• Petronella77

Pellets frågor???

Nu behöver jag lite hjälp med pellets.
    Vad ligger ni på i månaden som eldar med pellets? Och hur mycket pellets går det åt och vad kostar pellets?? Berätta gärna lite om hur det funkar och så, är helt nollställd på detta med pelletsGenerad

• Svar på tråden Pellets frågor???
  • hotten

vi köper 500 kg säck för 700,-, vilket förra vintern räckte i snitt 3 veckor. (villa på ca 120 kvm, i kallaste norrland), nu går det så lite så än eldar vi med olja, men byter snart till pellets igen.

• Petronella77
    Driftskostnad
    Uppvärmning: 12000 kr/år
    Elförbrukning: 10 000 kr/år
    VA: 4 000 kr/år
    Sotning: 1 500 kr/år
    Försäkring: 2 000 kr/år
    Totalt: 29 500 kr/år

Tänkte på det här med driftkostnaderna. Är pellets inräknad i uppvärmingen?? Eller kommer ´det till extra?
  • cissi24

Vi köper 836 kg för 2100:- det är en pall. Och det är 16 kg i varje säck. På vinterhalvåret så går det åt ca 10 säckar per vecka. Och då har vi ett hus på 124/123.

• Petronella77

Ingen som vet något om det där med driftkostnaderna?? Om dem har räknat med pelletsen där?

• hotten

ja pellets räknas med i uppvärmningen, dvs värmer man huset med annat än el så är det ju pellets, fleese, olja eller ved. MEN det kan ju vara att man även har en kamin och eldar med gratis ved, eller gratis flees osv.. så den kostnaden är ju väldigt svävande. Du måste helt enkelt fråga!

fast driftkostnaden ser skum ut tycker jag, dels så köper vi enormt billig pellets, (tex i södra sverige blir det nog omöjligt att hitta så billigt utan långt över dubbla priset)
    å då känns er beräkning verkligen låg, men som sagt beror ju på till vilket pris ni får å var i landet ni bor å hur stort eller litet...

försäkringen låter oxå låg, medans sotningen enormt hög..

• Petronella77
    hotten skrev 2008-11-26 11:34:10 följande:
    ja pellets räknas med i uppvärmningen, dvs värmer man huset med annat än el så är det ju pellets, fleese, olja eller ved. MEN det kan ju vara att man även har en kamin och eldar med gratis ved, eller gratis flees osv.. så den kostnaden är ju väldigt svävande. Du måste helt enkelt fråga!fast driftkostnaden ser skum ut tycker jag, dels så köper vi enormt billig pellets, (tex i södra sverige blir det nog omöjligt att hitta så billigt utan långt över dubbla priset)å då känns er beräkning verkligen låg, men som sagt beror ju på till vilket pris ni får å var i landet ni bor å hur stort eller litet...försäkringen låter oxå låg, medans sotningen enormt hög..
    Vi har min sambos halvbror, han köper pellets för 2200:- och då är det två pallar med pellets. Så det är väl det vi får räkna med.

Men det jag inte förstår riktigt, räcker det med pellets för att värma upp ett helt hus? Huset är på 118 kvm, plus biyta på 50 kvm.
  • hotten

en pall kan vara allt från 500 kg till 1 ton. så ta reda på kg.

ju större hus, ju varmare ju mer pellets går det. sen beror det oxå lite på om vattnet oxå värms med pellets?

• Petronella77

Hmm ok...måste ta reda på det där med om vattnet värms med pellets. Det står inte en något om varmvattenberedare i husbeskriningen på nätet.  Men ska ju kika på huset på lördag. Så man får väl förbereda sig med lite frågor då.

• Thursday

Att värma hus och varmvatten med pellets är inte konstigare än att värma det med olja, så ja, självklart går det att värma ett "helt hus" med pellets Och på samma sätt så ingår självklart pellets i kostnaden för uppvärmning - vad är det annars som kostar 12000 kr om året liksom?

I vår kommun är iaf sotning varje år som gäller om man eldar med pellets, och det kostar runt en tusenlapp per gång. Sen tillkommer brandskyddskontroll, om jag minns rätt vartannat år, och det kostar också runt en tusenlapp, så 1500 kr per år för sotning låter fullt rimligt i mina öron.

Vi har ett otätt gammalt hus på cirka 150 kvadrat som vi värmer enbart med pellets, liksom ett litet uthus och ett garage. Dessutom eldar vi även för varmvatten på somrarna eftersom vi inte har någon elpatron.

På en pall är det normalt 52 säckar à 16 kilo, d.v.s. 832 kilo. Vi beställer 4 pallar 2 gånger om året (give or take), d.v.s 8 pallar. Om man räknar med dina 2200 kr per pall så ger det oss en uppvärmningskostnad på dryga 17 000 kr.

• hotten

varför är det flera här som köper i små säckar pallvis?, det blir ju mycket dyrare än att köpa en stor säck..
    allra billigaste brukar väll bli om man tar med en bil å fyller en behållare om man har en sådan behållare å plats med så mycket.

idispidis: ok här var sotaren för typ 1 månad sen å de kostade under 500,-..

Svar på tråden Pellets frågor???