Pellets frågor???
vi köper 500 kg säck för 700,-, vilket förra vintern räckte i snitt 3 veckor. (villa på ca 120 kvm, i kallaste norrland), nu går det så lite så än eldar vi med olja, men byter snart till pellets igen.
vi köper 500 kg säck för 700,-, vilket förra vintern räckte i snitt 3 veckor. (villa på ca 120 kvm, i kallaste norrland), nu går det så lite så än eldar vi med olja, men byter snart till pellets igen.
ja pellets räknas med i uppvärmningen, dvs värmer man huset med annat än el så är det ju pellets, fleese, olja eller ved. MEN det kan ju vara att man även har en kamin och eldar med gratis ved, eller gratis flees osv.. så den kostnaden är ju väldigt svävande. Du måste helt enkelt fråga!
fast driftkostnaden ser skum ut tycker jag, dels så köper vi enormt billig pellets, (tex i södra sverige blir det nog omöjligt att hitta så billigt utan långt över dubbla priset)
å då känns er beräkning verkligen låg, men som sagt beror ju på till vilket pris ni får å var i landet ni bor å hur stort eller litet...
försäkringen låter oxå låg, medans sotningen enormt hög..
en pall kan vara allt från 500 kg till 1 ton. så ta reda på kg.
ju större hus, ju varmare ju mer pellets går det. sen beror det oxå lite på om vattnet oxå värms med pellets?
varför är det flera här som köper i små säckar pallvis?, det blir ju mycket dyrare än att köpa en stor säck..
allra billigaste brukar väll bli om man tar med en bil å fyller en behållare om man har en sådan behållare å plats med så mycket.
idispidis: ok här var sotaren för typ 1 månad sen å de kostade under 500,-..
Idis: ok, men springer ni med varje påse fram å tillbaka, är ju samma sak som att springa med hink isåfall (om ni hade fått in säcken alltså).
när vi byggde huset så sätte vi pannrummet i uthuset dels för brandsäkerhet å för att ha en garage port brevid så man kan dumpa in säcken där (eller använda som föråd, ha extra bil i osv.. helt enkelt kunna få max av utrymmet)
andra med gamla hus som har pannrummet i källaren/ett rum på markplan öppnar fönstret och har en tratt/ruchkana som de kan fylla på pelletsengenom med hink typ varannan dag,,
några andra konster har jag aldrig hört he he, MEN det är kanske en sak att ha i åtanke när TS kollar på huset, hur smidigt kan man göra med pelletsen?
självklart, jag har bara svårt att förstå att så många verkar tycka det är värt typ 10 000,- extra per år att få bära säckar än hinkar.. men visst smaksak!
vi köper från olika ställen, mindre privata mm. men för att nämna en större leverantör så köpte vi förra året tex från K-rauta 500 kg säckar för 700,- (hämtpris såklart, med släp kan man tar en säck fint)
det blir 9100,- för 6,5 ton om jag inte räknar galet.
de billigaste jag sett små säckar har vart CA 2500,- per ton.
Till denna vinter har vi inte ännu köpt,