Leukemi, hur allvarligt är det?
Hej
jag arbetar på en barn onkologistavdelning, men behöver veta lite mer om vilkensorts leukemi det är.
Vilket sjukhus hör han till?
Hej
jag arbetar på en barn onkologistavdelning, men behöver veta lite mer om vilkensorts leukemi det är.
Vilket sjukhus hör han till?
Ok
dom har drottning silvias barn sjukhus i göteborg, vi håller tummarna för att det e rätt sida om statistiken- jag jobbar i en annan del av landet så fråga på så ska jag svara så gott jag kan.
DEt finns olika stadier i AML och ja tvär e ALL bättre att få än AML. Men chanserna är mycket goda.
Behandlingen är jätte tuff.
Vi har inte så många som inte klarar en Leukemi i barna år första gången dom blir sjuka utan det e recediv som är jobbigare.
MEn som sagt Dom flesta barnen klarar sig.
Om pappan har fått av läkaren att prognosen är god så är den det.
En barn onkolog skulle inte ljuga.
Men det e trots det en cancer form och mna ska aldrig underskatta riskerna med det.
En sak som är mycket viktig är att man pratar öppet om sjukdomen mellan sig i släkten och att man inte läser för mycket på hemsidor föräldrar till barn ha, 95% av dom sidorna har skrivits när hoppet e ute och ofta avlider barnen.
Så dom osm klarar sig har ofta ingen hemsida utan där käpar för'ldrarna i det tysta.
Du kan stödja barncancer genom att gpå inte på deras hemsida och även läsa om sjukdommarna
Anonym (Vännen) skrev 2008-11-27 21:22:24 följande:
Man måste dock skilja på Leukemi som barn och som vuxen då dom ser olika ut.
Hej
frågan är vilket blodvärde som var 50.?
Att dom sagt 98% chans måste tyda på atthan har AML som e rätt färsk skulle jag tro.
Våra läkare brukar säga att över 90% överlever.
Och visst är det så att ju tisigare man upptäcke r desto bättre.
Hur länge han får ligga inne är mycket svårt att säga, det beror helt på hur hans behandling protokoll är upplagt.
Man lägger upp behandlingen efter schema beroende på sjukdomens kataktär.
Allt styrs av detta.
sen oxå hur han mår underbehandling och efter. sen beroende av vilket preparat han får ska det också ut ur kroppen efteråt så man får efterdropp. det kan ta ett par dygn inan koncentrationen är nere i ok dos i blodet.
mycket svårt att förklara ås här.
Ett problem som kan vara är att man tappar matlusten helt och rasar i vikt.
Man ska aldrig tvinga en som får cytostatika att äta för maten smakar illa av alla mediciner. det som var gott förut är inte gott nu.
hoppas det gav dig svar på lite.