• X1C

Utbetalningar av löner`?

Kan arbetsgivare själva bestämma hur dom betalar ut månadslönen? Vissa får Januari lönen i Januari och andra få vänta till Februari. Så man få månadslönen 1 månad efter istället.

Min kollega få lönen samma månad men jag ska få den 1 månad efter. Han har fast anställning och jag har Tillsvidar anställning med månadslön.

Kör budbil så är inom transport med jag hittar ingen info om hur löner ska betalas ut.

• Svar på tråden Utbetalningar av löner`?
  • Vasen

Det brukar stå i kontraktet om man har lön innestående till nästa månad eller får samma månad. Jag tror att det avtalas med facket? I vartfall finns det ingen lag som säger att man måste få lönen samma månad man tjänar in den.

• rosyposy

Fast anställning och tillsvidare anställning brukar vara samma sak.
    Det vanligaste brukar vara att de som har månadslön får sin lön samma månad (dvs januarilönen i januari) medans de som har tim-baserad lön får den en månad i efterskott.

Ring ditt fack och kolla vilka regler som gäller för dig.

• JAG är BÄST

Ja, så får dom göra.

Jag hade till mig själv och mina anställda att dom fick sin lön månaden efter.

Jag tycker det var lättare för min del om det gällde sj-löner å så.

• Tittij

Det finns ingenting idag som heter fast ansstsällning. Det heter tillsvidareanställning, så ni har samma anställningsform.

Båda sätten att betala ut lön på är ok, men jag tycker det låter konstigt att men gör olika på samma ställe.
    vi har båda salgs lönerna, men det är uppdelat på anställningsform. Alla våra kollektivare som går på timanställning får lön för föregående månad, medans alla tjänstemän med fast månadslön får lön samma månad som den intjänas.

• JAG är BÄST

TS

Är det så att du går under PROVANSTÄLLNING?

Då kan jag förstå varför du får din lönen månaden efter, det är rätt vanligt.

Har ni båda tillsvidareanställning(fasta jobb) så förstår inte jag heller varför ni får lönerna olika månader.

• X1C

Ah blev bara lite fundersam... Få leta fram kontraktet =P

• X1C

JAG är BÄST skrev 2008-11-24 13:04:33 följande:

TSÄr det så att du går under PROVANSTÄLLNING?Då kan jag förstå varför du får din lönen månaden efter, det är rätt vanligt.Har ni båda tillsvidareanställning(fasta jobb) så förstår inte jag heller varför ni får lönerna olika månader.
    Nej nej jag har fått tillsvidare. Samma som den andre snubben. Men han har varit anställd 1 år redan. Han får Januari i januari sen OB tillägget i februari
  • JAG är BÄST

Hmm, då låter det ju konstigt.
    Kontakta ditt fack och kolla vad dom säger.

Nu spelar det egentligen ingen roll, då får ju din lön hursomhelst.
    Egentligen speler det ju ingen roll, eller hur.

• Vasen

Har du nyligen blivit tillsvareanställd? Denna månad eller så? Isåfall kan det komma två löner, förra månadens och denna samtidigt som en trevlig överraskning .

Svar på tråden Utbetalningar av löner`?