Inlägg från: Anonym (Realist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Realist)

Polis övergrepp

FFL: Fick du en förklaring när det visade sig att det inte va ngt? Det kan ju finnas rätt många skäl till varför du blev stoppad.. Ngt annat brott kan ha hänt där de gått ut med ett signalement som stämmer överens med dig, en barnvagn som liknar din kan ha blivit stulen osv..
    Nu är det här andrahandsuppgifter men en kompis syrra blev för några månaders sedan kontrollerad när hon cyklade med sin dotter i barnstolen. Hon fick dock förklaringen att någon ringt 112 då den personen tyckt att hon såg full ut när hon cyklade då hon hade sitt barn där.. så det kan finnas tusentals anledningar till varför du blev stoppad.

En parantes oxå är ju att även om jag inte var där så kan jag garantera att piketen inte kom dit för att kontrollera dig!!
    Piketen är en särskild insatsstyrka inom polisen som nästan uteslutande arbetar med grovt kriminella (typ mc-gäng osv) eller extremt farliga personer.. De håller inte på med "små-brottslingar" och såvida polisen inte fått uppgifter att du bär en AK5:a i barnvagnen så kommer inte piketen dit
    Möjligtvis att det var en polisbuss då men någon piket var det garanterat inte..

Jag tror de flesta poliser själva har barn och såvida du inte har gjort dig mkt känd i ditt område så har jag svårt o tro att de bara rusar ut i parker o jävlas med småbarnsföräldrar..
    Kan ju inte säga att det inte är så men tvivlar starkt...

• Anonym (Realist)

Ok.. Vad konstigt! Nu kanske du bor i dessa områden men piketen finns ju bara i malmö/gbg/sthlm även om de kan åka ut i andra delar oxå..
    Har lite koll på det där o mig veteligen så håller inte piketen på med "småtjafs" utan lite större saker såvida de inte kör rätt in i ngt..
    Många tror att de blir utsatta för piketen då det kommer en polisbuss med flera st poliser i men det är ändå oftast inte någon piket. Men det kan ju ha varit dem i ditt fall då om de nu sa att de var från piketen!

De sa ju till dig att det var någon form av missförstånd o i det begreppet kan ju vara att det faktiskt har funnits skäl att kolla upp dig men att det sen visade sig att det var fel person att kontrollera. Tycker självklart att du borde fått en förklaring mer än att det var ett missförstånd men fick du inte det så behöver det ju inte betyda att de bara jävlades..
    Hade du varit en lokal bråkstake så hade jag oxå kunnat tro att de bara vill jävlas när de kollade dig men inte annars..
    Har fortfarande svårt o tro att poliser bara rent slentrianmässigt springer efter småbarnsföräldrar för o jävlas.. Isf borde ju lekplatser vara rent godiset för poliser att springa in i o det har varken jag eller andra jag känner råkat ut för

• Anonym (Realist)

FFL: Nädå.. inget av de yrkerna .
    Kommer inte heller med bortförklaringar utan diverse alternativ till en förklaring.
    Om de gjorde det för att jävlas eller om de faktiskt hade en orsak i ditt fall vet bara dom om egentligen... Jag hoppas på det sista..

Anonym (makt): Så du menar på fullaste allvar att det inte verkligen kan ha varit ett missförstånd?
    Säg för exempel att någon ringer till 112 och säger att de sett en misshandel där en kniv varit inblandad. Personen uppger ett signalement och stadens poliser får det på radion (för så går det till).
    "Allan svensson" kommer senare gåendes genom parken.. Han har inte varit delaktig i någon misshandel men har på sig kläder som överensstämmer och liknar det signalement som personen som misshandlat har.
    Polisen går fram o kontrollerar mannen men efter en stund så visar det sig att Allan Svensson inte är den de letar efter.. Tror du det scenariot är vanligt? Är inte det ett form av missförstånd?? Kan det ha varit ngt sånt?
    Du får gärna ge din teori av hur du helt kan utesluta ett missförstånd i FFL:s situation!

Nu har jag inte sett varken ngt polisövervåld eller svinaktiga beteenden men utan att ha sett det så förstår jag att det finns!
    Det som oxå finns är FAKTISKA missförstånd... Saker o ting har ofta en förklaring om man ser liiite längre än näsan räcker.
    Och trots att jag tror att det finns svin till poliser så tror jag fortfarande inte att poliser, då tid finnes, springer runt i parker o roar sig med att ge sig på småbarnsföräldrar bara för att jävlas!
    Om de är elaka jävlar som har lust för att sysselsätta sina arbetstimmar med att jävlas så tror o hoppas jag att de jävlas med våra kriminella invånare isf!

