• Ninde81

Premis född i v.28-30 ?

Nån här som vill berätta hur de va att föda i dom veckorna.
    Börjar känna på mej att de kanske blir en liten bebis före jul iaf.

Har sd till och från och är sjukskriven för hotande förtidsb. Fick våran kille i v.35+4 för 1,5 år sedan så det kan nog vara därför ja e orolig med, men vill gärna höra me er andra som fött i dom veckorna.

Hur mådde bebisen, vilken hjälp behövdes, födde ni vaginalt, hur länge var ni på sjukhus, hur mådde ni själva?

• Svar på tråden Premis född i v.28-30 ?
  • BebisVagga

passar kanske inte riktigt in.. födde lille sonen i vecka 25+5.. blev kejsarsnitt... sen  respirator i ca 3 dagar.. och olika mediciner och så.. hade honom ute mycket hud mot hud.. annars låg han ju i sin kuvös.. dem kollar doctus o hjärna o så för att se att allt e okej,, med gabriel var det alltid okej som tur var..

men i dina veckor brukar andningen vara mycket bättre än i "mina" veckor..

• Full av förhoppning
    Ninde81 skrev 2008-12-01 22:24:01 följande:
    Nån här som vill berätta hur de va att föda i dom veckorna. Börjar känna på mej att de kanske blir en liten bebis före jul iaf. Har sd till och från och är sjukskriven för hotande förtidsb. Fick våran kille i v.35+4 för 1,5 år sedan så det kan nog vara därför ja e orolig med, men vill gärna höra me er andra som fött i dom veckorna. Hur mådde bebisen, vilken hjälp behövdes, födde ni vaginalt, hur länge var ni på sjukhus, hur mådde ni själva?
    Elias är född 29+5 och han låg i respirator i 4 dagar och sen C-pap i två dagar... men detta var för att mitt vatten gick i vecka 21+1 och han legat torrt så länge så lungorna var kraftigt påverkade. Att bara spontanfödas sådär i dessa veckor brukar inte medföra respirator. Det brukar på sin höjd bli C-PAP och sen kanske syrgasgrimma eller tratt lite grand.
    En värmesäng... ev kuvös i några dagar... sen vanlig säng.

De kollar med ultraljud på hjärnan och kollar så Ductus har stängt sig i hjärtat och de tar prover på syra/bas och kollar så barnet gör sig av med koldioxid ordentligt bland annat.

Jag födde vaginalt och åkte hem dagen efter då min 3,5 åring varit utan mig i 2 månader och behövde mig... sen åkte jag till NEO till Elias varje dag och var där hela dagen... åkte hem och hämtade Isabelle ochs en åkte antingen min sambo till Elias eller jag igen eller hela famljen.

Elias låg 13 dagar i kuvös och sen värmesäng i några dagar och sen vanlig säng. Han hade syrgas till han var 40+5 och vi åkte hem när han var 38+1
    Men som sagt... syrgasen och det pga att hans lungor inte var utvecklade ordentligt för att han låg torrt.

Lycka till och hoppas du slipper föda tidigt!!!
    Elias är här
  • boktok

Hej! Sonen föddes i v 30+4 men var 44% tillväxthämmad. Vägde 885 g, 33 cm lång. Jag blev "akutsnittad", fick reda på att det skulle bli snitt dagen före. Jag hann aldrig se honom på en gång efter snittet, han var så medtagen av att inte ha fått tillräckligt med näring från navelsträngen att han blev omhändertagen omedelbart. Han låg i kuvös ca 2 månader och hade cpap och senare syrgasgrimma. Ca 1 månad innan vi åkte hem fick han äntligen ligga i värmesäng. Vi var kvar på sjukhuset i Västerås i 85 dagar och 10 dagar i Örebro där han föddes.

• Ninde81

ok låtersom det är ganska olika i dom veckorna beroende på vilka omständigheter.

