Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt
Ursäkta men jag tycker faktiskt att din sambo verkar vara en utseendesfixerad idiot.
Nog för att utseendet spelar roll också, men är man tillsammans med någon så tycker man ju om personen, inte bara skalet och då håller man ihop i upp och nedgångar också.
Din självbild blir ju knappast bättre av att han funderar på om han inte kanske kan vara otrogen ifall du går upp för mycket i vikt.
Jag har varit tidigare i ett sånt förhållande där killen jag var ihop med var väldigt träningsfixerad, tränade 4-5 gånger i veckan utan undantag o åt alltid rätt kost och inga som helst utsvävningar. Kan ju inte skylla på honom, men han jämförde mig med smalare mer vältränade tjejer o köpte en bantningsbok till mig i julklapp (ja ni hör ju vilket kap han var!)
Och till saker hör att jag var inte ens speciellt stor alls, jag är 164 cm lång och vägde kanske 57 kg, men då jag vägt mindre innan så tyckte han att jag var jättestor.
Det hjälpte inte ett dugg, och gjorde bara att hur jag än försökte träna så hade jag ingen lust, åt sämre o mådde skit o kände mig ful.
När jag äntligen gjorde slut med idioten så insåg jag att jag var ju fin, och jag började träna för att jag ville! Inte för att någon annan satt som en vagel i ögat o berätta hur tjock jag var.
Oavsett vad mna nu har för vikt så är det otroligt elakt av ens partner att hålla på som din gör, och det hjälper ju inte dig ett dugg. Det enda som händer är att du mår sämre o får sämre självförtroende. För att hålla sig i god kondition och träna är nåt man gör för sig själv, det går inte att tvinga folk om de inte har motivationen.