• AmandaPitkänen

Framfall?

Om man fått framfall, vad kan man göra åt det då? Kan det bli komplikationer av framfall... tex att man inte kan ha sex eller så?

Är så orolig för det... känns som om "taket" i underlivet har "rasat ner",... så säkert e det framfall

• Svar på tråden Framfall?
  • Jessa med 3

Svärmor är opererad för framfall - men nu är hon helt bra!

• Ylle

det behöver inte vara permanent framfall om det var nyligen du födde barn... knipövningar kan fixa rätt mycket. men ring mvc eller liknande om du känner dig orolig.

• Pallas

Menar du att livmodertappen kommit längre ned eller så? Det beror isåfall på att bäckenbottenmuskulaturen är förslappad. Så länge man inte har ont eller problem kan man självbehandla med knipövningar. Om slidväggarna eller livmodern däremot börjar hamna utanför slidöppningen elelr om man får ont eller andra besvär, tex tömma tarm eller urinblåsa, då bär man få det kontrollerat och kanske opererat.

Om jag inte minns fel så är du rätt nyförlöst och om det är taket med livmodertappen du menar så brukar det dra sig tillbaka om man kör lite knipövningar.

• Eliin

www.vardguiden.se/Article.asp

En bra fil där du kan läsa om framfall.

KNIIIIP Amanda... det är viktigt som bara denn... när du kissar så testa att knipa av strålen. Jag kniper väldigt mycket om dagarna.

Övar du upp musklerna så minskar risken för framfall och har du redan drabbats av lindrigt framfall så kan det gå tillbaka med hjälp av knipövningar.

• Tiili

jag kände mig skitkonstig när min unge var en till två veckor. ont och konstigt var det, som kramper. men det gick över av sig självt (då som vanligt bvc och bm skickat mig fram och tillbaka och jag gav upp att få hjälp).

• AmandaPitkänen

Födde för ca 10 veckor sen..
    '
    Mmmm. har nog varit lite dålig på att knipa, men Fan vad jag knipit idag sen jag kände det där!! Men jag känner själv att jag kniper väldigt svagt även fast jag tar i allt jag har typ....

Vet inte om det är livmodertappen eller vad det är, men det är inget som "sticker ut" så långt men det är som om "taket" i slidan har sjunkit ner.... på nåt sätt... jaja, ska på efterkontroll på tisdag så jag får väl se vad min bm säger då... *nervös*

• Eliin

att du kniper svagt beror på att musklerna är dåligt tränade.. det är sånt man tränar upp. i början precis när jag började knipa så kände jag knappt att jag knep. Men nu så känner man skillnad. Men testa att knipa av strålen när du kissar. Det krävs lite extra kraft.

TÄnk på att även knipa när du nyser, hostar m.m.

• pea71

Jag hade också en sådan känsla första veckorna, jag började knipa varje dag då gick det över. Enligt min bm så ska man INTE knipa av kiss strålen för då ligger det urin kvar i blåsan hela tiden, vilket inte är bra.

• Cornflakes

Testet med att knipa av urinblåsan ska man bara göra för att hitta rätt muskler, sen ska man inte fortsätta med det.

Svar på tråden Framfall?