Inlägg från: Anonym (Realist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Realist)

Polis övergrepp

Det är lustigt med såna här trådar...
    Någon skriver sin version(i detta fall sin sambos version) o folk köper det rätt av *ler*
    Alla känner någon som fått stryk av polisen o vem känner inte någon som fått stryk i en piketbuss med en gulasidorna mellan (för att det inte ska bli blåmärken)...

Jag jobbar med ett yrke som är lite liknande polisens på ett sätt, dvs ett yrke där du i princip måste ha varit på plats, annars kan man inte veta vad som hänt..
    Hur många som hamnat i fyllecell anser dagen efter när de ska förklara för sin sambo varför de hamnade där att det var bra eftersom de var för berusade? Hur tror ni versionen låter då och vem får skulden?
    Är ni så naiva så ni tror att folk berättar sanningen? Visst finns det ett fåtal som gör det men de allra flesta väljer en "sanning" som är mest gynnande för sig själva..
    Är ni så naiva så ni köper rakt av att om någon säger att de fått stryk av polisen helt obefogat så har det gått till så?

Ta t ex TS man.. Han har enligt egen utsaga blivit "utsliten" ur bilen.. Kan det vara så att polisen tagit tag i honom då han klivit ur o han anser att den kränkningen i sig är att slita ur någon? Har han protesterat eller vägrat innan han blev utsliten? Isf ska han bli utsliten men jag betvivlar starkt att han berättar för sin fru att han inte medverkat i ingripandet om det är så..
    Tingsrätten/hovrätten måste vara en av de mest lögnaktiga husen i vårt land. Man berättar den version som är bäst för en, det är liksom mänskligt..

Sen förundras jag över att en del kan döma ut en hel kår på en eller några enstaka händelser.
    Jag blev jävligt illa bemött av en ica-kvinna förra veckan då jag missat att självscanna ett mjölkpaket o jag kände mig lite kränkt av henne som nästan talade till mig som att jag vore en tjuv..
    Ska jag avsky alla ica-anställda nu?
    Eller läkaren som missade att jag hade halsfluss förra året vilket gjorde att jag fick massa komplicationer så jag fick ligga inne på sjukhuset.. Ska jag misstro alla läkares kompetens nu?
    Polisen är en såpass insynsskyddad verksamhet vilket jag tror lätt leder till mkt rykten..
    De har dessutom i princip monopol på våldsanvändning vilket i sig är provocernade för många.
    Om man blivit orätt behandlad av en polis så anmäl eller rikta kritiken mot den personen isf och inte 16000 andra (finns väl ca så många om jag inte missminner).

En vän till mig är polis o såvida han inte ljuger fullständigt för mig så är inte polisen speciellt intresserad av "Svensson" som en del i tråden verkar tro.
    Och som någon annan skrev i tråden så är det intressant att alla bannar rattfyllerister men jäklar om man själv blir misstänkt på ngt sätt.
    Det är väl ganska naturligt att en del "oskyldiga" åker in på kontroll.. Däremot ska man bli bra behandlad så länge som man själv uppför sig och blir man inte det så är det DEN polisen som uppför sig felaktigt och som kanske skulle valt något annat jobb. Inte alla hans andra kollegor i landet!

Jag vet inte vad som hänt i TS situation, därför kommer jag inte kommentera den så mkt.
    Men sluta tro att ni vet precis hur allt går till trots att inte inte ens varit på plats!

• Anonym (Realist)

Romani Princess:
    Inte för att jag förstår vad det har för betydelse men mitt yrke är inget jag diskuterar på FL (eller någon annan stans heller för den delen).
    Det jag däremot kan säga är att jag lärt mig att saker/situationer ofta har minst 2 versioner... Helt omöjligt att kunna göra en bedömning om man bara har en version (även om den versionen kommer från ens barn/sambo osv).

• Anonym (Realist)

Romani princess: Som jag skrev tidigare så är det omöjligt för mig att veta hurvida det varit ett polisövergrepp eller ej då jag inte varit på plats utan bara hört en version av händelsen.

