• Anonym (Orolig)

Vuxen sängvätning

Detta känns oerhört pinsamt för både mig och min sambo, det är nämligen så att han nu 2 ggr på väldigt kort tid kissat ner hela sängen på natten! Han säger att han haft en väldigt livlig dröm och att det är därför han kissat. Jag tror inte på den teorin! Vad kan ligga bakom detta?

Han har varit väldigt stressad under en lång tid just nu, har även blivit väldigt lätt irriterad här hemma, undrar om det kan ha nån del i det hela?

Jag blir själv väldigt arg och lessen att behöva kliva upp mitt i natten för att tvätta både täcke och lakan, samt nästa dag tvätta en madrass! Men vågar ju inte säga nåt då detta är lika svårt för honom.

Har ni några ideér? Förståss borde han boka tid till doktor som kan undersöka detta närmare... Gråter

• Svar på tråden Vuxen sängvätning
  • mariahammarberg

boka tid hos doktor, kan vara så enkelt som urinvägsinfektion som inte har lika tydliga symptom hos en man som hos en kvinna.
    Han kanske helt enkelt inte hinner till toan när han drömmer och täta trängningar som är svåra att kontrolera kan vara urinvägsinf hos män.
    Prostata problem,
    ngt psykiskt - ex kraftig stress.

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar! Hoppas det är något så enkelt som urinvägsinfektion! Ska ha honom att beställa tid!

• Anonym (JBR)

Gud va skönt med en tråd som behandlar detta ämne. Min sambo, också kille, kissar också på sig. Det hände första gången för ca ett år sedan och senast för tre dagar sen. Han har varit hos doktorn och de kollade om han hade diabetes men icke. Det dåliga är att de inte har någon uppföljning. Så nu måste jag tjata på honom igen om att söka vård.

Han mår ju inte direkt bra utav detta heller, självkänslan är i botten :o( Och ärligt talat så är det lite nasty med en vuxen människa som inte håller tätt. Aningens avtändande :o/

Bra idé där om UVI. Ska prata med min sambo om det.

• Anonym (e)

Det händer mig NÄSTAN ibland när jag är riktigt kissnödig på natten. Då drömmer jag att jag går på toa!! Jättehemskt, men har vaknat PRECIIIIS innan varje gång. Hoppas det fortsätter så... Pinsamt annars.

• Anonym

Förstår om det blir jobbigt att tvätta täcken, lakan och dessutom madrassen. Men lägg dit ett kissskydd så slipper du krångla på med madrassen. Den är ju så otymplig.

• Anonym (Orolig)

Hej igen! Hände NÄSTAN inatt igen.. Han vaknade precis då det var på väg, han drömde att han var på toa också! Åkte och handlade plastad frotté idag så nu är iaf madrassen säkrad!

Jaa det är ju verkligen avtändande med det är ju inte frivilligt, tycker så synd om honom... Ska ha honom att ringa doktorn imorgon, det måste ju finnas en lösning! Men skönt iaf att vi inte är ensamma om detta problem!

• Anonym (JBR)

Jag funderar också på att lägga dit plastad frotte. Inte kul men nödvändigt. Skriv gärna om ni har en lösning.

• Anonym

Hej

Hur luktar urinen? Hur dricker ha npå dagen?. Tömmer han urinblåsan innan han går och lägger sig. Se till att han inte dricker innan efter en viss tid. Viktigt att tömma urinblåsan ett par gånger under dagen. Prova men Tranbär dricka finns att köpa på affärern ett tag också se hur det går. Min man drack detta i två veckor. Han hade en sten i njuren men den var borta efter tranbärsdrickan. lycka till

• Anonym

Alltså, jag har full förståelse för att det är pinsamt för både er tjejer och för era män när de kissar på sig i sömnen. Men om jag hade gjort det hade jag verkligen propsat på att gå och tvätta sängkläderna och köpa madrassskydd om det hände upprepade gånger. Inte hade jag låtit min respektive vars säng jag kissat ner städa upp efter mig. Jag tycker det låter som att ni curlar era män något alldeles vansinnigt allvarligt talat. Och ska ni behöva tjata på dem för att de ska söka hjälp för sina besvär?!?

Är det vuxna män ni lever med eller är det små barn? jag får oxå gå upp på nätterna och tvätta sängkläder och byta madrassskydd men då är det barn på 2 respektive 1 år. Aldrig hade jag gjort det efter min karl. Själklart ska de avhjälpa sina problem och ta ansvar för dem! Och självklart ska man stötta sin partner men inte curla!

• Anonym (JBR)

Jag tvättar sängen för att annars hinner det inte torka innan vi ska sova igen. Han jobbar och jag är hemma. Men det är som du säger. Han tycker det är så fruktansvärt pinsamt att han inte vill prata om det ännu mindre prat med någon annan om det. Men jag har rytit till här hemma :o)

• Anonym (Orolig)

Ja samma här, han ska ju upp i jobbet och jag är hemma, då kan jag lika bra ta det! Det är ju inte så att han inte vill göra det! utan jag som säger det är OK! Man ser ju hur han skäms och blir jätte ledsen & arg på sig själv... Han har ringt sin pappa idag som är läkare, han säger det kan bero på nåt hormon som ska säga till att man inte ska kissa när man sover.. Kan bli krånel med sånt om man är jätte stressad! Så det ska finnas en nässpray man kan använda! Hoppas att den funkar då han väl får den...

