Inlägg från: Tilde89 |Visa alla inlägg
  • Tilde89

Csn i December?

bellanbus skrev 2008-11-29 11:33:34 följande:
    Det beror på hur veckorna räknas på just din utbildning.Själv läser jag program på högskolan och min hösttermin sträcker sig ända in på januari, så jag får runt 5800 kr i december (fullt lån, studiebidrag och föräldratillägg)Jag har varit med om att inte få några pengar alls i december, men det var när jag läste på Komvux.
    men 5800 är ju inte fulltlån, bidgar och f-tillägg. summan blir mycket mera då.
  • Tilde89

Lady J skrev 2008-11-29 12:39:01 följande:

Joo det gör den ju, och slutar väl inte förrän mitten eller slutet av januari? Vi har en tenta 13/1 och vi avslutar den kursen nu på onsdag. Så vi kommer att behöva läsa en kurs och plugga till en tenta i en annan kurs, så jag har också det jag gör på jullovet tyvärr :/ Ååh hoppas det löser sig med plugganet och sonen! Men.. Jag ska fasiken springa och titta på min utbetalningsplan nu men är säker på att jag får kring 3000. Sådärja! Jag får 3700 och det avser vecka 52-01 för mig. Men då får jag dock mer pengar i januari, kan det ha med saken att göra kanske? Jo jag är inte alls särskilt imponerad av min utbildning. Jag har iaf bestämt mig för att sluta läsa den efter nästa kurs, ska plugga något annat! Var inte riktigt min grej :P
    vad läser du för nåt?
  • Tilde89

om man får fullt i dec eller inte beror på hur mycket man fick i aug/sept och hur länge terminen pågår.

• Tilde89
    bellanbus skrev 2008-11-29 15:33:13 följande:
    Jo för december menar jag.
    men det är ju inte fullt.
  • Tilde89
    bellanbus skrev 2008-11-29 16:11:41 följande:
    Jo så som min studieperiod faller så blir det fullt för de veckorna.
    konstigt. men läser du på Komvux eler uni?
  • Tilde89
    bellanbus skrev 2008-11-29 16:14:47 följande:
    Men jisses, spelar det någon roll?Jag läser på högskola och så har det sett ut varje december för mig sedan jag började för snart 3 år sedan.Det är ju uppenbart så att utbetalningarna ser olika ut beroende på vilken studieform man har eller hur delkursen sträcker sig.När jag gick på Komvux för en del år sedan var det någon december då jag inte fick något csn alls, men istället fick nästan dubbelt i augusti.
    men då har du halft nu eftersom du fick mera i sept. för kom inte att påståt att du som tar fullt lån, bidrag + föräldrartillägg kan få mindre än mig om jag tagit lån+bidrag.
  • Tilde89

Heidi the angel skrev 2008-11-29 16:20:23 följande:

Jga får två hälften av det jag brukar få i december. Sen får jag 2 utbetalningar i januari så då blir det lite mer. Men visst är det tråkigt att få så lite just i dec. man brukar få lite mer i augusti eller när man börjar och sen lite mer i början av året.
    är fär att det överskottet du får i augusti ska man enl csn spara till dec (fast vem gör det?)
  • Tilde89

Lady J skrev 2008-11-29 16:38:58 följande:

Tilde: jag läser på lärarutbildningen.bellanbus: ahhaa, men du jag får nästan dubbelt bidrag den första höstmånaden, är det där skillnaden är? fy tusan vad tungt, alltid ska saker gå sönder när de inte får det. helt otroligt! speciellt när saker gör sönder lagomt till jul :(
    vilken termin och vilka ämnen?
  • Tilde89

Heidi the angel skrev 2008-11-29 16:48:50 följande:

Tilde 89: är fär att det överskottet du får i augusti ska man enl csn spara till dec (fast vem gör det?)Ja precis det är ju meningen att man ska spara en del av det man får i aug men du har rätt. vem gör det? Det är svårt. Det är ju så mkt mer än böcker man måste köpa i aug.
    typ ingen gör det. är ju rätt mycket böcker som ska köpas då. hade jag har lån+bidrag så hade jag inte klarat att spara de till dec.
  • Tilde89

man får oftast havt studiestöd i dec oavsett om man har fullt.

Svar på tråden Csn i December?