• Hygea

9 månader och bits hela tiden!

Hihi, förlåt att jag fnissar men gör det åt min lilla dotter. Hon är likadan, bits o nyps o slåss i ansiktet. Men jag säger till henne på "skarpen" o då gråter hon, efter 10 sek gör hon det igen o jag säger till. Och så går det sådär kanske 30 ggr innan hon slutar. Hon har faktiskt blivit mkt bättre och gör det inte lika mkt nu längre. Låt henne gråta, hon blir bara troligtvis arg o försker "snärja" dig med lite gråt. Då vill man ju såklart trösta!
    Man får vara bestämd och säga "aj aj" eller vad som nu är erat ord. Och bara bita ihop när barnet gråter, jag säger alltid: "Ja, så går det. Man får inte bitas/slåss/nypas!"
    Annars så slutar dom ju aldrig o blir så när de blir äldre, o då är det mkt svårare att få dem sluta.

Usch, hoppas jag inte låter alltför sträng men jag vill inte ha ett barn som bits o slåss! *fasa*

Var stark! *kramis*

• Hygea

Nööö, *ler*
    Försök att ge henne nåt som hon får leka med, och säg nåt fast med snäll röst. Det kan också funka. det sägs att det ska funka när man säger "ajaj" bestämt till en sak o så ger man en annan sak o säger "den här får du ha" med snäll röst.
    Man får testa allt o se hur barnet reagerar. Eller så får man helt enkelt försöka stålsätta sig när hon gråter. *svårt jag veeeet*

• Hygea

Tiili, men man måste ju lära barnen att det är fel?!?! Och säga det till dom! Det tycker jag iaf. Man får inte slåss o nu i denna åldern så vet de ju nästan helt vad "ajaj" "nej" betyder, att de inte får göra så osv.
    Men alla har ju olika syn på det, har du testat detta och har det funkat? Jag vet ju att detta som jag föreslog funkar eftersom det gjort det på mig dotter.

• Hygea

Tiili:
    Hehe, ja. Om det skulle funka med att klappa henne på kinden o ge henne en annan leksak hade jag gärna gjort det. Inte vill man säga till på skarpen, de göt ju ont inom en, men ibland måste man. Men när min lilla dotra slåss i ansiktet så gör hon det så fort o mkt så man hinner inte se nåt för man blundar o skyddar sina ögon, hon skrattar samtidgt givetsvis o tycker säkert att jag ser helkul ut. Men det gör ont på mig o det måste hon få veta så det berättar jag för henne. Barn lär sig ju "ja" och "nej" i början, min Nea kan också "ajaj" vad det betyder, när jag säger det så backar hon.

Agonist:
    Linnéa har blivit mkt bättre sen jag börja säga åt henne att man inte får slåss etc. et gick ju inte över en dag, det tog kanske 2 veckor innan det blev "riktiga resultat".
    Barn testar ju, det är så det är, för att se vad de får och inte får göra. Barnens liv är ju i "faser" eller hur man ska kalla det. =p
    Du behöver ju inte ignorera henne i hela 10 minuter, ta upp henne efter en stund o säg nåt till henne. Kanske i nåt som "Ja, så går det om man slår mamma!" Men gör det inte direkt för då tror hon att gråter man lite så får man vad man vill iaf o då kanske man även får slåss.
    Klart att detta beteende går över om man gör det på rätt sätt, eller så har man en vääääääldigt envis liten sötnos! Men då får man vara envis tillbaka.

Detta är ju bara min teori och vad som har funkat på min lilla, hoppas det funkar för dig också.

• Hygea

Ett annat tips som även jag gör, (glömde bort), är att ta hennes hand o dra den mjukt över kinden o säg: "Klappa försiktigt" eller nåt liknande. Så vet de att om man vill röra i ansiktet så måste de vara försiktiga.

Svar på tråden 9 månader och bits hela tiden!