• Liindaa

Behöver hjälp fort.

Vi har en hankatt som är 4 månader.

Nu har vi skaffat en till kattunge, som är 8-9 veckor. En tjej.

Han katten är helt tokig. Han anfaller henne och bitter henne i halsen.

Nu har vi blivit tvungen att stänga in honom i sovrummet.

Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Behöver hjälp fort.
  • Karisma

Nu är han ju inte så gammal, vet inte då de blir könsmogna, men så gjorde min hankatt då han försökte sätta på vår honkatt. Eller han lyckades, då vi fick kattungar..

Kanske vill han bara leka..vet inte, hoppas du får svar från ngn som verkligen vet.

Kram K..

• bisou

Om din hankatt bara är fyra månader så är han ju en kattunge själv. Tycker det låter som om han vill leka o inget annat....

• Nettan73

Hur våldsam är han? Jag tror att man ska försöka ha lite is i magen o låta dem göra upp. De måste ju få känna på varandra o det kan ju se läskigt ut, men det är ju så katter gör.. Jag vet när vi skaffade kattunge - vår stora hane var grym, men vi lät dem hållas o han fortsatte "uppfostra" lillhonan, men mindre o mindre våldsamt.. Idag är de bästa vänner! Jag skulle släppa ut hanen ur sovrummet, men vara på min vakt så att det inte går allt för hett till. Lycka till!

• Liindaa

Jag har släpt ut han. Men nu är han i sovrummet i gen.

Han vill inte leka, utan han är arg på henne. Och han tar och biter henne över halsen och nacken.
    Han biter så att hon skriker.

Först går han och kollar, sedan så läger han sig en bit bort och anfaller henne sedan..

Har försökt med att prata lugnt och klappa dom båda. Skvätta lite vatten på han. Stoppat in han i buren så att dom kan kika på varandra. Men ingen ting fungerar.

Vet inte vad jag ska göra nu?

• eskilina

Har man en katt som redan bott in sig brukar den visa den nya var "skåpet" ska stå. Ibland kan det se väldigt aggressivt ut. Våran honkatt som var två år när vi skaffade en liten hankattunge visade honom vem som bestämde! Fast han nu är dubbelt så stor som henne så är hon bossen! Han får t.ex alltid vänta på att hon ätit färdigt innan det är hans tur. Vi hade två skålar från början, men det spelade ingen roll..
    Men visst kan det vara så att han är lite förvirrad när det kommer en honkatt, men är inte hon för liten för att han ska vilja vara på henne? Det kanske blir värre om ni stänger in honom och han får för sig att ni struntar i honom. De kan lätt bli svartsjuka de små sötnosarna.

• Liindaa

Han biter henne hårt, och hon skriker. Vågar knappt släppa ut honom..

Han är världens goast katt igentligen.

• Nettan73

gå hemifrån så slipper du se o höra!! Jag tror att de måste få göra upp.. o sannolikheten att han skadar henne är ju egentligen ganska liten.

• Liindaa

Det verkar som att han försöker bita ihjäl henne.

Ska jag släppa ut honom?

• tjoho

Katter måste få göra upp. Låt dem hållas - det är så det fungerar utomhus. Se till att den lilla nya inte blir allvarligt skadad bara, då får du välja vilken katt du vill behålla. Alla katter går inte ihop, vissa kommer aldrig överrens om rangen. Men troligen kommer det gå över, även om de kanske aldrig blir bästisar...

• Annika 1983

jag tror inte det är så himla hårt han biter. det kan ju vara att hon vill känna att det är synd om henne.. Och att hon blir lite rädd.

Jag hade släppt ut honom o hållt mig lite i skym undan så dom hade fått sköta det själv.

Svar på tråden Behöver hjälp fort.