• sirre

    30+ med första barnet 1-3 år

    Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

    Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket,
    några barn har till och med firat sin tvåårsdag.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!


    VÅRA SYSTERTRÅDAR:

     30+ med första barnet under 1 år:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m33502850.html
     30+ som väntar syskon:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m33870106.html
     30+ samlingstråd för alla aktiva "gamlingar":
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34461275.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-28 23:10
    Ny tråd för de som väntar syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39590157.html
  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år
  • BjörnesMagasin
    Billabong skrev 2008-12-02 10:41:50 följande:
    Ego:Är konstant trött om kvällarna och mår lite tjuvtjockt denna gången jämfört med när jag väntade J. Jag tror det beror på att jag inte har möjlighet att sova lika mkt (och med samma kvalitet...) om nätterna och vila lika mkt om dagarna/kvällarna som innan. Ngn som tror att min teori kan stämma?Och är jag inte proppmätt så är jag hungrig, inga längre perioder med lagom mättnadskänsla här inte... J är en superenergisk 15-månaders just nu. Hon hittar på saker varje sekund och hennes pappa är smått frustrerad över allt han inte hinner med att göra hemma om dagarna... Och jag påpekar försynt att han ju ändå är hemma för att ha hand om henne - inte dra igång inredningsprojekt och storstädning (som visserligen VERKLIGEN behövs).Hon härmar och upptäcker mest hela tiden. Det är inte så många ord hon kan men däremot kom det ett nytt djurläte imrose; grisgrymtningen. Klättra på allt är annars favoriten. Igår stod hon på tredje trappsteget på stegen och rattade på volymknappen på stereon när sambon vände ryggen till för att hämta gardinstången som skulle upp...Sorry att det blev så långt när jag väl kom mig för att skriva här...
    Jag känner mycket väl igen det där, och har samma teori själv om mindre vila!!

    Och här har vi också en superenergisk liten tjejja, dock bara lite drygt 13 månader!! Babblar för fullt och en del ord dyker upp också även om det mest bara är just babbel!! Och klättrar ja!!! Häromdagen var hon uppe på köksbänken innan vi ställde undan trapp-pallen (en sån från IKEA) som stod bredvid!!! Full fart hela tiden...
    Världens bästa Nora 071017 och Loppan i magen med BF 090527!!!
  • Vi 5

    Aggis, det låter spännande Undrar just vad det är för "känningar" du har? Mina onda sd har helt försvunnit så nu tror jag nog det dröjer lite.

    FrkKanin det har jag också hört, det där med makaron. Men även för ännu lite större barn att stoppa in tabletten i en banan så att barnet biter av bananen och sväljer biten.

    Sara75, tack vad gullig du är Jag tror stenhårt på din teori om vila och illamånede. För mig är det värre ju tröttare jag är och ju mindre jag vilar.

    Pyttis, virus igen! Suck! Lider med er som aldrig verkar bli friska...

    Lia, vad skönt att hon är så stadig och "stor", kan tänka mig att det underlättar när du har storatjejen att hinna med också

  • Gladhannapanna

    Spännade Aggis!!!

    Själv går jag runt och skräller och är täppt i näsan. SÅ himla tröstlöst...

    Agnes är hemma med pappa idag med, imorgon ska jag vara hemma med henne. Planen är att baka pepparkakor, ska bli spännande att se hur en tvååring fixar det!

    Sara: Jag tror absolut att du har rätt i din teori, iaf upplevde jag liknande själv!

  • Vi 5

    Förresten, jag skulle vilja ge några julklappstips;

    Unicef säljer jättefina leksaker till barn, köper man dem så stödjer man deras arbete;
    http://www.unicef.se/butik/privat/leksaker
    De säljer också gåvor som ges direkt till nödställda, tex kex med näring till svältande barn, filtar till frysande, fotbollar eller hopprep till barn som kan behöva leka, man får om man köper något sådant ett gåvobrev som man kan ge/skicka till någon man annars bara skulle köpt en onödig pryl eller chokladask till; http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop 

  • gbg30plus

    Vi4: Tack för klapptipsen! Perfekt för adventsbjudningar och annat man flänger på så här års. Snart är de dags för dig!! Känner du dig laddad?

    Aggis: Heja heja heja!! Åå vad jag är avundsjuk på dig! Min andra förlossning var en dröm som jag gärna skulle återuppleva, sjukt va?

    Längtar efter att vara gravid igen, hur sjukt är inte det...men januari 2010 har vi sagt. Då åker spiralen ut igen.

  • MrsFreckles

    Vi4 - Tycker det ar en jattebra ide! Brukar kopa ett Baby Kit tex fran Radda barnen har i UK istallet for julkort, sa skickar jag ett mejl istallet (forutom till nagra aldre i familjen). Vad har ni valt for nagot?

    Aggis - inte langt kvar nu...

    Sara - som sagt, beundrar alla med sma barn som ocksa ar gravida, ar trott med bara ett barn och hon sover oftast bra pa natterna nu nar hon ar frisk igen.

    Pyttis - hoppas ni far bli friska snart! Och att pepparkaksbaket gar bra. Ska kopa lite formar idag tankte jag, och baka lite med M nasta vecka. Kopte ju deg pa svenska julmarknaden har.


    M har betydligt svarare dock att komma till ro nu nar hon ska sova da hon kommit pa att resa sig/satta sig upp...