• Anonym (Realist)

Håller med (JUL)... Tror inte det finns en enda yrkeskategori där du inte hittar rötägg! Det smyger sig in såna i alla samhällens yrken (lågutbildade som högutbildade) men jag tror att det blir mer märkbart och mer provocerande om rötägget råkar vara polis..

I den här tråden verkar en del vilja framställa snuten som personer som är genuint onda och som några som tagit studielån och läst 2 år på skola enbart för att få makten att kunna åka runt o jävlas med folk. Jag hoppas o tror att de har lite högre ambition än så..

Både det jag sett från mitt jobb o det jag fått berättat från min poliskompis så går den mesta av arbetstiden ut på att åka på snatteri, trafikolyckor, blåskontroller, misshandel, kvinnomisshandel, köra berusade till olika ställen, förmedla mellan parter som inte kommer överens, kontrollera bilar osv..

O om man tycker att polisen lägger all sin tid på att jävlas så kan man ju undra hur det kommer sig att våra fängelser/häkten ofta är så fulla så de får tidvis dubbelbeläggas..
    Kommer de krinimella inkrypandes själva eller är det någon som sett till att de hamnat där? Så ngt nyttigt hinner polisen ändå göra...
    Men de bra sakerna får vi oftast aldrig se.. Media går aldrig ut o "berömmer" polisen när de gjort ngt bra. Däremot är de väldigt snabba med att kritisera när ngt är mindre bra..

Som (Jul) skrev så kan man ju ta sig en funderare på om man själv hade velat vara polis idag...
    Min kompis tjänar 21000 någonstans o får bära skyddsväst varje dag eller riskera livet i bilen vid utryckningar osv..
    Det är inte heller ovanligt att poliser själva blir utsatta för våld men det är inte ngt som basuneras ut i media..
    Jag hade inte velat arbeta för den skitlönen där jag riskerar mitt liv, får se avlidna människor i ex trafikolyckor osv...

Som jag skrivit tidigare så finns det sjävklart dåliga poliser men jag tror att de flesta är bra (dvs inte arbetar för att terra barnvagnsföräldrar).
    Tycker det är liite magstarkt att döma ut en så stor yrkesgrupp för att man träffat en eller några st som inte gjort sitt jobb bra.
    Hade ni själva velat höra att ni är idioter eller annat i erat egna jobb för att en kollega till er i en helt annan stad gjort ngt?

Om man inte redan kan lista ut det så avskyr jag generaliseringar o folk som inte riktar sin ilska på rätt personer..

• Anonym (Realist)

Jag kan även tillägga att jag liksom (Jul) bara är tacksam att de kontrollerar förare som de misstänker ha tagit ngt. Jag åker hellre in på kontroll "oskyldigt anklagad" några ggr än att polisen inte "vågar" ta in folk de misstänker ngt om pga att de kan ha fel..

Ang TS kommentar att hon är hjärtsjuk o inte får oroas så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur hon tror/tycker att polisen ska kunna veta det och ta hänsyn till det..
    Ska de då alltid kolla upp anhörigas hälsa innan de griper eller kontrollerar någon..
    Ska de säga "Jo, vi tror att du har tagit någon narkotika, men vi ska bara ringa din släkt först för att kolla så ingen av dem har någon sjukdom som kan utlösas av det trauma att vi tar med dig nu".
    Sen efter att ha ringt runt personens anhöriga så kan de få säga "Nä, din fru har ju ett hjärtfel så även om vi tror att du tagit ngt så får du gå för annars så kanske hon får ett anfall".
    Vet inte om TS är med fortfarande, men menar du allvar isf???

• Anonym (Realist)

FFL: Vet inte om jag är inkluderad i ditt ovanstående inlägg men hade vi träffats i verkliga livet så hade jag utan tvekan sagt allt det jag skrivit här!!
    Jag kan ju inte säga att det verkligen inte var piketen som var där (för att kunna göra det så måste jag ha varit där) men utifrån det jag vet om polisen/piketen så är det mest troligt att det var en buss där med "vanliga" poliser och inte piketen.

