Inlägg från: principisessan |Visa alla inlägg
  • principisessan

Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt

Ursäkta men jag tycker faktiskt att din sambo verkar vara en utseendesfixerad idiot.
    Nog för att utseendet spelar roll också, men är man tillsammans med någon så tycker man ju om personen, inte bara skalet och då håller man ihop i upp och nedgångar också.
    Din självbild blir ju knappast bättre av att han funderar på om han inte kanske kan vara otrogen ifall du går upp för mycket i vikt.
    Jag har varit tidigare i ett sånt förhållande där killen jag var ihop med var väldigt träningsfixerad, tränade 4-5 gånger i veckan utan undantag o åt alltid rätt kost och inga som helst utsvävningar. Kan ju inte skylla på honom, men han jämförde mig med smalare mer vältränade tjejer o köpte en bantningsbok till mig i julklapp (ja ni hör ju vilket kap han var!)
    Och till saker hör att jag var inte ens speciellt stor alls, jag är 164 cm lång och vägde kanske 57 kg, men då jag vägt mindre innan så tyckte han att jag var jättestor.
    Det hjälpte inte ett dugg, och gjorde bara att hur jag än försökte träna så hade jag ingen lust, åt sämre o mådde skit o kände mig ful.
    När jag äntligen gjorde slut med idioten så insåg jag att jag var ju fin, och jag började träna för att jag ville! Inte för att någon annan satt som en vagel i ögat o berätta hur tjock jag var.
    Oavsett vad mna nu har för vikt så är det otroligt elakt av ens partner att hålla på som din gör, och det hjälper ju inte dig ett dugg. Det enda som händer är att du mår sämre o får sämre självförtroende. För att hålla sig i god kondition och träna är nåt man gör för sig själv, det går inte att tvinga folk om de inte har motivationen.

• principisessan

Anonym (Tjockis) skrev 2008-11-26 11:04:58 följande:

Jag håller verkligen med dig m u m i n. Saknen är ju den att jag inte heller trivs som jag är nu. Jag villv erkligen träna och äta rätt men hinner ju inte. Eller orkar inte. Så det stressar mig fast jag verkligen vill. Usch, det blev snurrigt. Hoppas du förstod.Anonym (_) Jo men jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra?
    Nej, jag förstår det.. men det är ju som med rökning.. om någon som röker egentligen inte själv har motviation eller vill sluta så går det ju oftast inte så bra heller.
    Och att han nån som tjatar på en hur man gått upp i vikt eller hur han inte tänder på en.. det får nästan bara motsatt verkan.
    För mår man bra och äter hyfsat rätt så går man ner iallafall, man behöver inte träna som en dåre.

Det du skulle behöva är någon som motiverar dig istället.
    Att istället för att konstatera hur fel du gör, så skulle din sambo kanske kunna komma med förslaget att ni går ut o går en promenad, eller åker skridskor, eller nåt annat som inte innebär att man är hemma o lätt äter i brist på annat att göra.
  • principisessan

ursäkta alla stavfel.. har en ettåring som gärna kommer och stör när jag skriver

• principisessan

En sak till som jag funderade på .. varför säger han att han är rädd för att han kanske kommer vara otrogen, som att få en bekräftelse av dig att OM han är det så var du lite förvarnad och på ett sätt ha fått nästan samtyckte till det?
    För om det nu är så att man inte tänder på sin partner alls och inte vill vara med denne, så gör man väl ändå slut? Man är ju inte otrogen och tycker att du har dig själv att skylla som inte gick ner i vikt.
    Nej, usch.. det här gillar jag inte alls. Ta hand om dig ts och tänk på ditt bästa, vad DU mår bra av.

Svar på tråden Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt