Framfall?
Om man fått framfall, vad kan man göra åt det då? Kan det bli komplikationer av framfall... tex att man inte kan ha sex eller så?
Är så orolig för det... känns som om "taket" i underlivet har "rasat ner",... så säkert e det framfall
Om man fått framfall, vad kan man göra åt det då? Kan det bli komplikationer av framfall... tex att man inte kan ha sex eller så?
Är så orolig för det... känns som om "taket" i underlivet har "rasat ner",... så säkert e det framfall
knipa av urinblåsan? Skulle vilja se den som gör det menade naturligtvis urinstrålen...
Muskulaturen i slidan blir slappare av en graviditet, och förlossning men den ska tränas upp igen. Man kan säga att bäckenbottensmuskulaturen ska vara som ett hårt golv men efter graviditet och förlossning liknar den mer en hängmatta.
En viktig sak med knipövninarna är att du koncentrerar dig och känner att du "lyfter upp" innehållet. Sedan ska du vila minst lika länge som du knep för att sedan knipa igen.
Du stärker inte musklerna om du bara har en massa mjölksyra.
OM man får ett framfall kan man operera det men det brukar man inte vilja göra innan man skaffat de barn man vill ha. Man börjar alltid med att träna, träna, träna. Efter en förlossning väntar man minst ett halvår (jag tror det är längre) med att bedöma om man behöver operation. Innan dess får man knipa som en tok. Det gör musklerna starkare och lyfter upp allt på plats mycket bättre.
Förhoppningsvis känner du bara det som de flesta av oss kände, jag var helt övertygad om att jag fått framfall men allt var bra. Håller tummarna för dig när du ska till barnmorskan.
Det viktiga med kni
oj det kom med en halv mening som inte skulle vara där...
men.. vad konstigt ang. kissestrålen för det står i en broschyr som jag har att man ska öva på så sätt för att minska risken för urinläckage..
vad dum jag känner mig nu..!!
Eliin: jo det är ett bra sätt att kontrollera att man hittat rätt muskler. Men det är inte ett bra sätt att träna på, bara kontrollera någon gång. Gör man det ofta kan man få urin kvar i blåsan och det ger problem fram över.
namn: Tack för att du sa det.. då ska jag genast undvika det..=)
Fast framfall får man när man är äldre..typ i medelåldern o högre upp.
Det du känner är nog bäckenbottenmuskulaturen..knip massor som alla andra säger!
Becka 21: Det är VANLIGARE att man får framfall när man är äldre men man kan få det (jag har träffat patienter som fått det) efter en graviditet. Men som sagt KNIP!
namn:
Ok..jag lärde mig iskolan att det är bara äldre som får det(är utbildad undersköterska)..men,men..det kanske är så att yngre kan få det oxå.
Bara det att jag inte lärde mig det i skolan.
Min mormor opererades för framfall för 2 år sen o hon är 75 år.
Det är bara äldre som får framfall.
JA, det är knipa...
Knipp
Knipp
Knipp..
ÅÅÅå
Knipp
Varje dag...
Nej, det är inte bara äldre som får framfall. Kanske den typen där livmodern ramlar ut, men jag är 32 och har en typ av framfall även om inget hänger ut. Eller jag kanske räknas som äldre?
Pallas:
Du är inte gammal, men det är lite ovanligt att få som är ung.
Jobbade i sjukhem och det är ju flesta äldre som har livmorsframfall. En del har operation bort framfall.
åh jag hoppas det bara är nåt jag kan "träna upp" nu... ska på efterkontrollen imorrn, är skiiiiiitnervös för vad hon ska säga...
JAg jobbar på en gynekologisk avdelning så jag vet att det inte bara är äldre som får framfall men det är vanligare att äldre får det. Vi bli ju inte starkare och stabilare med åldern . Som sagt KNIP!!
AmandaPitkänen: Hoppas att allt går bra, de flesta känner sig anorlunda efter en förlossning. Jag var som sagt övertygad att jag fått framfall men nej då, allt var så bra. Håller tummarna för dig.
Amanda: Jag trodde oxå jag hade framfall... var inne på gynakuten i lördags och blev undersökt..Det är 5 veckor sen jag födde...
BM sa att hon inte så g nått konstigt, men att jag hela tiden måste träna upp musklerna genom att knipa...
Jag har haft känslan av att det är nått somsiter i vägen...och skaver... men det är visst ena vaginalväggen som hängt sig lite...sen så har jag väldigt torra slemhinnor ...därav skavkänslan...
Så knipa massor, inte överaktivera sig..dvs gå så känslan kommer, inte hoppa el springa på ett halvår och inte bära ....det var råden jag fick!!!!