Inlägg från: tjolahopp81 |Visa alla inlägg
  • tjolahopp81

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9

Har just lagt beslag på svärmors gamla hylla för kryddburkar (ni vet sådana gamla med insatser i glas). Tänkte fixa till själva hyllan lite och sätta upp på väggen i dotterns rum. Perfekta små utrymmen för småsaker! Tyvärr finns inte glasburkarna kvar...

• tjolahopp81

Har sett i en del inredningreportage att det finns de som har träpanel i badrummet. Vad bör man tänka på då med tanke på fukt, vatten etc? Tycker det verkar sååå mysigt med träpanelväggar just i badrum...

• tjolahopp81
    Svar på #576
    Hannnas skrev 2009-01-20 16:04:20 följande:
    vi ska lägga in det i vårt badrum! snickaren ska komma i veckan o då kan jag kolla med honom om du vill Vi ska ha vitmålad spont upp till 5/8 takhöjd överallt utom ovan badkaret (där vi ska ha vitt vågigt kakel)... inbyggt badkar, inbyggt handfat ett litet bås för den vägghängda toan och ett inbyggt skåp från golv till tak... vitmålat trätak och en tapet däremellan.. spegeln ovan handfatet ska oxå vara inbyggt i väggen... Rörig jag är kanske ... men jag kan kolla vad de säger ang fukten för det ska gå
    Intressant!
  • tjolahopp81

Vad kan jag sätta upp på väggarna om jag är trött på tavlor?

Gärna funktionellt också...

Det finns en stor tom vit väggyta vid matbordet. I närheten hänger två beiga franska planscher (en med råvaror till köttgryta och en med bilder om kakao) och på en vägg intill står våra Billybokhyllor i ek.

• tjolahopp81
    Svar på #626
    Hannnas skrev 2009-01-22 16:12:19 följande:
    jag tycker det kan vara snyggt att fästa upp ett vackert tyg på en ram... som en tavla.. eller låta tyget gå ända från takhöjd o ner, beroende på hur rummet ser ut då...
    Tunt - tjockt? Linne - bomull? Mönster - Lugnande?
  • tjolahopp81

Jag är faktiskt rädd för mönster (vet liksom inte när jag går överstyr ) så jag är också enfärgad av mig!! Min mormor gick bort för ett år sedan och jag har fått spetsgardiner från hennes, kanske det vore något att dona med. Förresten, om vi inte bott i hyresradhus hade jag gärna gjort som såhär: hänga upp spetstyg på vägg, spraya med typ guld och sedan bort med tyget - vips så har du gjort eget schablontryck!

• tjolahopp81

Oops, råkade visst handla lite igår...

efter en välbehövlig cykeltur in till Lunds city kom jag så hem med en fin vit rottingkorg med lock som jag nu förvarar bröd i, ett sött rosa blockljus med spetsband runt om och lite servetter!

...och idag fortsätter shoppandet...

råkade "gå rakt på" ett vitt pelarbord i samma butik och det ska jag bara ha som sängbord i gästrummet!

Vet inte om jag vågar skriva ut vad butiken heter med risk för att bli avstängd, men jag vill ju så gärna tipsa om denna ljuvliga butik om ni har vägarna förbi Lund

• tjolahopp81

Butiken har jag ingen anknytning till förutom att jag tycker mycket om den så här kommer namnet: Hemma hos Emla!
    hannnnah: Dessvärre tror jag inte du hunnit upptäcka den, tror den öppnade för typ något år sedan...

• tjolahopp81
    Svar på #642
    Hannnas skrev 2009-01-23 15:01:25 följande:
    nope inte besökt flyttade från Lund 04... men jag har vänner kvar där o familj i genarp så man tar väl vägen förbi i sommar iaf Vart ligger butiken?
    Hmm, på gatan som går från mq och upp mot Juridicum! Kommer inte ihåg vad den heter.
  • tjolahopp81
    Svar på #665
    Pyssilullan skrev 2009-01-24 09:58:41 följande:
    ngn som vet några fina webb butiker som inte är allt för dyra eller har rea nu??
    www.alvashus.se

Tycker jag har bra priser!
  • tjolahopp81

Jag har just lagt in två bilder i mitt bildgalleri på vårt nyinköpta lilla bord som vi har som sängbord i gästrummet! Jag gillar verkligen formen på bordsskivan

En liten fråga också: Vart hittar jag fina bordstabletter/tallriksunderlägg till vårt ovala ekobord? Jag är mäkta trött på våra gamla Ikeaunderlägg.

• tjolahopp81
    Svar på #699
    Joddan skrev 2009-01-26 16:02:51 följande:
    Någon som har ett snabbt tips på lite mindre vitt soffbord. Har inte hittat något och har letat i 1 år! Hittar aldrig det perfekta. Antligen "vanligt" eller en vit kista... Tips!?!
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40139161

Vi är jättenöjda med detta som soffbord, tros att det är ett barnbord Bra pris också och tåligt!
  • tjolahopp81

Reafynd i Röaby!: liten glasvas, ljuslykta med en vit krans av murgröneblad, väggklocka i slitet vitt trä med texten "Café de France" som jag ska placera på en Hemnes hylla vid matbordet, spegel som jag ställt ett snapsglas på med en planterad minipärlhyacint i!

• tjolahopp81
    Svar på #840
    Häxan Hedda skrev 2009-02-04 19:57:26 följande:
    Åhh,lyllos dig
    Ibland ska man ju ha turen på sin sida!
  • tjolahopp81
    Svar på #954
    Hannnas skrev 2009-02-13 13:06:59 följande:
    Lite liiite nya bilder från mitt hem under mappen huset
    Kikade in i ditt bildgalleri, otroligt fint hus både utvändigt och invändigt
  • tjolahopp81

Dåså...då har jag börjat min renovering av den gamla kryddhyllan till dotterns rum! Jag kommer lägga in foton när/om jag blir klar

• tjolahopp81

Ojojoj! Var en sväng till Vellingeblomman idag (mest för dotterns skull med tanke på alla levande djur...), men blev så vårinspirerad av allt påskpynt de hade. Hittade en "fransk" ytterkruka och fick massor med ytterligare idéer

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9