• Klurix

Får barnen använda tuschpennor och målarfärg på er förkskola?

Jag undrar: min dotter började på ny förskola i september. Hon är 3 1/2 år. Jag har reagerat på att inga av hennes teckningar som hon tar med sig hem är ritade med tusch eller målarfärg. Är det så på förskolor i allmänhet, att barnen endast får använda tusch och målarfärg under kontrollerade former?

• Svar på tråden Får barnen använda tuschpennor och målarfärg på er förkskola?
  • jannovich

Jag arbetar på förskola och vi målar väldigt mycket med vattenfärg/flaskfärg, men under "kontrollerade former". Det skulle inte praktiskt fungera om barnen fick fri tillgång till dessa färger, det skulle dessutom förmodligen vara en väldans massa färg på andra ställen än enbart papperet...

• Peztis

Sonen målar mycket med målarfärg men jag förutsätter att det är en fröken i närheten.
    Tusch är det sällan men det är nog för att de torkar ju ut på en gång.

• RebelRose

Ja,på dom förskolor jag har varit på(vickat) har tusch & målarfärg andvänts när en pedagog suttit med.
    Alternativt så har barn under 3 bara fått använda tusch när det ligger en vaxduk på bordet & en pedagog är med,dom större barnen har fått "friare"tyglar.

Detta för att barnen under 3 har en viss tendens att inte bara vilja färglägga pappret utan även kompisarna,dockvrån,andras kläder osv

• Fiddle

Där jag jobbar så får de äldre barnen använda tuschpennor när de vill. Målarfärg används däremot bara under kontrollerade former.

• Lykketrollet

På en fsk där jag har praktik var det sällan de färgade med tuschpennor eller målade i början då jag var där. Barn på tre år fick inte använda tuschpennor ifall de ritade på sig själv etc. Nu däremot står tuschpennor och målarfärg framme, och barnen målar och ritar när de själva vill. Fungerar hur bra som helst, även för en två-åring! Jätteroligt att se!

Men det är nog i allmänhet så på svenska förskolor att allt som är "smutsigt" är otillgängligt för barnen. Otroligt trist, men jag börjar förstå varför när man läser här inne om alla föräldrar som nojar över skitiga kläder eller annat

• Fiddle

(Jag räknar din dotter till "äldre" i det här fallet också)

• sicksack

Oj, finns det fortfarande förskolor där barn bara får rita och måla under kontrollerade former?! Vad tråkigt! Självklart klarar barn av att måla och rita närhelst andan faller på. Bara de får en chans att göra så.

• Bevabus

Jag praktiserade på dagis förut och där så målade dom med både tusch och målarfärg

• zanzibar

Ja de får dom. Sonen går på en reggio-emilia förskola, 1-4 åringar. Där finns allt framme i barnens höjd så de kan leka med det dom vill,alltså även tuschpennor. Men jag antar att någon pedagog sätter sig ner där om det är barn som vill måla.

• sicksack
    zanzibar skrev 2008-11-24 21:25:01 följande:
    Men jag antar att någon pedagog sätter sig ner där om det är barn som vill måla.
    Det gör inte vi (jobbar på Reggio förskola). Barnen är självständiga och kan själva. Vi ser till att det alltid finns färg och penslar lätt tillgängligt och vi ser till att det alltid finns papper på stafflierna. (självklart finns vi till hands om/när vi behövs)
Svar på tråden Får barnen använda tuschpennor och målarfärg på er förkskola?