• Thursday

Pellets frågor???

Att värma hus och varmvatten med pellets är inte konstigare än att värma det med olja, så ja, självklart går det att värma ett "helt hus" med pellets Och på samma sätt så ingår självklart pellets i kostnaden för uppvärmning - vad är det annars som kostar 12000 kr om året liksom?

I vår kommun är iaf sotning varje år som gäller om man eldar med pellets, och det kostar runt en tusenlapp per gång. Sen tillkommer brandskyddskontroll, om jag minns rätt vartannat år, och det kostar också runt en tusenlapp, så 1500 kr per år för sotning låter fullt rimligt i mina öron.

Vi har ett otätt gammalt hus på cirka 150 kvadrat som vi värmer enbart med pellets, liksom ett litet uthus och ett garage. Dessutom eldar vi även för varmvatten på somrarna eftersom vi inte har någon elpatron.

På en pall är det normalt 52 säckar à 16 kilo, d.v.s. 832 kilo. Vi beställer 4 pallar 2 gånger om året (give or take), d.v.s 8 pallar. Om man räknar med dina 2200 kr per pall så ger det oss en uppvärmningskostnad på dryga 17 000 kr.

• Thursday
    hotten skrev 2008-11-26 14:56:37 följande:
    varför är det flera här som köper i små säckar pallvis?, det blir ju mycket dyrare än att köpa en stor säck.. allra billigaste brukar väll bli om man tar med en bil å fyller en behållare om man har en sådan behållare å plats med så mycket.idispidis: ok här var sotaren för typ 1 månad sen å de kostade under 500,-..
    Tja, vi har ingen stor behållare och måste lagra pelletsen i ett uthus, ca 15 meter från huset. Det är helt enkelt alldeles för otympligt att få en påse med ett halvt ton i. För det första skulle vi ju aldrig få in den i uthuset ens, och sen skulle vi behöva springa med... hinkar typ? för att fylla på.
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-26 17:50:09 följande:
    Idis: ok, men springer ni med varje påse fram å tillbaka, är ju samma sak som att springa med hink isåfall (om ni hade fått in säcken alltså).
    Alla gör väl som de själva vill, men självklart är det smidigare att bära färdigförpackade påsar à 16 kilo än att fylla i hink och gå med. Det är väl en fråga om pris jämfört med jobb, som mycket annat. Men att det skulle vara obegripligt varför man köper på småsäck - då har man nog dålig fantasi...
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-27 13:37:29 följande:
    självklart, jag har bara svårt att förstå att så många verkar tycka det är värt typ 10 000,- extra per år att få bära säckar än hinkar.. men visst smaksak!
    Men shit, hur billigt köper ni egentligen? Ta OKQ8 som exempel. 1 pall à 832 kilo kostar idag 2 413 kr. Vi gör av med 8 pallar om året, d.v.s. 6 656 kilo, vilket i småsäck kostar 19 304 kr. Om vi skulle köpa i storsäck à 500 kilo skulle vi behöva drygt 13 sådana. De kostar idag på samma ställe 1 413 kr, d.v.s. 18 369 kr. Skillnaden blir mao drygt 900 kr (egentligen mindre eftersom jag då räknat 13 storsäckar, vilket inte är något mindre än 8 pallar).

Talar du om för mig var jag kan köpa 6,5 ton för mindre än 10 000 kr så ska jag gladeligen beställa storsäck och gå med hinkar!
  • Thursday
    Petronella77 skrev 2008-11-27 21:27:35 följande:
    Hmm kanske en liten dum fråga, men hur sjutton får man hem en pall med pellets?? Kommer det med lastbil och måste man då betala hemkörning okcså???
    Den kommer med lastbil och tar man som vi hem fyra pallar åt gången så tar de inget extra för leverans.
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-27 17:18:28 följande:
    vi köper från olika ställen, mindre privata mm. men för att nämna en större leverantör så köpte vi förra året tex från K-rauta 500 kg säckar för 700,- (hämtpris såklart, med släp kan man tar en säck fint) det blir 9100,- för 6,5 ton om jag inte räknar galet. de billigaste jag sett små säckar har vart CA 2500,- per ton. Till denna vinter har vi inte ännu köpt,
    Jag ska absolut kolla upp det, men det verkar alldeles för billigt för att vara sant. Enligt prisinfo på nätet är det billigaste på bulk just nu 1850 kr per ton, d.v.s. 925 kr per 500 kilo, men det är bara en leverantör som tar så lite, alla andra leverantörer ligger över 2400 kr per ton för bulk. (Bulk är såvitt jag vet det absolut billigaste sättet att köpa?)
Svar på tråden Pellets frågor???