• Hon den an0nyma sn0karen

Finns det inga tjej lego"gubbar" längre?

När jag var lite fanns det tjejlego gubbar till passagerar flygplanen, tågen osv. MEN nu är det endast pojkgubbar med i dom där stora husen. Det ända lego som jag sett finns tjejer till är typ "film" legot som tex indiana jones. Men vart sjutton har tjejerna tagit vägen i tågen då? Åker inte kvinnor tåg eller? Eller har jag missat dom?
    Fan sonen har bara pojkgubbar vill se en av tjejerna också till samlingen av lego.

(TÄNKER just nu på "riktigt" lego som jag ser det, inte belville, duplo, och såna)

Slampa, en kvinna med samma sexuella moral som en man.
  • Svar på tråden Finns det inga tjej lego"gubbar" längre?
  • mmonika77

Men jag har legogubbar som både är en läkartjej, en bov med tjejhår osv... var får ni era idéer ifrån?

• mmonika77

Då pratar jag om vanligt lego. Det finns till och med kjolar till gubbarna...

• s k r i n d a

mmonika77: är de inköpta under de senaste åren? Vi har nämligen också många sådana, men de är från 80-talet.

• mmonika77

De är inköpta i år och förra året!

• mmonika77

Finns ju tjejhår, långt i alla dess färger.

• minnapinna

skrinda,
    aha! då ska jag leta vidare.

• Hon den an0nyma sn0karen

Sonen fick lego nu i julklapp var en med en parkbänk och en flicka på, men i det andra syndes tyvärr inga tjejer.

jag menar alltså i legocity verkar inte vara med speciellt ofta i alla fall. Julkalendern fick han och hittade tjejerna där som ni skrev om men lego-city verkar ha väldigt lite tjejer, mmonika77 vilket lego har du köpt ifrån?

• Nimbus

Vi (på en förskola) beställde ett stort set med legofigurer, och fick med en flicka, som det sen blev nästan slagsmål om bland flickorna i gruppen, de gömde henne så att de skulle få ha henne i fred, och tillslut fick vi göra en lista på vems tur det var att leka med henne .

• Tygtiiger

Jag har faktiskt reagerat på samma sak - de flesta legogubbarna har klassiskt manliga attribut. Å andra sidan så stör det inte sonen, mekanikern är tex kvinna (antagligen för att hon är det i nassefilmerna) trots avsaknad av långt hår, läkaren i läkarbilen har en 70-talsfrilla och blev omedelbart klassad som kvinna (nästan alla läkare han känner är kvinnor), men jag tycker ändå det är trist att det är så få som har kjolar, långt hår etc.

Vi fick med två flickor i hans legokalender, en som åt glass och en som byggde snögubbe. Känns som att de använt mycket gammalt restlager i kalendern för det var många retrogubbar, jättekul!!

Jag får nog också mejla lego tror jag. Bland de saker jag skulle vilja se är Lego cirkus, tivoli, sjukhus och affär/kiosk. Samt drösavis av legofigurer som har några kvinnliga attribut.

Liiite tråkigt är det att så många av gubbarna ser bistra ut, också! Men allt kanju inte vara som det var när jag var liten

• luthien77

Jag var som mest arg när sonen var typ 2 år och lekte med duplo som allra värst. Sonen hade då följande Duplo - Flygplatsen, Bondgård, traktor, polisbil och zoo-bil-set. Han hade då 2 mekaniker, 1 pilot, 1 flygledare, 1 filmstjärna, 2 bönder, 1 polis, 1 djurskötare, 1 pojke = 10 figurer med klart manliga attribut (skäggstubb och helskägg på flera) samt 1 bonde och 1 djurskötare med kvinnliga attribut. 10 mot 2 således.

Det enda set som hade fler tjejer än killar i var ridskolan (föga förvånande). På bilden till hus-setet dammsög kvinnan medan mannen just klev ur bilen med en present till barnen.

På ingen bild framförde en kvinna något fordon.

På duplos hemsida var "flickor" en egen kategori, jämte "klossar", "fordon", "pre-school" etc.

Känns som lego fastnat i 50-talet.

Kikade in på hemsidan nu och det ser faktiskt bättre ut nu, så det finns kanske hopp... Men skriv till dem! Ju fler som skriver desto bättre.

Svar på tråden Finns det inga tjej lego"gubbar" längre?