• Anonym

Jag har varit sängvätare slurade dock förflera år sen men att boka en tid till familjeläkaren är att rekomendera jag  fick själv medicin.Det va många å som jag Inte vågade sova borta pga at jag kund kissa på mej.Hände en gång när jag sov hos min kille.När jag blir stressad kan jag dock vara på väg att kissa men kommr upp sisa sekunden.Det är säket jätte obehaglit för din man. Och jobbigt för dej åxå.Hoppas det löser sig

• Anonym

Anonym skrev 2008-11-30 21:34:36 följande:

Alltså, jag har full förståelse för att det är pinsamt för både er tjejer och för era män när de kissar på sig i sömnen. Men om jag hade gjort det hade jag verkligen propsat på att gå och tvätta sängkläderna och köpa madrassskydd om det hände upprepade gånger. Inte hade jag låtit min respektive vars säng jag kissat ner städa upp efter mig. Jag tycker det låter som att ni curlar era män något alldeles vansinnigt allvarligt talat. Och ska ni behöva tjata på dem för att de ska söka hjälp för sina besvär?!?Är det vuxna män ni lever med eller är det små barn? jag får oxå gå upp på nätterna och tvätta sängkläder och byta madrassskydd men då är det barn på 2 respektive 1 år. Aldrig hade jag gjort det efter min karl. Själklart ska de avhjälpa sina problem och ta ansvar för dem! Och självklart ska man stötta sin partner men inte curla!
    Annars kan man ju alltid sätta blöja på dom.
  • Anonym (to)

Det har hänt här hemma också. Under väldigt stressade peridoer.
    En gång var när vi fick reda på att det inte stod riktigt rätt till med bebisen i magen, den växte inte ordentligt, mycket stress runt omkring osv, sen när det som varit så stressigt lagt sig, så sover han som en stock. Ingenting kan väcka honom. Jag kan stå och slå på honom och han vaknar inte. Så stress+mycket kaffedrickande+hård sömn är det som har gjort det här hemma. Men har alltid haft plastad frotte i sängen sen jag var gravid så det är batra att slänga bort allting och dit med nytt sen tvätta och låtsas som ingenting.
    Vi har pratat om den innan när han inte förstod vad det berodde på.
    Men nu har det inte varit så på väldigt väldigt länge.
    Ingen stress och jag är inte sjuk längre så nu mår han också bra

• crossanka

Svar Orolig

Förstår att det känns jobbigt för er speciellt då för din sambo.
    Att kissa på sej i sömnen kan nog hända de flesta någon enstaka gång tror jag,om det händer regelbundet ex varje vecka kan det nog vara läge att söka vård exempelvis vid eran vårdcentral.
    Det finns säkert en bakomliggande orsak till din sambos problem,
    och förhoppningsvis går det att hitta bot
    Under tiden som sambon utreds är det ju klokt att skydda madrassen med plastad frotté.
    För de flesta är det säkert svårt att prata om sängvätning,men
    det är ju en åkomma som alla andra och inget man själv kan göra
    någonting åt.
    Därför TS stötta din sambo,jag tror han behöver det.

• PerEk
    Anonym (Orolig) skrev 2008-11-29 12:41:13 följande:

Detta känns oerhört pinsamt för både mig och min sambo, det är nämligen så att han nu 2 ggr på väldigt kort tid kissat ner hela sängen på natten! Han säger att han haft en väldigt livlig dröm och att det är därför han kissat. Jag tror inte på den teorin! Vad kan ligga bakom detta?

Han har varit väldigt stressad under en lång tid just nu, har även blivit väldigt lätt irriterad här hemma, undrar om det kan ha nån del i det hela?

Jag blir själv väldigt arg och lessen att behöva kliva upp mitt i natten för att tvätta både täcke och lakan, samt nästa dag tvätta en madrass! Men vågar ju inte säga nåt då detta är lika svårt för honom.

Har ni några ideér? Förståss borde han boka tid till doktor som kan undersöka detta närmare... Gråter

Alltså... Jag ifrågasätter eller hånar inte att han kissar i sängen. Det finns det flera vuxna som gör, både män och kvinnor, det kan hända den bäste. MEN VAD ÄR DET FÖR J--LA OSKICK ATT HAN INTE SJÄLV TVÄTTAR RENT EFTER SIG !!! ??? HAR HAN KISSAT PÅ SIG SÅ ÄR DET OCKSÅ HAN SOM SKA GÖRA RENT EFTER SIG !!!???? OCH SÅ IFRÅGASÄTTER JAG DIG SOM SKRIVER DETTA: VARFÖR I H-----E GÖR DU RENT EFTER HONOM FÖR!!!??? DET ÄR VÄL BARA FÖR DIG ATT DUSCHA AV DIG OM DU FÅTT HANS URIN PÅ DIG, GÅ OCH LÄGGA DIG I EN SOFFA ELLER NÅT! Så otroligt svagt av dig att du inte vågar säga att du är arg och ledsen över situationen!!! Klart det är svårt för honom men du måste väl för f-n kunna säga till honom. ALLTSÅ DET ÄR JU NÅT ALLVARLIGT FEL PÅ ER BÅDA !!! INTE DET ATT HAN KISSAR I SÄNGEN UTAN VAD NI GÖR OCH INTE GÖR NÄR OLYCKAN HAR HÄNT! OCH VAD F-N GÖR HAN MEDAN DU TVÄTTAR!
Svar på tråden Vuxen sängvätning