• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • Sagomamma

Cia o krabaten skrev 2008-12-04 11:47:59 följande:

Trileia skrev 2008-12-04 11:45:02 följande:
    Hos oss har vi alltid sjungit en bit före också "Lillflickans dag är slut, leken är nu förbi. Kinden är blek än blicken matt, Mor tror du jag får besök inatt? Har jag vart snäll hela da´n idag, det är inte så lätt må du tro. Mamma säg till John Blund att jag varit snäll, och be honom komma ikväll. Mamma tror du att John Blund vill komma nu Jag har lagt mig och jag väntar kära du Mina händer har jag tvättat, lagt om tummen som jag stött Och jag känner nu att jag är ganska trött Jag vill drömma samma drömmen som igår Du var liten, kära mor, och jag var stor Tänk vad du var rädd för katten, men jag trösta dig en stund Och då somna du och sedan kom John Blund"
    Vilken söt sång... Har aldrig hört, skulle gärna vilja höra melodin...
  • The Bumblebee
    Linnpinn skrev 2008-12-04 11:29:13 följande:
    Vet inte om någon tagit upp denna sången tidigare i tråden men jag älskade sången om Skeppet alberina. Så här sjöng jag den: Det byggdes ett skepp ut i norden, Albertina, det var det skeppets namn - pumpa läns. Albertina må så vara, Albertina ingen fara, Albertina, det var det skeppets namn - pumpa läns! Någon mer som känner igen den?
    Albertina-låten fastnar snabbt på huvudet efter att man sett den här filmen. Hela Saltkråkan-gänget sjunger om Albertina när de åker båt - Skrållan oxå!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • YokohamaNr2

The Bumblebee skrev 2008-12-05 10:49:03 följande:

Den här avslutningssången sjöng vi alltid (tror inte att den sjungs lika frekvent nu som på 80-90-talet). Har dock missat ena refrängen...minns inte i vilken ordning verserna var heller. Flaggan vajar på sin stång, lyssna på vår sommarsång. Snart så sjunger vi "Den Blomstertid". Visst var vårterminen lång, men den sprack som en ballong. Snart så blir det ro och frid.I-n-g-e-n klocka r-i-n-g-e-r mer. Ingen skola snart man ser. Hej och mors good bye gamla plugg. Klockan ringer bara ut, vårterminen är nu slut. Inte gör det oss ett dugg!Sommarn kommer mer och mer. Bin och blommor blir allt fler. Ingen vill väl sitta inne nu. Vad ska nu i sommar ske, det kan bli allt möjligt det. Det är långt till höst ännu.(refräng)Rektorn har nu hållit tal om moral och ideal. Kören sjunger högt och fint och bra. Fröken får sin blomsterkvast, vi får årets längsta rast. Tack för det, det vill vi ha.I-m-o-r-g-o-n bara sov sov sov. Imorgon har du sommarlov. Hej du kompis ha det bra och skönt. Ta och gör det som du vill. Sånt som du har längtat till. Det har slagit om till grönt.
    Den kommer jag verkligen ihåg, vår skola sjöng den inte men en grannskola där jag hade kompisar, har till och med för mig att de påstod att det var deras musiklärare som hade skrivit den, kollade på din pres var du bor och det var ju absolut inte i närheten. Växte du upp där?
  • YokohamaNr2
    Sagomamma skrev 2008-12-05 10:54:56 följande:
    På en bondgård fanns en ladaoch i ladan fanns en sängoch i sängen låg en pigaoch på pigan låg en drängEfter nio månar´s väntan kom en liten jäkel uthan hade röd peruk, rostig K'kfyfan som han såg ut!...så sjöng vi...Ja det är ju definitivt samma men känner inte igen första versen, måste finnas fler varianter på den
  • The Bumblebee
    Yokohama:
    Jag har ingen aning om det stämmer - men läste nånstans på nätet att en Per Jonasson skulle ha skrivit texten till den där låten. Jag vet inte alls vem det är och hörde aldrig någon prata om låtskrivaren när vi var små heller. Jag är uppvuxen i Jämtland.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • två lingon och ett blåbär

Har inte läst hela tråden utan halkade in.
    Så här i juletider så kommer jag ihåg en sång som vi sjöng på lucia när jag var liten, som jag inte hört på länge

En liten gris av marsipan jag fått av mor,
    Jag undrar just, jag undrar just när den blir stor?
    Den blir nog stor till nästa jul, min gris av marsipan
    om jag den göder riktigt bra, den blir nog störst i stan!

• 1638

Det var en gång en tupp som fick pippi
    han gol en liten blues från mississippi
    Bluesen flög ut över världen all
    hamnade till slut i en småååländsk tall
    Och nu får alla tåla
    Att alla kan skråla
    En mississippi blues i Blomstermåla
    Ohhhh yeeeaaaa....

Den sjöng jag ofta för min i dag 16 årige son o när jag nu sjunger för mina småttingar 1 o 2 år så kom 16 åringen o frågade varför jag inte sjunger denna
    Hade helt glömt den.....

We´ll never walk alone.....
  • YokohamaNr2

The Bumblebee skrev 2008-12-05 11:19:17 följande:

Yokohama:Jag har ingen aning om det stämmer - men läste nånstans på nätet att en Per Jonasson skulle ha skrivit texten till den där låten. Jag vet inte alls vem det är och hörde aldrig någon prata om låtskrivaren när vi var små heller. Jag är uppvuxen i Jämtland.
    ah tack för namnet nu ska jag göra lite efterforskningar och se om det var sant jag är uppvuxen i Sthlm men jag kan ha blandat ihop sången med någon annan också. Rolig avslutnngssång är det dock och jag kommer till och med ihåg melodin!
  • Mia3

Du får inte stoppa köttbullar i näsan marcus.....*nynnar*

• två lingon och ett blåbär

Hej Vind!

Kommer inte ihåg texten helt men det var något sånt här:

Hej vind, vad gör du bakom hörnet
    hej vind vad gör du bakom hörnet, vill du leka med mig.......

Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?