• Anonym (sömnbrist)

Min man snarkar så infernaliskt!

Hjälp! Jag blir tokig på oljudet. Varje natt likadant och jag blir mer och mer frustrerad! Ska vi ha skilda sovrum för resten av livet?? För tillfället bor vi dock för litet för det, vi har ingen plats.
    Hur kan man komma till rätta med problemet?

Tennisboll fastsydd i tröja funkar inte, ihoptejpad mun funkar inte, you name it och vi har säkert provat det utan resultat...
    han är inte överviktig
    sidoläge, magläge eller ryggläge spelar ingen roll, han snarkar likadant i alla fall och jag är helt slut efter att bara ha sovit 4 timmar om natten hur länge som helst. Och han med eftersom jag ber honom vända sig var 10:e minut...

Vad ska vi göra, är det nån ängel därute som har ett fungerande tips som vi kanske har missat??

Just nu funderar vi på att skaffa bettskena eller försöka få tag i en apap/cpap-maskin, men såna får man inte för social snarkning (jag tror nämligen inte att han har tillräckligt mycket sömnapne för att få det betalt via landstinget).

Vet nån om man kan betala fullt pris för att få prova ut en cpap även om det "bara" är för att familjen ska kunna sova ostört och kunna fungera om dagarna? Jag betalar snart vad som helst för att få sova!

Snälla nån, om ni vet så berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 10:03
    Vi har testat alla dom där grejjerna på apoteket. Inget funkar tyvärr.

• Svar på tråden Min man snarkar så infernaliskt!
  • Kakan Mascha

hemma hos oss är det jag som snarkar. har varit på undersökning med snarkapparat över natten, men det gav inget. är nog så att det är min man som är lite extra känslig och jag som låter, fast ofarligt liksom...
    men jag kör med nozovent man sätter i näsan samt boll på ryggen. låter nog lite mindre, men framförallt sover jag mkt bättre! kan sova en hel natt utan att vakna (har inga barn) och innan alla nattsaker på kunde jag vakna ca 6-7 ggr. så mitt tips är att han ska försöka med något tillbehör för att kunna sova bättre själv, även fast han kanske snarkar.

och glöm inte honom. kan säga att det inte är kul att vakna upp och mannen ligger på soffan för att han inte kan sova bredvid mig... man får dåligt samvete helt enkelt. att det är ju JAG som gör att han inte kan sova med mig... usch, inte skoj!

• Anonym (tjej)
    Kakan Mascha skrev 2008-12-03 20:08:45 följande:
    hemma hos oss är det jag som snarkar. har varit på undersökning med snarkapparat över natten, men det gav inget. är nog så att det är min man som är lite extra känslig och jag som låter, fast ofarligt liksom... men jag kör med nozovent man sätter i näsan samt boll på ryggen. låter nog lite mindre, men framförallt sover jag mkt bättre! kan sova en hel natt utan att vakna (har inga barn) och innan alla nattsaker på kunde jag vakna ca 6-7 ggr. så mitt tips är att han ska försöka med något tillbehör för att kunna sova bättre själv, även fast han kanske snarkar. och glöm inte honom. kan säga att det inte är kul att vakna upp och mannen ligger på soffan för att han inte kan sova bredvid mig... man får dåligt samvete helt enkelt. att det är ju JAG som gör att han inte kan sova med mig... usch, inte skoj!
    schysst inställning!
    i vårt förhållande tycker min kille att det är JAG som har problem med att han snarkar. han själv lider ju inte av det....
  • Agamemnon

Jag vet inte om någon redan nämnt det (hinner inte läsa ikapp nu) men det finns ett spray på apoteket, Silence, och det är det enda som hjälper här hemma! Vi (min man då) har testat allt möjligt, tejp, klämmor,... och inget har funkat tills vi (min man) började använda sprayet. Han snarkar märkbart mycket mindre med det!

