• fiskbullen

havandeskapförgiftning?

I morse när jag var hos BM (är i vecka 36+6) visade det sig att mitt blodtryck stigit från ca 110/65 till 140/95 och att jag hade +1 på protein. Dessutom hade magen inte vuxit på två veckor, SF-måttet ligger på 32. I vecka 32 låg mitt SF-mått på 30, så alltså på 5 veckor har livmodern bara vuxit 2 cm.

Detta har gjort mig så orolig!! Fick lämna blodprover och skulle bli uppringd i EM om det var jättedåliga resultat på dem, annars ska jag tillbaka på onsdag.

Får jag huvudvärk, ont i magen, svullnar eller får synförändringar skulle jag åka in akut.

Jag är så orolig över att barnet inte ska må bra. Har varit på extra möten med barnmorskan så hon har mätt magen, men inte gjort något tillväxt-UL.

Någon som varit med om liknande? Måste det vara lätt havandeskapsförgiftning eller kan det vara något annat? Hur slutade det för er?

tack på förhand...

• Svar på tråden havandeskapförgiftning?
  • carne

Jag fick inte röra mej den sista tiden. blev inte igångsatt. gick faktiskt över 12 dagar. :O så de blev väll kanske ingen förgiftning. men var väll väldigt nära med tanke på alla åtgärder.

• jelikas

Jag blev inlagd i v 35 pga allvarlig hf. Hade ett blodtryck på 150/100 och fullt utslag på urinprovet med protein. Blodproven var skitdåliga.
    V 36+1 sattes jag igång då jag fått göra ett sjukhusbyte pga högt blodtryck, små kramper i magen och att sonen hade förliten födelsevikt för det sjukhuset jag låg på. Hade ett blodtryck på 175/115.

• Boman88

jag har varrt inne hos förlossningen 3 ggr nu på 3 veckor pga att jag har haft symtom om att det kan vara havandeskapsförgiftning men inte haft högt blodtryck eller äggvita i urinen. Dom har velat att jag ska komma in ändå, jag tycker att du ska ringa till förlossningen för dom kommer antagligen vilja att du ska komma på kontroll... Om inte annat känns det fruktansvärt skönt att ha fått svart på vitt att allt är som det ska! Lycka till

• fiskbullen
    Boman88 skrev 2008-12-01 12:42:53 följande:
    jag har varrt inne hos förlossningen 3 ggr nu på 3 veckor pga att jag har haft symtom om att det kan vara havandeskapsförgiftning men inte haft högt blodtryck eller äggvita i urinen. Dom har velat att jag ska komma in ändå, jag tycker att du ska ringa till förlossningen för dom kommer antagligen vilja att du ska komma på kontroll... Om inte annat känns det fruktansvärt skönt att ha fått svart på vitt att allt är som det ska! Lycka till
    Men var ju ändå på MVC idag och känner inga symtom. Vad mer än blodtryck och protein kan de kolla? och ska ju tillbaka på onsdag...
  • ELIsa82

hej igen, jag vill bara skriva först här nu att jag inte för fem öre är medicinskt kunnig utan bara förmedlar min tolkning av de svar jag själv fått utav läkare och barnmorskor nu när jag ligger inne!

på min mvc så gick de på bt och urinprov när de kontaktade spec-mödravården. vet inte vilket landsting du tillhör, jag tillhör uppsala läns. här hos bm har de gränsvärden som de går efter när de ringer och bokar tid. vid mer akuta besvär skulle jag själv ringa förlossningen. jag tycker att du kan ringa förlossningen och höra om det är så att du är orolig och på dina frågor tycker jag att det verkar som att lite oro finns i alla fall.

för att man ska veta om det är hf antar jag (men jag vet inte) att blodproverna ska vara sämre också. det som de har kollat i mitt blod är ju bland annat levervärde och trombosyter. mitt levervärde är förhöjt men fortfarande inte så högt att de agerar pga av det. börjar man få lägre värde på trombosyterna (observera att detta är min egen tolkning av det jag har förstått på läkarnas och bm:s förklaringar!!!!) kan de förlösa en på grund av det eftersom ett för lågt värde på trombosyterna innebär att blodet inte kan koagulera som det ska. det verkar alltså som att det är många olika faktorer som spelar in varför man eventuellt blir förlöst förtidigt och även om ena värdet ser bra ut kan ett annat värde vara negativt för dig eller fostret. de vill så klart att man skall gå så länge som det bara är möjligt för att barnet skall klara av diverse saker på egen hand när det väl är ute. om mitt barn skulle vilja komma nu skulle det antagligen behöva hjälp med att få i sig mat och att hålla värmen, man har även talat om att det lättare kan bli gult.

• ELIsa82

jag kände heller inga symptom vilket tydligen är väldigt vanligt!

• fiskbullen

Nu ringde min BM. Levervärdena var inte så bra tydligen, och hon sa att ett annat värde låg i underkant, men hon sa inte vilket :S
    Hon hade diskuterat med en läkare som sa att vi skulle avvakta. Om jag börjar känna mig dålig, åka in direkt, annars komma igen på onsdag. De hade också skickat en remiss på ett tillväxtUL som jag skulle få gå på i veckan eller senast nästa vecka...

Jag frågade om det var HF och hon sa att det kunde vara början till HF men det kan gå tillbaka... :S

Känner mig inte mindre orolig, längtar tills det där tillväxtultraljudet då man får veta hur det är med barnet!

• Boman88
    fiskbullen skrev 2008-12-01 14:01:40 följande:
    Boman88 skrev 2008-12-01 12:42:53 följande:
    jag har varrt inne hos förlossningen 3 ggr nu på 3 veckor pga att jag har haft symtom om att det kan vara havandeskapsförgiftning men inte haft högt blodtryck eller äggvita i urinen. Dom har velat att jag ska komma in ändå, jag tycker att du ska ringa till förlossningen för dom kommer antagligen vilja att du ska komma på kontroll... Om inte annat känns det fruktansvärt skönt att ha fått svart på vitt att allt är som det ska! Lycka tillMen var ju ändå på MVC idag och känner inga symtom. Vad mer än blodtryck och protein kan de kolla? och ska ju tillbaka på onsdag...
    På mig gjorde de ctg och ultraljud för att se att allt var bra med barnet och tog även utförligare prover för att utesluta alla allvarliga fel på både mig och barnet! Men nu hade du ju fått står från din bm iaf. Förstår att det inte känns lugnare men man vet ju iaf att hade dom misstänkt någont jätte allvarligt på hade dom ju tagit in dig. Hoppas det ordnar sig håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Lycka till!
  • ELIsa82

Avvakta?! Konstigt svar tycker jag. Mina värden var inte alls så mycket försämrade och inte har de blivit värre den veckan jag nu legat inne - men inlagd är jag. Vilket landsting tillhör du? Var bor du? Jag tycker ändå att du ska ringa förlossningen eller antenatalt centrum (som jag ligger på nu) och berätta vad du hade för värden och fråga vad de tycker!

• sassy74

Jag hade HF med mitt första barn och det var först när jag hade äggvita som jag blev inlagd och därefter fick sättas igång..

Svar på tråden havandeskapförgiftning?