• lillkatten

AVA-kliniken i Riga?

Hej hopp! Vi har beslutat oss för testa äggdonation. Funderar på AVA-kliniken i Riga eftersom väntetiden där inte verkar vara så lång. Vi har mailat dem men inte fått något svar än... Är det någon som varit där ganska nyligen och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Något man ska tänka på, fråga om? Hur många resor blir det? Hur långt innan får man reda på att man ska åka? Hur lång är väntetiden? 3 månader ungefär har vi hört, stämmer det? Vi har tidigare gjort ivf på Linne kliniken i Uppsala, de sa att de kan hjälpa till med vissa prover. Känner mig förväntansfull och nyfiken men har ingen att fråga...

• Svar på tråden AVA-kliniken i Riga?
  • tandmaja

Tack Liselotte! Jag är verkligen nervös nu, mycket för att jag inte varit på kliniken förut och för att jag gjort flera försök innan men då i Åbo ( så jag vet iofs hur det går till, samtidigt som det är stressande i sig att man vet för mkt...låter helsnurrigt! )Skönt att höra att de är trevliga!

Jag kommer dessutom åka själv pga min sambos jobb så jag flygar bara över dagen. Vi hade planerat att åka tillsammans förra veckan men då blev det inställt.

Mitt tips om ni ska boka flyg är att vänta tills sista UL för donatorn. Vi har ett inställt försök i Riga bakom oss och den gången fick vi boka om /slänga flygbiljjetrna tre ggr!!! Denna gång fick jag besked i måndags att det blev plock idag, så jag bokade biljetten då först.

Jag har haft sådan tur att min gyn både skriver recept och gör UL till ordinarie avgift vid tidigare försök men denna gång hade min ordinarie gyn blivit sjuk så hans vikarie gjorde det lite på "nåder" och sa att det blivit stränga direktiv ,att de inte får göra så egentligen, så jag var verkligen tacksam att hon hjälpte mig.

Förstår verkligen din känsla, det är helt klart väntan som är värst.När är det dags för er donators UL ?

• Liselotte B

tandmaja: Tack för tipset! Det var igår donatorn skulle göra UL och jag får spader av att inte få veta! Ringer och mejlar och de ger mig inget svar! Grrr!!!

Julmarknaden i Riga lär ska vara fin. En liten promenad hinner du kanske med?

Tur att du får hjälp med recept och UL!!

• tandmaja

Hej Liselotte: De har haft problem med sin server de senaste dagarna (säger Lena i alla fall ) Har också haft svårt att komma fram. Fick dock mail från Lena alldeles nyss och fick höra att 10 ägg av 12 blviit befruktade och såg fina ut :)

Hoppas ,hoppas de överlever nu!

Jag kommer ha mycket tid för julmarkanden både före och efter. Försökte ändra tiden jag hade fått för att hinna med ett tidigare flyg hem och slippa trava runt stan nervöst 6 timmar innan insättningen, men det var omöjligt sa Lena,de hade alldeles för mycket att göra. Försöker trösta mig med att äggen kanske hinner dela sig något varv till innan de väljer ut dem om jag kommer senare.
    Funderar på att fråga om jag kan få 3 embryon insatta.Vi har ju misslyckats så många gånger och jag är 46 så jag vill maximera chanserna men jag vet inte om de går med på det.I Åbo slängde läkare nhellre ett embryo än satte in 3 när de av någon anledning hade tinat 3.

Vad spännande med donatorn.Hoppas du får besked idag och positiva sådana också.
    Fick du recept av din läkare eller fick du betala själv ? Blir faktiskt irriterad över att många läkare har så svårt att hjälpa till.Det är ju inga konstiga mediicner och de har kontroll med UL etc. Det kännsiblands som det är principer som styr. jobbar ju själv i vården oc hvet att det egentligen inte är något problem alls att skriva ut recepten.

• Liselotte B

tandmaja: 10! Härligt! Håller tummarna!
    Jag har varit hos Strandkliniken och fått UL och recept men det blev rätt dyrt det också... Den är ju privat.

Om du känner dig lost på stan i Riga så är Stockmanns varuhus väldigt fint. Som en finsk enklav. Matmarknaden intill är väldigt exotisk!

Jag är också 46. Men tänk om du får trillingar!! Kul i teorin men snärjigt till vardags, eller?