Jag hänvisar till mitt yrke pga att det i många fall liknar polisens arbete på den punkten att man måste ha varit där för att veta vad som hänt!
    Exempel: Jag har varit på plats i t ex en lägenhet och det utspelar sig ngt form av händelse där. Senare blir det utredning och en form av förhandling och jag som sett händelsen med egna ögon har då hört mååånga ggr hur folk antingen ljuger rakt av eller åtminstone skriver om historien till deras fördel.
    Jag hänvisar inte till mitt yrke som källan för mitt ev vetande av TS händelse utan påpekar att det faktiskt är så att man oftast inte kan uttala sig om vad som är sant eller ej då man inte varit på platsen.
    Ngt som en del i Fl verkar tro.. Man hör en version av en händelse och sen uttalar man sig att det är fruktansvärt att grissnutarna gjorde så.. I verkligheten kanske det var en grissnut men det kan lika väl ha varit en "gris-medborgare".. Förstår du hur jag menar?

Ang det du skrev om att din man blev stoppad ofta så arbetar min bästa kompis som sjuksköterska inom hemvården vilket gör att hon åker i sin privata bil mellan lägenheter hela nätterna.
    Hon är en av de sista att köra en saab 900 och hon blir stoppad minst 2 ggr/v. Kan tillägga att hon är svensk och jätteblond...
    Min kompis som e polis säger att det är att saab 900 är så lätta att stjäla så man kontrollerar gärna den typen av bilar.. Även bmw är ofta inblandade i brott och det är därför man ofta kontrollerar den typen av bilmärke.. Ofta finns det en förklaring till saker o ting...
    Min polare har skitstora silikonbröst så kanske stoppar de henne för att de är perversa och vill se ett par schyssta rattar mitt i natten men jag går inte helt på den teorin utan hoppas att det är pga bilmärket

Kan iaf säga att jag delvis arbetar med missbruk (finns många yrken som arbetar inom detta ämne) och det anonym (makt) skrev ang att han blev medtagen för att hans ögon flackade så är det så att när man gör "penn-testet" (inte bara poliser som gör det) så är det vissa typer av droger där ögonen flackar. DET i sig är en anledning att man inte kan utesluta narkotikaintag så i det fallet gjorde de helt rätt.

• Anonym (Realist)

Klart man får skriva det! Men "övervåld" är aldrig befogat. Våld däremot kan vara befogat
    Alltså, har det gått till så är det ju självklart jättefel o ska anmälas! Det där med att det är totalt onödigt att anmäla poliser stämmer inte. Läser min polares "polistidning" som kommer varje månad o visst är det poliser som blir åtalade o "åker dit".
    Rötägg finns i all grupper... Det finns svin som på kvällarna köper sex eller gör annat skit o som sen sitter i domstolen o dömer andra. Läkare som utnyttjar sin ställnig osv.. Listan kan göras lång...
    Är övertygad om att det finns rötägg inom polisen men att de flesta inte är det. Och de som inte är det är säkert bara tacksamma om rötäggen försvinner!

• Anonym (Realist)

Anonym: Men är du säker på att det gick till så? Var du där? Det är lite det jag menar med det jag skrivit tidigare.. Dvs att många överdriver/hittar på/undviker att berätta vad DE gjorde innan de isf fick ett batongslag över ryggen..
    Jag påstår inte att din kompis ljuger men om du pratat med poliserna så finns det nog en stor chans att de kommer med en version som inte riktigt stämmer överens med din polare...

För det första så åker man inte in i cell för att man pissat ute, utan för att man i kombination e apfull oxå. Ett rutinarbete för poliser som de säkert gör flera ggr/kväll. Skulle de slå alla med batonger i ryggen som de lägger i fyllecell? Jag e skeptisk...

Jag såg ett polisingripande i sthlm för några år sen på en mindre gata.. En hyfsat känd person var asplakat och totalvägrade att gå in i polisbilen.. Han spretade med både armar och ben o poliserna tog i så svetten lackade för att få in honom i bilen. Han tog då tag i den kvinnliga polisens tofs o började slita som en galning.. Den manliga polisen försökte bända upp hans fingrar men kampen höll säkert på i 1 min och den kvinnliga polisen skrek "aj" svinhögt och låg nästan på marken samtidigt som mannen drog i hennes hår..
    De fick tillslut in honom i bilen och sen åkte de därifrån..
    Kan säga att den personen är någon som om jag berättade hur han betett sig så hade jag aldrig blivit trodd.. Folk skulle aaaldrig kunna tro att denna fina person skulle kunna bete sig så..
    Vad jag vill komma till är att även folk man inte vill tro det om (trevliga kändisar/sin morsa/son/bästa vän etc) så talar de inte alltid sanning och man kan ALDRIG veta om man inte varit med!

