• Fidelis ad urnam

Tacka för julklappar?

Hur ställer du dig till detta med julklappar och att tacka för dem?
    Vissa anser att då det är en viss form av tvång i dagens samhälle att köpa julklappar så ska ett tack inte kunna avkrävas från mottagaren av julklappen.
    Andra anser att då det har lagts tid och pengar på att införskaffa julklappen är det minsta man kan få i gengäld ett enkelt "tack".

Vad tycker du?
    Ska barn och vuxna tacka för de julklappar de får eller är det kanske mer en självklarhet att man ska få julklappar på julafton och därför är ett tack ingenting som ska ses på som ett krav?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tacka för julklappar?
  • Fidelis ad urnam
    Sniglar och Krut skrev 2008-12-01 18:28:07 följande:
    Var är dessa "vissa" som inte tycker att ett tack är på sin plats?
    Kolla ovan, t ex.
  • Virriga Vera
    danitra skrev 2008-12-01 18:25:16 följande:
    Men om barnet inte vill tacka då?
    Då skall de banne mig inte ha presenten/julklappen heller.
  • Censur
    danitra skrev 2008-12-01 18:28:00 följande:
    Eller så låter man det vara och låter det komma med tiden.
    Nej, som förälder har man ett ansvar att lära barn hur de ska bete sig. Om man inte säger vad de ska göra så gör de oftast inte det... Varför finns det så många ouppfostrade skitungar tro? För att föräldrarna inte uppfostrat dom som hänsynsfulla människor som visar hyfs!
  • danitra
    Fidelis ad urnam skrev 2008-12-01 18:28:51 följande:
    Vad gör du om ditt barn inte vill tacka för maten? Inte vill gå och lägga sig? Inte vill gå till förskolan/skolan? Inte vill klä på sig? Du är föräldern och det handlar om normalt beteende att tacka för presenter, handlar inte så mycket om huruvida man vill eller inte.
    Det är skillnad på sakerna du nämner. Mitt barn måste gå till förskolan eftersom jag måste jobba och barnet måste sova för att må bra.
    Men barnet måste inte säga tack, kanske är han för blyg eller för distraherad. Då säger jag tack i hans ställle och han lär sig att när man blir stor så säger man alltid tack.
    Min son har aldrig blivit tvingad att säga tack utan han började säga det helt av sig självt när han var knappt två år. Nu säger han alltid tack förutom när han är blyg eller för upptagen och jag skulle aldrig komma på tanken att tvinga honom.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Luddvar

Jag påminner mina barn att tacka därför att det hör till att vara artig.Jag avskyr att ge paket till barn där de bara river upp det och lägger undan utan ett ljud...Det är föräldrarna som ska lära barnen lite vanligt hyfs.

• danitra
    Virriga Vera skrev 2008-12-01 18:30:32 följande:
    Då skall de banne mig inte ha presenten/julklappen heller.
    Usch vad hemskt!
  • danitra
    Censur skrev 2008-12-01 18:30:45 följande:
    Nej, som förälder har man ett ansvar att lära barn hur de ska bete sig. Om man inte säger vad de ska göra så gör de oftast inte det... Varför finns det så många ouppfostrade skitungar tro? För att föräldrarna inte uppfostrat dom som hänsynsfulla människor som visar hyfs!
    Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör.
  • Fidelis ad urnam
    danitra skrev 2008-12-01 18:32:08 följande:
    Ett enkelt tack, om det så är ett viskande med ögonen ner i backen tack, kan man klämma ur sig.
    Det handlar om vanligt hyfs och normalt beteende att säga tack.
  • AstraTrillian

danitra: Håller med.

Jag säger tack när jag får något och oftast säger jag tack när dottern får något. Hon är blyg.

• Censur
    danitra skrev 2008-12-01 18:33:43 följande:
    Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör.
    Jag säger alltid tack eftersom jag är uppfostrad att göra det. Visa tacksamhet mot andra, visa hänsyn, låta bli att såra i onödan... Man måste inte göra saker på andras bekostnad. Så mina barn ska defenitivt lära sig att säga tack!
Svar på tråden Tacka för julklappar?