Jag får besked om datum först i morgon. De har visst för mycket att göra nu. Först sa de att donatorn skulle göra UL i måndags, sedan i onsdags och nu i morgon... Hoppas de vet vad de håller på med!

• tandmaja

Liselotte: Tack för tummarna ,behöver alla postiiva tankar jag kan få just nu känns det som.Är såå nervös och har svårt att koncentrera mig på jobbet idag, svårt att lämna datorn...

Jag kommer nog tillbringa många timmar på Stockmanns ,kul att det finns i Riga också.Det visste jag inte ,tack för tipset! Hinner nog med julmarkanden också.
    Ligger kliniken nära Stockmanns?

Jag mailade Riga och frågade om jag kunde få 3 embryon insatta med tanke på våra tidigare resultat och att jag läst här att man enl lettisk lag har rätt att kräva det (eller nåt sådant ) men det var tvärnobben! Inte under några omständigheter sätts fler
    än 2 in!
    Kanske lika bra det även om jag har väldigt svårt att tro att alla skulle fästa efter 5 misslyckade försök! Trillingar låter inte lockande däremot tycker jag tvillingar verkar rena drömmen :)

Det är inte utan att man undrar om de har koll.Som sagt förra gången var det ju superstruligt för oss, det är väl därför jag är så himla nervös för att något ska gå fel nu.

Denna gång sköt de ju upp min insättning med en hel vecka men å andra sidan var den första planeringen nästan 2 veckor kortare Progynonmedicinering än vid tidigare försök så jag tror det finns marginaler denna gång.Du får tänka så nu när de skjutit upp UL några ggr. Men visst verkar de ha väldigt mycket att göra just nu.Det var ju som sagt omöjligt att ändra min tid till skillnad från Åbo där de flera ggr anpassade tiden efter våra flygtider .De var hur tillmötsgående som helst vad det gällde det.

• citrona

Hej Lillkatten!
    Min man och jag var på Ava-Riga för två veckor sedan. Vi fick ett mycket trevligt mottagande. De var punktliga, och ägnde oss nästan 1,5 timme med att ge oss information, svara på frågor och göra gyn-undersökning. Vi har redan fått en donator, men vi vet inte när behandlingen startar. Jag tror att ET kan komma att ske i februari.
    Vi planerar 2 vardera besök i Riga. Min man och jag behöver ju inte vara där samtidigt vid äggplock och ET.

Vi väntade ett par månader på vårt första möte med kliniken.

En vecka innan äggplock får man veta exakt när man måste vara där.

Alla dina frågor får du svar på av doktorn. Boka en tid för en första diskussion och fatta beslut efter det.

Jag kan så här långt bara rekommendera kliniken. De e-mails vi skickat till dem har vi fått svar på väldigt snabbt.

• tandmaja

Citrona: vill inte skrämma dig men vi fick besked måndag e m att det skulle bli plock på onsdag samma vecka samt insättning på fredagen.Detta efter de skjutit en hel vecka på första behandlingen. Det är nog ganske bra att boka biljetter sent.

Liselotte:hur går det för dig ? Hoppas du är på G nu ,håller alla tummar och tår för er.

• Liselotte B

tandmaja: Tackar som frågar! Jo nu har jag två småttingar av medelkvalitet (kvaliteten oroar lite) i lilla maggen. Håller tummarna för din test! Torsdag?
    De sa ju att man ska se till att få ett blodprovstest, hur gör man då? Går till sin husläkare eller gynekolog eller vad?

• tandmaja

Liselotte : jag tycker det låter bra trots medelkvalitet,läste i någon annan tråd att dina småttingar hade delat sig många ggr-håller tummarna!

Jag fick ett digert "testschema" blodprov 18/12 (går nog hos både gyn och husläkare) och sedan kisstest 19/12 samt ny test 23/12 och UL 5/1 även om neg. Lite ambitiösare än jag fått från AVA Åbo där de bara rekommenderat "vanlig test" dag 14 samt ny test dag 18 om neg.

Har redan bestämt att vänta tills 23/12 för att slippa testa 2 ggr om neg. Bättre att vänta och hoppas lite till . Blodprovet hoppar jag över och väntar istället.

• lillkatten

Varmt och stort Tack till alla som svarat! Vi har betämt oss för AVA-kliniken i Riga och vi har fått en tid den 7/1! Det känns oerhört spännande! Vi åker över dagen, är det långt från flyget?
    Hur går det för er...?

Svar på tråden AVA-kliniken i Riga?