• Anonym (Vännen)

Leukemi, hur allvarligt är det?

Mina vänners son, en kille i högstadieåldern har just fått diagnosen leukemi. Han hade ett blodvärde på 50 när de upptäckte det. Övriga symptom han haft är blåmärken lite varstans, även i ansiktet, anfåddhet vid ansträngning, många infektioner i höst och viss viktnedgång. Han blev omedlebart inlagd för att påbörja behandling.

Hur ser prognosen ut? Vad har man att vänta sig? Hur ofta går det bra? Vad säger blodvärdet om hur sjukdomsförloppet, hur länge kan han ha gått med detta?

Vi är alla så oroliga!

• Svar på tråden Leukemi, hur allvarligt är det?
  • Champagne

Det beror alldeles på vilken sort leukemi han har. Jag vet att det kommit en del nya mediciner som är mycket bra. Hoppas att han blir frisk!

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Tovsan

Det jag vet om leukemi är att det är den vanligaste maligna sjukdom som drabbar barn. Det uppkommer i de blodbildande vävnaders celler, framförallt i benmärgen men också i lymfkörtlarna, lever o mjäte. den uppstår pga att de vita blodkropparna blockeras i sin normala mognadsutveckling och vita blodkroppar tränger du ut de friska cellerna i benmärgen.
    Sen finns det olika former av leukemi, den vanligaste kallas för akut lymfatisk leukemi. Den har en god prognos på 80 BB% av de insjuknade barnen blir helt friskförklarade efter 5 år.
    akut non-lymfatisk leukemi är mindre vanlig, och har en sämre prognos på 50% överlevnad.
    Barnet kommer behöva genomgå behandlingar som cellgifter och strålbehandling. I högriskformer förekommer även transplantationer av benmörk eller stamceller från blod. Och en leukemibehandling brukar pågå i minst 3 år, även om 95% av dem som drabbas av akut lymfatisk leukumi får normala blod- och benmärgsvärden redan efter den första intensiva behandlingsprocessen på 4-6 veckor.

hoppas jag kunde hjälpa dig med lite information! önskar all lycka till detta barn!

.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?Juni bebis?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Anonym (arbetar)

Hej

jag arbetar på en barn onkologistavdelning, men behöver veta lite mer om vilkensorts leukemi det är.
    Vilket sjukhus hör han till?

• astro

Det finns flera former av leukemi precis som Champagne påpekade.

Eftersom den sjuke här är någonstans i åldern 12-16 år så är prognosen generellt inte så dålig (men återigen det beror på vilken typ han har drabbats av). Ju yngre man är desto bättre prognos. På sjukvårdssidan jag kollade stod inga åldrar, bara att barn med akut leukemi friskförklaras i över 80% av fallen.

Så visst är det en mycket allvarlig sjukdom men det är långt ifrån en hopplös diagnos.

Såvitt jag förstod kan förloppet vara mycket hastigt så det är inte alls säkert att han har varit sjuk länge bara för att hans blodvärden var dåliga.

• Anonym

Enligt en undersökning jag läst så är Sverige bäst i världen på att bota just barnleukemi!

• Anonym (Vännen)

Tack för alla svar! Vi har inte fått svar på vilken typ det är ännu men de skulle sätta in en shunt och samtidigt ta benmärgsprov idag för att se vilken sorts leukemi det är. Han finns i Göteborg nu, Salgrenska förmodar jag.

Det känns riktigt sorgligt, för jag misstänker att han gått med detta en tid utifrån vad de beskriver nu i efterhand. Men vi hoppas sååå att han till hör rätt sida av statistiken!!!

• Anonym (arbetar)

Ok

dom har drottning silvias barn sjukhus i göteborg, vi håller tummarna för att det e rätt sida om statistiken- jag jobbar i en annan del av landet så fråga på så ska jag svara så gott jag kan.

• Anonym (Vännen)

Nu vet vi lite mera. Han har tydligen AML om min man hörde rätt. Det var en aggresiv variant men god prognos, sa pappan. Tydligen skulle han få en mycket intensiv behandling nu och 8 månader framöver. Fast det lilla jag läst om detta gör mig inte så optimistisk. Skulle uppskatta lite mer information!!

• Anonym (arbetar)

DEt finns olika stadier i AML och ja tvär e ALL bättre att få än AML. Men chanserna är mycket goda.
    Behandlingen är jätte tuff.
    Vi har inte så många som inte klarar en Leukemi i barna år första gången dom blir sjuka utan det e recediv som är jobbigare.
    MEn som sagt Dom flesta barnen klarar sig.
    Om pappan har fått av läkaren att prognosen är god så är den det.
    En barn onkolog skulle inte ljuga.

Men det e trots det en cancer form och mna ska aldrig underskatta riskerna med det.
    En sak som är mycket viktig är att man pratar öppet om sjukdomen mellan sig i släkten och att man inte läser för mycket på hemsidor föräldrar till barn ha, 95% av dom sidorna har skrivits när hoppet e ute och ofta avlider barnen.
    Så dom osm klarar sig har ofta ingen hemsida utan där käpar för'ldrarna i det tysta.

Du kan stödja barncancer genom att gpå inte på deras hemsida och även läsa om sjukdommarna
    Anonym (Vännen) skrev 2008-11-27 21:22:24 följande:

Nu vet vi lite mera. Han har tydligen AML om min man hörde rätt. Det var en aggresiv variant men god prognos, sa pappan. Tydligen skulle han få en mycket intensiv behandling nu och 8 månader framöver. Fast det lilla jag läst om detta gör mig inte så optimistisk. Skulle uppskatta lite mer information!!
Svar på tråden Leukemi, hur allvarligt är det?