• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • HemligeArne

the M Bitch skrev 2008-12-04 21:56:33 följande:

Den där har jag kvar i en Pixi-bok från när jag var liten (det glada 70-talet!). Kommer ihåg att jag älskade den.
  • Josefine85

Åh, roligt

"Upp på källarbacken, upp på källarbacken har jag en vän
    Upp på källarbacken, upp på källarbacken har jag en vän.
    Vacker är han, stilig är han, vacker är han när han dansar. Vacker är han, stilig är han, vacker är han när han dansar".

Finns ju så många.. Men man får total idétorka när man försöker komma på något :/

• the M Bitch

Jag har faktiskt kvar en liten pocketbok med massa sånger och danser som får räknas som klassiska.
    Men jag måste nog plocka ut den ur 4-åringens rum, hon har börjat "dekorera" den...

• AnnaH
    Nyfiken gul skrev 2008-11-28 14:43:41 följande:
    upp på våran gård står en gammal Fordutan ratt och utan hjulden går på terpentin , smör och margarin...nånting ditåt....
    Uppå våran gård, där står en gammal Ford
    Utan hjul och utan däck, och motorn den är väck
    Den går på terpentin och smör och margarin
    och startar du den än en gång så går den dagen lång

Fanns väl flera varianter på den. En av den hade med grannens gård att göra...?
    Scrumptious skrev 2008-12-04 10:34:25 följande:
    här en dag dök en gammal ramsa ner i mitt minne. Min dotter (4 år) älskar den, kommer någon ihåg denna?Alla balla tjafs uti binga bånga bejaAlla balla tjafs uti binga bånga bejHej skutteri skutterumpen stumpenHej skutteri skutterumpen stump
    Nja, fast visst går den...
    "Alla balla tjafs uti binga bånga beja
    Alla balla tjafs uti binga bånga bej
    Hej skutteri skutterumpen stumpen
    Hej skutteri skutterullan lej
    Tjo Hej"

Det är en klapplek som man klappar mot varandra till.

---
    Vet inte om ni tagit upp läroramsorna...

"Spindelmor har åtta ben, sex har mamma myra
    Kossan går på klöveräng, kliver fram på fyra
    Lille Lars har bara två, men han springer fort ändå "

"Januari börjar året, februari kommer näst, mars april har knopp i håret, maj och juni blommar mest. Juli, augusti och september, härliga ljuva framåt gå. Men oktober och november och december äro grå"
    ♥ Evina 080509 ♥ evina.babyblogg.se/
  • YokohamaNr2

Kom nu på en riktigt snuskig ramsa som definitivt inte är barnvänlig men som vi ändå körde på låg/mellanstadiet. Kommer ihåg att vi satt under bordet och viskade den för den var ju så förbjuden Måste varit något äldre syskon som l ärt oss den

Kommer inte ihåg början men slutet var nåt liknande detta:

Efter nio månars slut, kom en liten Jäkel ut
    Stora öron liten KU... oj fy fan vad han såg ut

Nån som har början i färskt minne ?

• cissi j e

För alla de som älskar Allan Edwall. Tidigare i tråden pratades det om hans ramsor. De heter "Stackars ramsor" och sändes i barnprogrammen på 80-talet.

• The Bumblebee

Den här avslutningssången sjöng vi alltid (tror inte att den sjungs lika frekvent nu som på 80-90-talet). Har dock missat ena refrängen...minns inte i vilken ordning verserna var heller.

Flaggan vajar på sin stång, lyssna på vår sommarsång. Snart så sjunger vi "Den Blomstertid". Visst var vårterminen lång, men den sprack som en ballong. Snart så blir det ro och frid.

I-n-g-e-n klocka r-i-n-g-e-r mer. Ingen skola snart man ser. Hej och mors good bye gamla plugg. Klockan ringer bara ut, vårterminen är nu slut. Inte gör det oss ett dugg!

Sommarn kommer mer och mer. Bin och blommor blir allt fler. Ingen vill väl sitta inne nu. Vad ska nu i sommar ske, det kan bli allt möjligt det. Det är långt till höst ännu.

(refräng)

Rektorn har nu hållit tal om moral och ideal. Kören sjunger högt och fint och bra. Fröken får sin blomsterkvast, vi får årets längsta rast. Tack för det, det vill vi ha.

I-m-o-r-g-o-n bara sov sov sov. Imorgon har du sommarlov. Hej du kompis ha det bra och skönt. Ta och gör det som du vill. Sånt som du har längtat till. Det har slagit om till grönt.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Den här sjung jag å syrran alltid när vi åkte bil. Den och "I Kinamockaskogen"

Det satt två katter på ett tak,
    kille-ville-vipp-bom-bom.
    De kliade sig fram och bak,
    Då sa den ena: Du min vän!
    Kille-ville-ville-ville-ville-vipp-bom-bom.
    Ska vi ta och hoppa ner igen?
    Kille-ville-vipp-bom-bom.

Å när de ner till marken kom,
    Då sa de: Du, det gör vi om!
    Kille-ville-vipp-bom-bom.
    Så hoppade de upp och ner,
    kille-ville-ville-ville-ville-vipp-bom-bom.
    Tills ingen av dem orka' mer,
    Kille-ville-vipp-bom-bom!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Sagomamma
    YokohamaNr2 skrev 2008-12-05 10:19:07 följande:
    Kom nu på en riktigt snuskig ramsa som definitivt inte är barnvänlig men som vi ändå körde på låg/mellanstadiet. Kommer ihåg att vi satt under bordet och viskade den för den var ju så förbjuden Måste varit något äldre syskon som l ärt oss den Kommer inte ihåg början men slutet var nåt liknande detta: Efter nio månars slut, kom en liten Jäkel ut Stora öron liten KU... oj fy fan vad han såg ut Nån som har början i färskt minne ?
    På en bondgård fanns en lada
    och i ladan fanns en säng
    och i sängen låg en piga
    och på pigan låg en dräng

Efter nio månar´s väntan
    kom en liten jäkel ut
    han hade röd peruk, rostig K'k
    fyfan som han såg ut!

...så sjöng vi...
  • Sagomamma

Vilken fantastisk tråd, många av dessa sångerna (inte den jag skrev ovan då...) sjunger jag ofta för mina barn och de älskar dem lika mycket som jag en gång gjorde!

Särskilt kul att läsa alla de som skriver ut hela texterna!

Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?