Det är inte bara en gång om man säger så som folk tror att de blivit tagna av piketen när det egentligen är vanliga poliser som ist för o ta 2 bilar tagit en buss..
    En piket är en specialstyrka som har en helt annan utbildning än vad "vanliga" poliser har o de sysslar INTE med att terra små oskyldiga småbarnsföräldrar som är ute med barnvagnen.
    Ser du en buss och du har några bandidos-gubbar uppradade mot en vägg, ja.. då kan du vara ganske säker på att det är piketen som är där. Ser du en buss som kontrollerar en brud på stan eller liknande, då är det inte piketen som är där..

Det är lite "häftigt" enligt vissa att påstå att piketen varit o gripit dem. Typ som att det skulle vara mer prestigefyllt än att bli gripen av vanlig polis..
    När det påståendet kommer från vissa (har b la hört det från små finniga tonårskillar på bussen) är det ungefär lika charmigt komiskt som när man ser små söta pojkar på stan som går omkring med "ACAB-tjöjor".
    Killar där man bara på deras utseende kan dra slutsatsen att deras brottsregister på sin höjd består av en trimmad moped...

Säg ett scenario där det inträffat ngt allvarligt, typ som att en galen man hotat folk på stan med ett skjutvapen o där "gärningsmannen" lämnade platsen svartklädd och med en barnvagn framför sig..
    Stämmer den gärningsmannen in på dig där du kommer promenerandes med din son, ja DÅ kommer garanterat piketen, såvida du inte bor för långt från malmö/gbg/sthlm.
    Men att piketen skulle komma till en park för att jävlas med en "vanlig medborgare" som går med sin son på promenad är högst osannolikt! O OM det va dem så har det funnits fler skäl att kolla dig än vad de berättar för dig!

Man får tro o tycka vad man vill om polisen men om man tror att man är av den rangen att piketen ens bryr sig om en så tar jag mig friheten iaf att ta den informationen med en nypa salt...

• Anonym (Realist)

Odeys: Helt rätt! Lite lättare att kolla efter oxå
    Piketen har även oftast en stege på bussen vilket andra bussar inte har..

• Anonym (Realist)

FFL: Nu e vi ju lite OT men du har ju bara skrivit lite kortfattat vad som hände..
    Så som du skrivit så får du det att låta som att du lugnt o stilla promenerat i parken med din son i barnvagn.. Upp från ingenstans kommer polien o begär förstärkning från piketen som kommer dit o jävlas med dig..
    Du får någon form av förklaring från en polis att det är ngt missförstånd men du menar att de gjort allt detta bara för att jävlas..
    Tycker du det är konstigt att andra ställer sig frågande till den här berättelsen?

Om du hade skrivit att förklaringen du fick till missförståndet var att de tagit fel på person eller likande så hade jag absolut trott på dig o även förstått varför de stoppade dig!
    Men att de inte haft någon grund för att kontrollera dig, förutom att de var lite "sugna på o jävlas" känns inte trovärdigt..

Jag är uppriktigt nyfiken på vad förklaringen var som du fick!! Berätta gärna!
    Jag är även uppriktigt nyfiken på varför piketen skulle göra ett undantag (för att bråka med barnvagnsföräldrar ÄR inte ngt de sysslar med) o bråka med just dig (och nä.., att du bär alternativa kläder är inget som piketen bryr sig om)...
    Finns det inte någon vettig förklaring (som t ex att du har misstagits vara en annan de letar efter eller liknande) till att piketen isf var där så kan inte jag komma på någon annan förklaring än att de fått ett kollektivt hjärnsläpp i bussen...

Jag upprepar mig att OM det var piketen som var där så har de haft en anledning som du kanske inte fick förklaring till..
    För att de bara ville jävlas med en pappa som är ute o går med sin son kommer jag aldrig att tro på..

• Anonym (Realist)

Men förklara då! Vad gav polisen dig för föklaring? För du har ju skrivit att du fick en.. Sa de "Jo, det är ett missförstånd, men samtidigt vill vi bara jävlas lite.. Vill du inte skriva vad det var för förklaring du fick?
    Har du verkligen tagit med ALLA detaljer i den där parkhistorien?
    Har det där hänt dig så är du den enda jag någonsin hört talas om som helt obefogat blivit terrad av polisen enbart för att de vill jävlas "bara sådär... en stillsam promenad i parken"...

Inte lönt att skriva mer eller har du inget o skriva?

• Anonym (Realist)

Ett tillägg är oxå att hade du haft koll på hur piketen arbetar så hade du oxå förstått hur pinsamt det är att påstå att de åker i parker o småbråkar med föräldrar med barn..
    Dom håller på med "de tunga gubbarna" o ger blanda f*n i både dig och mig..

