• Fidelis ad urnam

Tacka för julklappar?

Hur ställer du dig till detta med julklappar och att tacka för dem?
    Vissa anser att då det är en viss form av tvång i dagens samhälle att köpa julklappar så ska ett tack inte kunna avkrävas från mottagaren av julklappen.
    Andra anser att då det har lagts tid och pengar på att införskaffa julklappen är det minsta man kan få i gengäld ett enkelt "tack".

Vad tycker du?
    Ska barn och vuxna tacka för de julklappar de får eller är det kanske mer en självklarhet att man ska få julklappar på julafton och därför är ett tack ingenting som ska ses på som ett krav?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tacka för julklappar?
  • danitra
    Fidelis ad urnam skrev 2008-12-01 18:34:41 följande:
    Ett enkelt tack, om det så är ett viskande med ögonen ner i backen tack, kan man klämma ur sig. Det handlar om vanligt hyfs och normalt beteende att säga tack.
    Ser inte poängen med att dom ska "klämma ur sig" ett tack bara för det hör till. Vill inte ha ett sådant tack heller!
    Stackars barn!
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • danitra
    Censur skrev 2008-12-01 18:35:44 följande:
    Jag säger alltid tack eftersom jag är uppfostrad att göra det. Visa tacksamhet mot andra, visa hänsyn, låta bli att såra i onödan... Man måste inte göra saker på andras bekostnad. Så mina barn ska defenitivt lära sig att säga tack!
    Och min son säger tack, förlåt, varsågod och snälla eftersom han har lärt sig det från oss. Inte för att han har blivit beordrad att säga det.
  • danitra
    AstraTrillian skrev 2008-12-01 18:34:43 följande:
    danitra: Håller med. Jag säger tack när jag får något och oftast säger jag tack när dottern får något. Hon är blyg.
    Skönt!
  • Luddvar
    danitra skrev 2008-12-01 18:36:48 följande:
    Exakt vad är det som gör barnet till ett "stackars barn" om måste säga tack när det får något ?
  • Fidelis ad urnam
    danitra skrev 2008-12-01 18:36:48 följande:
    Vad gör du om ditt barn aldrig lär sig säga tack?
    Påpekar du det aldrig?
    Säger du aldrig "Ska du inte säga tack till XXXXX för presenten?" och lämnar avgörandet till barnet och om barnet inte tackar så tackar du i barnets ställe så att barnet hör det?
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • danitra
    Virriga Vera skrev 2008-12-01 18:38:57 följande:
    På vilket sätt är det hemskt?
    ATt ett barn ska bli berövad på sin julklapp bara för att dom inte säger tack.
  • danitra
    Fidelis ad urnam skrev 2008-12-01 18:38:36 följande:
    Vad gör du om ditt barn aldrig lär sig säga tack? Påpekar du det aldrig? Säger du aldrig "Ska du inte säga tack till XXXXX för presenten?" och lämnar avgörandet till barnet och om barnet inte tackar så tackar du i barnets ställe så att barnet hör det?
    Självklart påminner jag honom om att han borde tacka och gör han inte det så tackar jag åt honom så att han hör det och vet hur vuxna agerar.
    Han har redan lärt sig säga tack, hade han inte gjort det efter några år så skulle jag nog prata med honom om det vid ett avslappnat tillfälle.
  • idiblon yes

Självklart säger man tack! Om ett barn är blygt så kan den vuxne säga tack åt barnet. Jag var själv sådan, min son är sådan, men eftersom det ordnade sig för mig så lär det göra det för honom också. No biggie.

Det krävs mycket resurser för att orka hålla en hög moralisk standard. - idiblon
  • Censur
    danitra skrev 2008-12-01 18:43:15 följande:
    det är ju så man ska göra.... man kan inte begära att en 2åring ska ha folkhyfs och tacka för allt per automatik
  • vinterlärka

Tycker också att du, Danitra, gör rätt.
    Jag reagerar bara på de föräldrar som inte bryr sig om barnet säger tack eller inte, men det gör ju du. Tycker du har en sund inställning och verkar vara en go mamma som även tänker på hur barnet mår.

• imsel

Vuxna tycker jag det är självklart ska säga tack.
    Men barn, dom små förstår ju faktikst inte innebörden med ett tack.

Visst kan man säga att när man får något tex så säger man tack.
    Vill barnet inte får föräldern säga tack i barnets ställe.

De lär sig när de blir större vad tack betyder, borde ju kännas jättekonstigt för dem att säga nåt som de inte ens vet vad det betyder.

*spark spark*
  • ztar64

Annat : När det gäller just julklappar och barn så är svaret klart Nej !

Inte för att de inte ska lära sig hur man uppför sig utan för att mina nu vuxna barn har en mamma som inte kunde förklara varför i hela friden man ska tacka en massa släktingar för saker dom har fått av tomten .

Svar på tråden Tacka för julklappar?