♥ Olivia 080308 ♥
  • Heffaklumpen och Grodan

Jag vet att man kan få sin man att sluta snarka genom att vissla så fort han snarkar, enligt studier ska det hjälpa. hjälper här hemma iallafall

• Sooofiiia

Anonym (tjej) skrev 2008-12-03 20:02:19 följande:

ni som kör med öronproppar, testa silikonpropparna från apoteket! det är dem jag använder! de ska inte in i hörselgången utan man trycker till dem i ytterörat! kanonbra!
    har testat.. dom sitter inte på mig..
  • Anonym (tjej)
    MelwTin skrev 2008-12-03 20:14:44 följande:
    Jag vet att man kan få sin man att sluta snarka genom att vissla så fort han snarkar, enligt studier ska det hjälpa. hjälper här hemma iallafall
    den som gör de studierna får gärna ligga en natt i samma rum som min gubbe å se  om han håller fast vid den teorin! man kan smälla en bomb vid örat på honom utan en reaktion...
    Sooofiiia skrev 2008-12-03 20:19:28 följande:
    Anonym (tjej) skrev 2008-12-03 20:02:19 följande: har testat.. dom sitter inte på mig..
    jaså?! tycker de sitter bra, men man får trycka till lite. du kanske fick ett ex med dåligt klister?
  • Anonym (sömnbrist)

Sooofiiia skrev 2008-12-03 19:11:48 följande:

Har du frågat honom om han var piggare i morse.. min sambo märkte stooor skilnad när han sov en hel natt nästan utan att snarka...
    Ja, han var faktiskt piggare. Och jag med
    Men nu är det tillbaka till gamla vanor igen. Suck!
  • Sooofiiia

jag tycker ni ska kontakt vårdcentralen.. de var nämligen så vi upptäckte att sambon hade så många apnéer per natt.. eftersom man slutar andas så får inte hjärnan de syre som behövs under natten och man blir tröttare....

Anonym (sömnbrist) skrev 2008-12-03 20:37:09 följande:

Sooofiiia skrev 2008-12-03 19:11:48 följande:
    Ja, han var faktiskt piggare. Och jag med Men nu är det tillbaka till gamla vanor igen. Suck!
  • Saaaraa

Jag snarkade så mycket så att jag väcktes av mina snarkningar.
    Var på vårdcentarlen för det och de ville operera bort mina polyper i näsan.

Men innan det hann göras så fick jag halsfluss 5 gånger på en vinter så de tog halsmandlarna istället, efter det snarkar jag ingenting.

• abovo

Har ni skrivit om kuddar?? En funderinga bara:
    Kanske han kan prova med en ergonomisk kudde? Man snarkar ju ofta om hakan trycks ner mot bröstet och det undviks kanske med en ergonomisk kudde.

• Heffaklumpen och Grodan

abovo skrev 2008-12-10 09:23:24 följande:

Har ni skrivit om kuddar?? En funderinga bara: Kanske han kan prova med en ergonomisk kudde? Man snarkar ju ofta om hakan trycks ner mot bröstet och det undviks kanske med en ergonomisk kudde.
    TRO MIG det funkar INTE min sambo han ligger med 2 stycken såna, men inte fan har dom någon verkan. vi går och lägger oss runt tolv om dagarna, han somnar på 5 minuter, jag brukar komma i säng runt halv fem , fem på morgonen, det är då han går till jobbet. då kanjag få sova,.. suck :D
  • Flaxa1

Vi har oxå provat ergonomiska kuddar, två olika storlekar från Tempur. Svindyrt men funkade inte. Däremot är de sköna. =)

• Anonym (sömnbrist)

Visst har vi ergonomiska kuddar, men han knycklar ihop dom i sömnen och så ligger han helt oergonomiskt i alla fall. Suck.

Men jag kan rekommendera att skaffa en cpap-apparat! Nu är min man HELT TYST om nätterna och det är ljuvligt! Inte minsta lilla snarkning slipper ut och vi sover som stockar!

Svar på tråden Min man snarkar så infernaliskt!