• Granada

Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??

Vâr pojke föddes den 20 oktober och fick nyföddhetsgulsot och är fortfarande lite gul. Ska pâ nästa kontroll pâ fredag men jag börjar fâ panik över att jag inte ser nâgon klar förbättring sedan förr kontrollen för över en vecka sedan. Han ska var i ljus och sol och det är han sâ ofta det gâr men här har varit mulet och regn mesta tiden sen han föddes. Nâgon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Är orolig att nâgot ska vara fel pâ honom.

• Svar på tråden Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??
  • ElinOlsson

Blir det inte bättre, eller om det blir sämre, får han helt enkelt en solairebehandling. Han får sola i ett special-solarie. Jag antar att de har tagit prover på honom och kanske gör det på återbesöket också. Leverna hos små barn kan vara outvecklad och ha svårt att bryta ner billirubinet. Lite sol på dem och de blir som nya .

Vår son föddes 2 mån för tidigt och fick sola i 2 omgångar. Enkelt, skönt och mysigt!

Grattis till grabben!

• vinterbabyn

vet inte riktigt för vi hamna in till sjukhuset tillbaka och sola när vår son var en vecka. Bvc tyckte han såg för gul ut och därför kollades bilirubinvärdena upp. Som var för höga. SÅ 1.5 dygn under sollampa. Men de tog nog rätt länge, nog flera veckor innan gulheten försvunnit helt fast värdena var normala igen.
    Syns gulheten även i ögonen? Då kan de vara tecken på att han borde solas på sjukhuset.
    Äter han? är han pigg?
    När vår son blev normal i värdena så ökade matlusten genast.
    Är han född tidigt? Eller var han liten?
    vår föddes 3 veckor före BF.

• Granada

Han är född i vecka 40. Han var gul i ögonvitorna i början men det försvann snabbt. Han har inte varit sâ gul att de solat honom inte ens tagit prover mer än när han var nyfödd. Ändâ hänger det liksom kvar i ansiktet. Barnläkaren sa att det var helt normalt speciellt dâ man ammar dâ hormoner i mjölken kan pâverka. Känner dock att det kan ju bara vara normalt till en viss gräns?? Han är ju äver 6 veckor nu. Hur pigg som helst är han och har ätit bra hela tiden, har nästan gâtt upp 2 kg redan.

• vinterbabyn

låter nog som han skulle vara riktigt frisk. Gulheten försvinner liksom nerifrån först. sist kvar i ansikte. Skulle han vara sjuk skulle han inte ha ökat så där bra i vikt de vågar jag nästan lova. Vore han sjuk skulle nog gulheten ökat vid detta skede om han inte blivit behandlad och han vore verkligt trött.

• Granada

Vinterbabyn: Tack för positiva svar, känns lite bättre nu. Man oroar sig ju för det mesta. Storebror hade ocksâ gulsot men det gick över fortare, föddes mitt i sommaren sâ det fanns gott om ljus och sol. Barnläkaren sa att var det bara ansikte och ev bâlen som var gul sâ var det ingen fara men även det mâste ju fösvinna nâgon gâng. Ja ja, tâlamod antar jag är det som gäller

• gromitgirl

Min dotter fick ligga på en lampa på BB då hon var nyfödd i över 2 dygn vilket var ganska jobbigt. Detta då man inte fick hålla i henne och gosa och lugna henne i famnen då hon var ledsen förutom då vi skulle försöka amma. Det fick hon göra för att hon låg precis över gränsvärdena. Efter ett dygn låg hon under men läkaren tyckte hon skulle sola ett dygn till för att vara på säkra sidan.

De testade henne eftersom jag är RH negativ men min dotter var positiv. Vi förstod inte att hon var gul då hennes pappa är från egypten trodde jag att hennes hudfärg helt enkelt var mörkare. Sen då det gula försvann såg vi att hon ju varit ordentligt gul då hon ju var mycket ljusare i hyn då hon var "frisk". Hon var dock gul i ögon vitorna.

Det var viktigt att hon fick ordentligt med mat/mjölk för att billirubinet(?) går ut med bajset.

Kan de mäta i pannan på BVC? Om du är orolig kan du säkert få komma in direkt och mäta, kanske på BB/återkontrollen??? De tar ju bara några sekunder att mäta och om det lugnar dig kanske det är värt det.

• Granada

Han är ju över 6 veckor sâ jag har ju varit pâ âterkontroll och läkaren sa att han bara var "lite"" gul och att det inte var farligt för honom. Det var helt normalt och inget att oroa sig för. Men jag har aldrig hört nâgon som har haft barn som fortfarande varit gula vid 1 mânad, än mindre vid vid 1,5 sâ jag börjar oroa mig ändâ...

• siamusen

Granada skrev 2008-12-04 00:23:04 följande:

Han är ju över 6 veckor sâ jag har ju varit pâ âterkontroll och läkaren sa att han bara var "lite"" gul och att det inte var farligt för honom. Det var helt normalt och inget att oroa sig för. Men jag har aldrig hört nâgon som har haft barn som fortfarande varit gula vid 1 mânad, än mindre vid vid 1,5 sâ jag börjar oroa mig ändâ...
    Jo då. Min sag ut som en morot i över 2 manader. Helt normalt
  • Granada

siamusen skrev 2008-12-04 00:27:44 följande:

Granada skrev 2008-12-04 00:23:04 följande:
    Jo då. Min sag ut som en morot i över 2 manader. Helt normalt
    Hurra!!! nâgon mer som "drabbats" av detta. Tack sâ mycket för att du skrev och att det dessutom är normalt, nu känner jag mig rejält lugnare.
Svar på tråden Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??