• solfrost

    Kan man avsluta borgenärskap?

    Kan jag avsäga mig att vara borgenär?
    Hur går jag isåfall till väga?


    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 13:10
    Det är för en privat hyresrätt.
  • Svar på tråden Kan man avsluta borgenärskap?
  • Hannah76

    Vänd dig till banken och hr med dem. Jag tror dock inte det går, om inte lånet betalas eller annan borgenär kan gå in och lösa det hela med ett nytt lån.

  • Åsa Ystad

    Kontakta långivaren/hyresvärden och meddela att du vill säga upp ditt borgensåtagande. Uppsägningstiden kan vara lång.

  • HaltaLotta

    Om det gäller ett lån så finns det (nog) inget som heter borgenär längre, utan man blir då medlåntagare. Och det kan man inte komma undan, om man inte har någon annan som kan överta "medlånarplatsen". Den infon fick jag från min bank iaf, när jag skulle försöka bli av med mitt "borgenärskap/medlånskap."


    ♥ L o v a - 04 & H e d v i g - 07 ♥
  • solfrost
    Åsa Ystad skrev 2008-11-25 13:07:00 följande:
    Kontakta långivaren/hyresvärden och meddela att du vill säga upp ditt borgensåtagande. Uppsägningstiden kan vara lång.
    De påstår att det inte går, jag kan inte hitta något om att det vare sig går ellwer inte i borgenförbindelsen.
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Åsa Ystad

    TS: Tyvärr! Då kan du tyvärr inte säga upp det. Är det ett lån eller en lägenhet?

  • Morbid Mistress

    Vi står som borgenärer för hyresrätt och enligt vårat avtal är det inga problem att säga bort avtalet men om det inte kommer in någon ny så skulle personen vi borgar för vräkas.


    Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • solfrost
    Åsa Ystad skrev 2008-11-25 13:17:43 följande:
    TS: Tyvärr! Då kan du tyvärr inte säga upp det. Är det ett lån eller en lägenhet?
    lägenhet
    Morbid Mistress skrev 2008-11-25 13:20:57 följande:
    Vi står som borgenärer för hyresrätt och enligt vårat avtal är det inga problem att säga bort avtalet men om det inte kommer in någon ny så skulle personen vi borgar för vräkas.
    Ok så då måste de ha en n y borgenär innan?
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Åsa Ystad

    Morbid Mistress: Så brukar det fungera, men det är långivaren/hyresvärden som avgör om man kan säga upp åtagandet.

  • Vasen

    I min ungdom fick mina föräldrar lov att gå in som borgenärer för att jag skulle få hyra en lägenhet. Då stod det i kontraktet att borgenärskapet upphörde efter 1 eller 2 år, så länge alla betalningar hade kommit in så klart. Har själv stått som borgenär för en släktings skull och där var det samma borgenärs villkor, men jag tror att det var tre år lägenhetsinnehavaren skulle ha gjort rätt för sig. Står det inget om villkoren i ditt avtal?

Svar på tråden Kan man avsluta borgenärskap?