    Kommer fa en hel natts ostord somn tors-fre da jag ar borta med jobbet, forsta natten utan M, lite konstigt och kommer sakert sakna henne jattemycket. Men skont med

    Ang julklappar sa koper vi inte sa manga julklappar annars, bara inom familjen (syskon och foraldrar), koper inga fodelsedagspresenter under aret sa vi koper till jul istallet. Till vanner har jag borjat gora egna. Forra aret stora burkar med hemmagjort svenskt julgodis, i ar blir det nog hemmagjort badsalt/scrub mm...om jag vagar mig pa det Har blivit lite till M men mest saker hon behover sasom vinterjacka, klader mm. Svart att lata bli...

    Igar var en kompis har och fotade mig och M (hon ar blivande fotograf), tankt som julklapp till mannen, ska valja ut en storre och ha i svart/vitt och sa en liten serie i farg med nagra fina ramar. Fast han ogillar overraskningar...sa far val kopa en av bockerna han onskar sig med. Jag fick ju mina skor jag ville ha i julklapp! Vi kommer inte ta med vara julklappar till Sverige, blir for mycket att slapa pa. Fotona gar ju ha med, och nagot litet till M men hon far sa mycket av mina foraldrar anda.

  • Agronom

    Var nog falskt alarm...INgen bebis idag i alla fall som det verkar.

    Vi4: SD som gör lite ont, molande mensvärk i någon timma från och till, ökade flytningar (Uäck!)

    GBG: Låter bra! Jag ahr totalångest över att krystningsarbetet ska bli lika utdraget denna gång och att jag också nu ska behöva hjälp sista cm med sugklocka...

  • Vi 5

    gbg, ja, jag känner mig väldigt laddad, ser fram emot förlossningen med spänning. Jag har ju en väldigt positiv upplevelse av min förra förlossning (även fast den var lång och fast att jag brast mycket).

    Olimpia, Vi brukar inte heller köpa så mycket i familjen, vi gör ibland ett "bok-lotteri" Där vi köper pocketböcker av olika slag, slår in och skriver en vers till varje, lite fyndigt om vad den handlar om. Så drar vi lott och den som får nr 1 får välja bok först osv. Det är sedan tillåtet att byta med varandra efteråt Brukar vara trevligt.
    På UNICEF-shopen har jag köpt de gåvor som man skickar direkt till nödställda; näringskex, filtar, den näringsberikade mjölken och till min gudsons familj köpte jag fotbollar och hopprep, tror att barnen kan relatera till det. Vi ska också köpa av de leksaker man ger själv, det var lite svårt att välja, så jag väntar tills min man kommer hem, men till en familj blir det nog iaf glitterpennor och "sjukhus setet" och funderar själv på babyfilten och speldosan. Memospelet är jag inne på till en annan familj. Men har inte helt bestämt än som sagt.  

  • Mandra

    Sara 75 > Hehe, förstår hans känsla. Även om man hinner med saker hemma så finns det alltid saker kvar att göra numer och med två så är känslan konstant. Att sitta ner när man får chansen är ännu svårare för allt som borde göras. Kvällstimmarna när barnen sover är fullspeckade med 'att-göran' minst en vecka framåt nu inför jul. Så ja.. stda får man nog göra när barnen är stora nog att gå på dagis och man själv är hemma sjuk..ensam. Om man då orkar
    Oj, en dam som löser sina problem. Coolt att hon kan klättra sådär

    Vi 4 > TAck för julklappstipset. Ska se om det är något vi kan bidra med.

    Olimpia > Vilken fin julklapp ni ger honom.

    Pyttis > Är det samma förkylning än?

    Lia > Åhh, vad duktig hon är. Jag kan se framför mig hur stålt du blev när hon berömde er. Så mysigt att höra bra saker om sitt barn. Jag kan säga att Vilya satt inte själv förens, om det var runt 10 månader, hon gick mellan saker men hon kunde inte sitta utan att ramla åt sidan Men hon var bra på annat såklart.

    Igår bakade vi lussekatter här hemma och Vilya var så duktig och tycker att det är så kul nu. Gjorde hur många fina bullar som hällst. Hon rullade sniglar sa hon.. hehe. Såg ungefär ut som kanelsnäckor.
    Tyra är efter 5 dygn äntligen feberfri men jag sitter fortfarande med henne hela nätterna för att hon hostar så mycket och är så snorig/slemmig. Hostar så hon kräks flera gånger om dagen stackars liten. Men allmäntillståndet käns helt ok nu *phu* Själv snittar jag 3 timmar natten och tror att jag snart kommer att ramla sönder i små delar. Värker i kroppen av både sömnbrist och allt sittande.

    Jag var mest inne för att se om det dimpt ner några små nya godingar i tråden *kikar lite extra åt Agronoms håll*

    Nu ska vi göra en nejlikaprydd apelsin och baka saffransskorpor och koka knäck inför vår årliga andra adventsglögg med vänner.
    Sukta varning.. på menyn till söndag står det.. Saffransbullar, saffransskorpor, kardemummaskorpor, chokladfudge, knäck, pepparkakor, polkachoklad (julgodis med polkagriskross+vit choklad+cocos)..sjuuukt goda och massa glögg såklart.
    Lät dåligt va?
    Och jag undrar varför jag ligger 15 kilo plus?? hehe

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år