Inlägg från: khartoum |Visa alla inlägg
  • khartoum

Hundförsäkring??

Du kan testa denna länk:

www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_valj_bolag.asp&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

Läsvärd artikel ang. vad som skiljer försäkringarna åt beroende på hundras, ålder och var du bor.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=329690&maNo=0

Råd & Rön nr 9, oktober 2008 jämför hundförsäkringar. Kanske värt att beställa tidningen?

Lycka till. Själv har jag Folksam som jag tycker är prisvärd. Funderade ett slag att byta till IF då självrisken alltid är densamma, inga extra procentsatser eller så.

Ett alternativ är att spara en ordenlig slant varje månad till ett hundkonto. Förhoppningsvis har du så pengar om olyckan skulle vara framme. Men med tanke på att en enkel operation lätt går på 15000 kronor, så är nog en försäkring ändå att föredra.

• khartoum

Jag betalar 2322 kr/år för min dv.schnauzer. Han är livförsäkrad för 15 600 kr och vet.vård för 40 000. Självrisken är 1500kr plus 20 procent på beloppet utöver den summan.

Att han är såpass högt livförsäkrad beror på att han använts i avel och jag räknar med att det kommer kosta mig lite mer om jag vill hitta en likvärdig hund att meritera osv. Egentligen en onödig lyx, kan tyckas, men det kostade inte så mycket mer per år att öka det beloppet.

Jag sparar 600 kr/månad på ett särskilt hundkonto så att jag har pengar när räkningen kommer samt extra pengar för ev. vet.vårdutgifter.

Jag skulle rekommendera dig att göra så, för då behöver man inte bli så nervös om något händer. Hittills har jag lyckats få flera tusen plus under åren eftersom han hittills inte varit sjuk.

Men sånt kan man ju aldrig veta...

• khartoum

Den låter ganska dyr, tycker jag, men å andra sidan är ju inte självrisken så hög - om den är 400kr?

Svar på tråden Hundförsäkring??