Imorgon har jag läkarkontroll iaf och ser de bra ut då så får ja fortsätta som förr och åka i och ta brickanylinj. när sd inte er sej iaf, då det ännu hjälper.

Har jobbat med prematurer så jag vet ju lite men jag tycker det alltid har varit så lång sjukhusvisstelse för dom barn jag skött så därför ville jag höra några "bra" historier med.
    Hoppas ja värkligen får gå lika långt som med killen iaf då är bebben iaf rätt så färdig.

Här måste jag åka till ett universitets sjukhus före v.32 och får inte föda på vårt hemsjukhus så de skulle vara ganska segt att vara från familjen så länge iaf.

• knäppisen

Min son föddes i v 29+0. Behövde inte respirator o ingen syrgas. CPAP hade han då o då den första veckan. Låg i kuvös ett par veckor tills han kunde hålla värmen ordentligt. Hade gulsot och solade mer eller mindre hela tiden de första veckorna. Åkte hem efter drygt 5 veckor, hade sen hemsjukvård lika länge. Neotiden gick snabbt o bra.

• Ell

Dottern är född vecka 29+2, 60% tillväxthämmad. Hon vägde 728 gram och var 32 cm lång. Cpap i fem dagar, kuvös i tre veckor, sond i nio veckor. Vi fick komma hem med hemsjukvård när hon var 2 månader gammal. Helt utskrivna vid BF, då vägde hon 1945 gram.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • MammaDiana

Wilhelm är född v 30+1, jag hade sammandragningar och var sjukskriven för det, men denna dagen gick det inte att stoppa. Jag fick kortison för hans lungors skull, men det hann aldrig verka. Jag blev snittad, men det är pga två tidigare snitt.

Jag fick inte se honom direkt, jag fick dessutom ligga på iva några timmar innan jag fick se honom. Han fick direkt c-pap och navelkateter. Och så förstås övervakning av hjärta och andning.

När han var 10 timmar gammal fick vi åka till Neo-iva och det visade sig att han hade en punkterad lunga och luften pös ut och tryckte på den andra lungan som i sin tur tryckte på hjärtat så han behövde drän och respirator, han fick väldigt mycket morfin, så han var väldigt borta i några dagar. Respiratorn satt i 4 dagar och sen 2 dagar med c-pap.

Totalt 2 veckor och 2 dagar i kuvös, 4 veckor på sjukhus och sen gick vi hem med tidig hemgång/Hemvård, vi åkte till sjukhuset varannan dag i början, vi sondmatade hemma då. Han var nästan 2 månader innan han blev helt utskriven.

• tinaw

Hannah är född 30+0, men inte heller hon någon typisk 30-plussare. Hennes lungor pajade så hon fick opereras, låg i respirator av och till, CPAP någa veckor efter det osv. Sen var hon trött och hade svårt att svälja, så vi blev kvar i 14 veckor. Kom hem med sond.

En vanligare 30-historia är CPAP någon vecka, kanske ett par, sedan tillväxt och så hemma runt vecka 36-38.

• Erkens mamma

Min Elias är född 29+4 pga blödningar från moderkakan som triggade igång förlossningen. De tog ut honom med akutsnitt för att inte äventyra ngt. Han vägde 1530 gram och var 41 cm när han föddes. Fick ligga tre dagar i respirator och sedan tre dagar i CPAP. Han är fortfarande kvar på neo och är idag tre veckor (32+4).

De tror att vi kommer att komma hem i mitten på januari runt vecka 38+0 ca. Han sondas helt fortfarande och har syrgas i grimma.

Jag tycker att dessa tre veckorna har varit så långa och riktigt tuffa. Jag låg dessutom inlagd på sjukhus nästan fem veckor innan han kom så vi var slitna redan från början. Vår familj har verkligen fått ta stryk denna hösten...

Hoppas att ni har bättre tur och att er bebis stannar i magen många veckor till.

Svar på tråden Premis född i v.28-30 ?