Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Premis född i v.28-30 ?

Ninde81 skrev 2008-12-01 22:24:01 följande:
    Nån här som vill berätta hur de va att föda i dom veckorna. Börjar känna på mej att de kanske blir en liten bebis före jul iaf. Har sd till och från och är sjukskriven för hotande förtidsb. Fick våran kille i v.35+4 för 1,5 år sedan så det kan nog vara därför ja e orolig med, men vill gärna höra me er andra som fött i dom veckorna. Hur mådde bebisen, vilken hjälp behövdes, födde ni vaginalt, hur länge var ni på sjukhus, hur mådde ni själva?
    Elias är född 29+5 och han låg i respirator i 4 dagar och sen C-pap i två dagar... men detta var för att mitt vatten gick i vecka 21+1 och han legat torrt så länge så lungorna var kraftigt påverkade. Att bara spontanfödas sådär i dessa veckor brukar inte medföra respirator. Det brukar på sin höjd bli C-PAP och sen kanske syrgasgrimma eller tratt lite grand.
    En värmesäng... ev kuvös i några dagar... sen vanlig säng.

De kollar med ultraljud på hjärnan och kollar så Ductus har stängt sig i hjärtat och de tar prover på syra/bas och kollar så barnet gör sig av med koldioxid ordentligt bland annat.

Jag födde vaginalt och åkte hem dagen efter då min 3,5 åring varit utan mig i 2 månader och behövde mig... sen åkte jag till NEO till Elias varje dag och var där hela dagen... åkte hem och hämtade Isabelle ochs en åkte antingen min sambo till Elias eller jag igen eller hela famljen.

Elias låg 13 dagar i kuvös och sen värmesäng i några dagar och sen vanlig säng. Han hade syrgas till han var 40+5 och vi åkte hem när han var 38+1
    Men som sagt... syrgasen och det pga att hans lungor inte var utvecklade ordentligt för att han låg torrt.

Lycka till och hoppas du slipper föda tidigt!!!
    Elias är här
Svar på tråden Premis född i v.28-30 ?