Inlägg från: Petronella77 |Visa alla inlägg
  • Petronella77

Pellets frågor???

Nu behöver jag lite hjälp med pellets.
    Vad ligger ni på i månaden som eldar med pellets? Och hur mycket pellets går det åt och vad kostar pellets?? Berätta gärna lite om hur det funkar och så, är helt nollställd på detta med pelletsGenerad

• Svar på tråden Pellets frågor???
  • Petronella77
    Driftskostnad
    Uppvärmning: 12000 kr/år
    Elförbrukning: 10 000 kr/år
    VA: 4 000 kr/år
    Sotning: 1 500 kr/år
    Försäkring: 2 000 kr/år
    Totalt: 29 500 kr/år

Tänkte på det här med driftkostnaderna. Är pellets inräknad i uppvärmingen?? Eller kommer ´det till extra?
  • Petronella77

Ingen som vet något om det där med driftkostnaderna?? Om dem har räknat med pelletsen där?

• Petronella77
    hotten skrev 2008-11-26 11:34:10 följande:
    ja pellets räknas med i uppvärmningen, dvs värmer man huset med annat än el så är det ju pellets, fleese, olja eller ved. MEN det kan ju vara att man även har en kamin och eldar med gratis ved, eller gratis flees osv.. så den kostnaden är ju väldigt svävande. Du måste helt enkelt fråga!fast driftkostnaden ser skum ut tycker jag, dels så köper vi enormt billig pellets, (tex i södra sverige blir det nog omöjligt att hitta så billigt utan långt över dubbla priset)å då känns er beräkning verkligen låg, men som sagt beror ju på till vilket pris ni får å var i landet ni bor å hur stort eller litet...försäkringen låter oxå låg, medans sotningen enormt hög..
    Vi har min sambos halvbror, han köper pellets för 2200:- och då är det två pallar med pellets. Så det är väl det vi får räkna med.

Men det jag inte förstår riktigt, räcker det med pellets för att värma upp ett helt hus? Huset är på 118 kvm, plus biyta på 50 kvm.
  • Petronella77

Hmm ok...måste ta reda på det där med om vattnet värms med pellets. Det står inte en något om varmvattenberedare i husbeskriningen på nätet.  Men ska ju kika på huset på lördag. Så man får väl förbereda sig med lite frågor då.

• Petronella77
    Jullesmamma skrev 2008-11-26 17:26:03 följande:
    I det exemplet är ju pelletsen = uppvärmning, men ta reda på hur mycket det går åt och vad ni kan köpa det för, de som angett uppgiften kanske har väldigt bra kontakter som ni inte har...Försäkringen lät billig! VA har jag ingen aning om...
    Ja tack så mycket, ska självklart kolla upp allt detta på lördag när vi kollar på huset.
  • Petronella77

Hmm kanske en liten dum fråga, men hur sjutton får man hem en pall med pellets?? Kommer det med lastbil och måste man då betala hemkörning okcså???

Svar på tråden Pellets frågor???