Inlägg från: Anonym (Tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjockis)

Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt

Min sambo sa igår att han är jätterädd att jag ska gå up i vikt. Jag har alltid vetat om att han inte tycker om tjocka tjejer och att han tycker det är viktigt med träning och rätt mat.

Jag pendlar en hel del i vikt. Tränar jag och äter rätt så har jag kanske strl 30 på jeans men slarvar jag så går jag snabbt upp till strl 33.

Min sambo sa att han inte tycker det är attraktivt när jag är tjock. Han tänder inte på det. Det gjorde så ont att höra men jag förstår honom. Själv trivs jag inte med min kropp och tycker verkligen själv jag måste gå ned i vikt. Problemet är att jag har så stressigt på jobbet nu och liksom inte hinner/orkar träna på kvällen.

Och själv tycker jag det är viktigt att han håller sig i trim. Han är väldigt vältränad men kan också få lite mage när han slutar träna.

Han sa också att han är rädd att jag ska bli tjock i framtiden om vi skaffar barn och så. Att jag ska sluta bry mig om min kropp och att han inte ska finna mig attraktiv alls längre. Och kanske vara otrogen.

Saken är nu den att jag lidit av ätstörningar i tonåren. Anorexi och bulemi i perioder. Det var skitjobbigt och jag är så rädd att få tillbaka dem. Jag har funderat på att börja kräkas igen nu när jag inte hinner träna men liksom inte vågat.

Berättade detta för sambon som fick så dåligt samvete för att han sa som han kände. Men han kan såklart inte hjälpa hur han känner!

Hjälp! Någon som känner igen sig?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt
  • Anonym (Tjockis)

Det var inte menat som ett hot. Han sa att om vi får barn tillsammans så kommer han inte lämna mig. Men om han inte kan ha sex med mig längre så är han rädd att det blir med någon annan.

• Anonym (Tjockis)

Okej, jag tror ni missförstod mig. Han hotade inte med otrohet utan sa att han var rädd för att det kanske blir så. Vi pratade ärligt med varandra och man måste få säga hur man känner och tänker utan att det uppfattas som hot eller så.

Och han har väldigt lätt för att gå ned i vikt. Ser jättebra ut och så. Har också väldigt höga krav på sig själv.

Han tycker om mig som jag är. Men att tända på och bli attraherad av någon fysiskt är en annan sak.

• Anonym (Tjockis)

Tack för tipsen om veckomatsedel och promenader!

Vi bestämde faktiskt igår att det ska vara han som står för matlagningen och uppläggningen av portioner nu. Så att jag inte ska få för mig att börja fuska med maten som innan.

Han vet om min bakgrund. Men jag uppskattar att han är ärlig mot mig med vad han känner. Hellre det än att han går omkring och inte tycker jag är attraktiv och sedan tar det slut ändå.

• Anonym (Tjockis)

Ylva Helmersson skrev 2008-11-26 10:42:09 följande:

Fast det verkar ju otroligt jobbigt att gå omkring med de inre kraven på sig själv. Är det verkligen så att du också har samma krav på honom (skulle du sluta tända på honom om han fick lite mage?) eller är det bara för att han tycker så och då tycker du också "ja, jo, klart man ska sköta sig"?
    Han blev lite tjock förra julen och fick mage när han satt ned. Jag tyckte faktiskt det var himla oattraktivt men jag sa inget. Han fick själv panik och tränade bort det snabbt.

Grejen är att jag inte har samma självdiciplin längre.
  • Anonym (Tjockis)

Fru H skrev 2008-11-26 10:46:47 följande:

hur är det med din självbild? När du låter någon köra med dig på det sättet och dessutom försvarar det?Inte inte anse detta som ett hot, det låter alldeles galet i mina öron. Att han ska lägga upp din mat åt dig så att du inte "fuskar"..? Förlåt, men nu blir jag riktigt ledsen för din skull.
    Fuskar i den mening med att inte äta som jag gjorde under tonåren. Alltså gömde mat och så. Inte fuskar i bemärkelsen att jag skulle äta för mycket.
  • Anonym (Tjockis)

En eventuell graviditet är annorlunda. Då ska man ju växa Problemet kommer nog efteråt att gå ned igen. Men nu planerar jag inga barn på länge än så inget jag tänker på direkt.

Vi är säkert kroppsfixerade båda två. Jag tycker faktiskt det ser ofräscht ut med överviktiga människor. Lite elakt att säga kanske men jag vill inte se ut så.

• Anonym (Tjockis)

Vi har varit tillsammans i nästan 10 år. Blev tillsammans när vi var rätt unga.

Så vi har ett väldigt stabilt förhållande i övrigt och känner varandra utan och innan. Jag älskar honom och jag vet att han älskar mig.

Men fysisk attraktion är viktigt och det kan man inte komma ifrån.

• Anonym (Tjockis)
    dogcatbird skrev 2008-11-26 10:53:43 följande:
    Vilken linje ska han hålla gentemot döttrarna sen då? Tänk om någon av dem blir feta??
    Jag förstår inte vad den frågan har med saken att göra? Han attraheras inte sexuellt av tjocka människor. Det gör inte jag heller för den delen.

Sedan att jag inte skulle låta mina barn bli överviktiga är en helt annan sak.
  • Anonym (Tjockis)

Jag håller verkligen med dig m u m i n. Saknen är ju den att jag inte heller trivs som jag är nu. Jag villv erkligen träna och äta rätt men hinner ju inte. Eller orkar inte. Så det stressar mig fast jag verkligen vill. Usch, det blev snurrigt. Hoppas du förstod.

Anonym (_) Jo men jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra?

• Anonym (Tjockis)

Ylva Helmersson skrev 2008-11-26 11:08:23 följande:

Kommer du alltid att ha det stressigt på jobbet då? Kan du inte skjuta lite på träningen så länge och bara gå på promenader ett tag.Eller kan du ändra nåt på jobbet så att du har mer ork över till träningen?
    Har precis börjat ett nytt jobb som är ganska stressigt. Men jag måste väl lära mig att planera min tid bättre. Nu sitter jag ju här på FL tex
Svar på tråden Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt