Orkar inte med min styvdotter
Klart du får känna så, men visa inte henne det.
Har du försökt vända hennes tjurighet, otrevliget osv??
Aktivera henne, spela med henne, leka, inkludera henne i vardagssysslor
Klart du får känna så, men visa inte henne det.
Har du försökt vända hennes tjurighet, otrevliget osv??
Aktivera henne, spela med henne, leka, inkludera henne i vardagssysslor
Visst får man känna så! Så länge man inte låter det gå ut över flickan.
Hur ofta är hon hos er? Det är svårt med uppfostran när barnet inte är så ofta hos en men det gäller att vara tydlig med vilka regler som gäller i ert hem. Är du och pappan överens om uppfostran?
Tror också på att hitta på aktiviteter och göra henne delaktig.
Har hon ensamtid med sin pappa ibland? Det kan också vara till nytta både för flickan och för dig som då kan få lite vila!
Kanske du och din sambo måste sätta er ner och disskutera hur ni skall gå vidare. Om hon är besvärlig och trotsig nu så är det nått i era rutiner som brister.
Saknar hon något??
Vill ho ha mer tid??
Får hon stimulering?
Aktivering??
Är ni konsekventa i eran uppfostran eller släpper ni på tömmarna för just nu är det lättare att bara låta henne få sin vilja igenom??
Detta är lätt att sitta och skriva. Men skulle mina barn uppföra sig trotsigt, eller tjurigt eller bara skrika för att få sin vilja igenom accepteras det inte.
Vi har en väluppfostrad liten som vet att nej är nej. Vsst hon har just haft en trotsperiod. Men den stormen fick vi ta med tydliga regler.
Prova införa lite mer i hennes vardag där hon skall vara med på vardagssysslor. Hon är sex år.
Vår tvååring hjälper till med plocka upp sina leksaker. plocka ur diskmaskinen samt klappa hunden.
Så då kan en sexåring få lite mer vardagspill tillsammans med er också.
Eller har hon redan det kanske?? Jag vet inte. men försök inte visa henne inta tankar. Då kan det förstöra henne.
Älska henne lika mycket som din egen. Hon är bara ett barn. En liten flicka som behöver stöd och regler.
Har samma problem! Min sambos dotter på 4 år!
JAg kan känna att jag endast gör det för min sambos skull! Jag skulle tyvärr må så bra som helst om vi inte hade henne! Hemsk som skriver så, men varannan vecka när hon inte är här är så skönt! Jag vill ju inte känna så men det har blivit värre sen jag fick min dotter! 10 mån Då vill jag bara va med henne å ha henne här! Fyyy förlåt!
Här är en till. Men min styvis e 14. Heller ingen biomamma med i bilden, eller i varjefall väldigt sällan.
Bortskämd, ljuger, stjäl. skolkar, hjälper aldrig till hemma, anklagar oss för en massa. osv osv osv.
Ni måste samarbeta med uppfostran nu, NU innan hon är 14 och det är för sent.