• Anonym (Realist)

XXXX:Så polisen avställer 1 bil/dag för att trakassera en person som var kriminell för 10 år sen? Vad är det för "polis-land" ni bor i som har resurser till det?
    Sorry.. men jag tror det är föga troligt att polisen bryr sig om personer som varit hederliga i 10 år... Det finns liksom tillräckligt med kriminella idag för att hinna med att trakassera gamla...

Vi är så jäkla regelrätta i det här landet (vilket naturligtvis är bra)och vår polis är nog en av de minst korrupta i hela världen... Ofta gnälls det ju över att svensk polis är för mesiga men samtidigt är det brutala svin då som snor pengar av folk *förvirrande*

• Anonym (Realist)

XXXX
    Tillägg: Jag tycker du ska skriva en roman av vad du SETT och inte vad du HÖRT. Är de så bevakade fortfarande (tror inte ens att våra kriminella gängledare är så bevakade) så tror jag i allra högsta grad att det inte alls är 10 år sen de var kriminella. Såpass mkt insyn i polisarbetet har jag så att jag VET att det inte går till så...

• Anonym (Realist)

En undran bara... Många skriver att det finns bra poliser men att många är as osv...
    Har ni verkligen träffat poliser så många ggr? Jag har träffat många i samband med jobbet och det känns lite konstigt att jag inte träffat på så många as.
    Har just jag haft sån tur att få ha träffat de som är trevliga?
    Visst, ett fåtal har haft attityd men det har jag sett i de flesta yrken..

Privat (om man bortser från den jag känner) så har jag nästan aldrig varit i kontakt med någon polis. Ett inbrott för några år sen och några trafikkontroller..
    Här låter det som att folk träffar på poliser var o varannan dag och på så sätt kan avgöra hur många som är trevliga o hur många som inte är det. Låter lite konstigt i mina öron, då man på sin höjd ser en polisbil ett fåtal ggr/år...

Jag tror att polisen i sig provocerar många utan att egentligen göra så mkt...
    Ex: Satt på en krog i somras då det kommer 2 st patrullerande poliser. En står kvar utanför krogen och den andra går in.
    Brevid mig hör jag ett gäng som kommenterar poliserna och säger "Kolla på hans om gick in. Måste han gå så jävla bredbent som en jävla broiler?" " O kolla på han som står står där o håller handen i bältet.. Så jävla tyken han ser ut".
    Den ena polisen lånade toaletten (gick kanske bredbent för att han var bajjenödig eller ngt) och den andra bara stod där. De gjorde ingenting men trots det så hetsade sig ett helt sällskap upp sig över dem och började spekulera i hurvida de tror att de är ngt osv..
    Polisyrket är ngt som inte många är insatta i men som ändå intresserar många... Jag skyddar inte asen som jag oxå tror att det finns där som överallt. MEN jag tycker många är lite väl hårda i sin bedömning och generaliserar lite väl grovt..

• Anonym (Realist)

Det tror jag oxå! Många har nog en stereotypisk bild över hur en polis är och som man bygger upp via vänner/rykten/media osv och inte egna erfarenheter..
    Jag är oxå övertygad om att många blir bra mkt mer provocerade om en polis säger en sak än om en annan yrkesmänniska säger exakt likadant.

Det ÄR provocerande att ett visst antal människor i vårt samhälle har befogenhet att säga till oss andra vad vi ska göra i vissa situationer. Att ett visst antal i vissa situationer kan bestämma över oss.
    Det är så ovanligt och inte ngt som vi varken stöter på eller hade accepterat i övriga situationer och jag tror att dessa saker i sig är provocerande för många..

Att det råder resursbrist inom polisen är väl ingen nyhet direkt men ändå så tror ni att polisen åker omkring o "jävlas" med Svensson? Jag tror (delvis efter vad jag hört) att polisen skiter högaktningsvis i skötsamma Svensson (dvs de är inte intresserade av att "jaga dem" utan kriminella)! Däremot kan även Svensson bli föremål för observation men det är väl inte detsamma som att jävlas...

• Anonym (Realist)

romani princess: Det kan jag absolut förstå! Dvs att det är irriterande om det händer ofta...

Svar på tråden Polis övergrepp