroa dig inte!
    Är rätt säker på att du och din BM har rätt där, men riskhantering är svårt.

I smörgåstårta lär det också vara svensktillverkad pastöriserad tråkbrie med en väldigt låg sannolikhet, tegelstenihuvudet, för listeria.

/Kjell
  • Anonym (Felicia)

Tack för era svar! Gillade det där med tegelstenen ska försöka att inte tänka mer på det. Får hoppas på att jag får en frisk bebis.

• Mammatilltvåprinsar

Anonym (Felicia) skrev 2008-11-24 10:55:11 följande:

Tack för era svar! Gillade det där med tegelstenen ska försöka att inte tänka mer på det. Får hoppas på att jag får en frisk bebis.
    Och att du slipper tegelstenar:) Lycka till med bebisen!
  • redneck girl

en gång är ingen gång brukar man säga.ta det lugnt.

• Kjell2

7barns mamman skrev 2008-11-24 10:58:23 följande:

en gång är ingen gång brukar man säga.ta det lugnt.
    Tyvär gäller det inte t ex Listeria och tegelstenar. En gång kan räcka och hundra gånger är ingen gång.

/Kjell
  • Anonym (Felicia)
    Kjell2 skrev 2008-11-24 11:23:00 följande:
    7barns mamman skrev 2008-11-24 10:58:23 följande:
    Tyvär gäller det inte t ex Listeria och tegelstenar. En gång kan räcka och hundra gånger är ingen gång./Kjell
    Tack för den!
  • Åskan

Jag har ätit brieost under mina graviditeter. Även lite mögelost ibland (men inga mängder). Orkar inte oroa mig för allt.

• Kjell2

Anonym (Felicia) skrev 2008-11-24 12:28:15 följande:

Tack för den!
    Då tar vi det en gåpng från början.
    Om du blir smittad av listera är det liten sannolikhet att det uppstår fosterskador
    Äter du ost med listeria är det lite sannolikhet att du bli smittad
    Inga ostar gjorda på pasöriserad mjölk har listeria bakterier från början
    Det finns än väldigt liten risk att lagrade mjukostar gjorda på pasöriserad mjölk får listeria bakterier

Utifrån det kan du själv avgöra hur stor risken är.

Det är lika dumt att säga att en gång är ingen gång som att säga att jag åt massor av franska opasöriserade brieostar under hela min graviditet och allt gick bra så ät du på, det är ofarligt.

/Kjell
  • Mammatilltvåprinsar
    Kjell2 skrev 2008-11-24 12:50:04 följande:
    Anonym (Felicia) skrev 2008-11-24 12:28:15 följande:
    Då tar vi det en gåpng från början.Om du blir smittad av listera är det liten sannolikhet att det uppstår fosterskadorÄter du ost med listeria är det lite sannolikhet att du bli smittadInga ostar gjorda på pasöriserad mjölk har listeria bakterier från börjanDet finns än väldigt liten risk att lagrade mjukostar gjorda på pasöriserad mjölk får listeria bakterierUtifrån det kan du själv avgöra hur stor risken är.Det är lika dumt att säga att en gång är ingen gång som att säga att jag åt massor av franska opasöriserade brieostar under hela min graviditet och allt gick bra så ät du på, det är ofarligt./Kjell
    Men det var ett misstag och det går inte att ändra så nu är det väl bäst att släppa det och försöka att inte oroa sig? Man gör så gott man kan, ingen mamma vill sitt foster illa!
  • Anonym

Oj det är jättefarligt..Man kan få d nbsjbrhajl av det

• Anonym (ix)

har bara läst Ts. jag åt det med när jag va gravid, det hände inget med min son. men jag visste inte om att man inte fick äta det. lycka till

• gutegirl
    Anonym (ix) skrev 2008-11-24 15:37:03 följande:
    har bara läst Ts. jag åt det med när jag va gravid, det hände inget med min son. men jag visste inte om att man inte fick äta det. lycka till
    Jag blev lite förvånad också, jag väntar min fjärde nu till våren, och med de andra barnen har det aldrig varit tal om att man inte fick äta mögelost, så länge den var pastöriserad.
    De är födda 95,99 och 05 så det verkar ha ändrats massor.
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Anonym (Felicia)
    Anonym skrev 2008-11-24 15:33:21 följande:
    Oj det är jättefarligt..Man kan få d nbsjbrhajl av det
    Försökte du vara rolig eller?
  • LadyWillow

Det är väldigt liten risk.

Svar på tråden Råkade äta brieost!