Inlägg från: gromitgirl |Visa alla inlägg
  • gromitgirl

Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??

Min dotter fick ligga på en lampa på BB då hon var nyfödd i över 2 dygn vilket var ganska jobbigt. Detta då man inte fick hålla i henne och gosa och lugna henne i famnen då hon var ledsen förutom då vi skulle försöka amma. Det fick hon göra för att hon låg precis över gränsvärdena. Efter ett dygn låg hon under men läkaren tyckte hon skulle sola ett dygn till för att vara på säkra sidan.

De testade henne eftersom jag är RH negativ men min dotter var positiv. Vi förstod inte att hon var gul då hennes pappa är från egypten trodde jag att hennes hudfärg helt enkelt var mörkare. Sen då det gula försvann såg vi att hon ju varit ordentligt gul då hon ju var mycket ljusare i hyn då hon var "frisk". Hon var dock gul i ögon vitorna.

Det var viktigt att hon fick ordentligt med mat/mjölk för att billirubinet(?) går ut med bajset.

Kan de mäta i pannan på BVC? Om du är orolig kan du säkert få komma in direkt och mäta, kanske på BB/återkontrollen??? De tar ju bara några sekunder att mäta och om det lugnar dig kanske det är värt det.

Svar på tråden Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??