• Anonym (Realist)

Ha, ha... Du kan verkligen inte berätta vad som hände där ute den där promenaden ute i verkligheten..
    Nu har jag bett dig flera ggr att berätta för oss andra som lever i total ovisshet vad den där polisen gav dig för anledning till varför de kollade dig men, men...

Vet ju inte vad du jobbar med men jag är ganska så säker på att jag vet minst lika mkt, om inte mer än du ute i verkligheten...
    Att Kling o Klang inte existerar är jag väl ganska så glad över men jag vill ändå tacka dig för att du berättar för mig hur livet därute ser ut!
    Nu vet jag nästa gång jag är ute med dottern att vi ska hålla oss borta från parker osv så inte piketen kommer o tar oss

Nu tror jag inte att någon av dem sitter på FL direkt men jag tror även att HA, Bandidos, mfl blir glada över att läsa att verkligheten har förändrats och att piketen nu flyttat focus från dem och ist över till oss småbarnsföräldrar.

• Anonym (Realist)

FFL: Du skrev;
    "Jag gick en gång med min son i parken, och när ja vägrade släppa vagnen kallade dom på piken fick ingen förklaring till varför jag skulle släppa vagnen och gå bort från den av dom .
    Däremot när piken kom så va de me en gubbe som va lugn o trevlig. Va ett missförstånd av nått slag."
    Senare har du skrivit att de gjorde detta enbart för att jävlas.

Sa "den lugna o trevliga gubben" ngt om vad missförståndet bestod av? Om han gjorde det så är det den förklaringen jag efterlyser o gjorde han inte det så kan du ju inte bara dra slutsatsen att de jävlades med dig..

Om jag blir stoppad för ngt o inte får en förklaring för det så hade jag snarare sett det som att det var en kass polis som inte behagade sig att åtminstone berätta varför de stoppade mig.. Jag hade inte bara dragit slutsatsen att de är ute o jävlas med mig utan att de faktiskt hade en orsak (jag var kanske lik någon de letade efter)..

Ps: Min polispolare e väldigt bra vän med en piketpolis.. Ska framföra att de får rikta in sig på de "fula gubbarna" igen o låta de stackars föräldrarna o barnen va ifred

• Anonym (Realist)

Virriga Vera: Jajjamen! Välkommen till verkligheten
    Resursbrist.. No Way.. Är bara en undanflykt från polisens sida för att kunna åka runt o jävlas med folk som en form av hämnd för att de var mobbade som barn o nu lider av mindervärdeskomplex!

Jag har sett fler trådar som liknar denna där folk skriver (oftast vad deras polare varit med om) och där man drar i princip hela poliskåren över en kam för att man träffat en som inte var bra..
    Undrar om det är ngt som de själva tycker är ok när det gäller deras egna yrkesgrupp?? Eller är det ok att generalisera på samma sätt när det gäller andra saker?
    Tycker en person som generaliserar grovt om polisen att det är ok att tex säga att "Jo, jag har träffat flera st invandrare som var kriminella svin så nu vet jag minsann hur sveriges invandrare är"..

Jag försvarar INTE dom som betett/beter sig illa men jag är ändå övertygad om att de är i klar minoritet!
    Jag är oxå tacksam över att det finns folk som utför den typen av arbete med allt vad det innebär för den summa pengar varje mån!

Har fått höra en hel del historier från han jag känner o såvida han talar sanning så fy f*n vad många människor beter sig.
    Inte ovanligt att en del blir vansinniga o kallar dem för idioter osv när de riggat en nykterhetskontroll för att de nu blir sena till jobbet eller vart de nu ska. Kommentarer som "Ja, visst är det bra att ni försöker ta rattfyllon, men måste ni stå just här" är en av många intelligenta kommentarer..

Jätteroligt o åka till en arbetsplats där folk kallar dig för nazist, faschist, gris osv var o varannan dag (folk som du inte ens pratat med)eller står o pekar finger åt dig, kastar snöboll på vindrutan när de kör fort o är på någon utryckning osv...
    Undra hur många som hade "accepterat" o mått bra av att ha det så på sin arbetsplats...

O om du får stryk (vilket är väldigt vanligt inom polisen) så är det ofta som personen kommer undan med det för att det finns omständigheter i lagen som säger att polisen ska "tåla mer än andra". Jag kan göra listan lång med saker som göra att man ska vara glad över att det finns några som ens vill gå till en sån arbetsplats...

• Anonym (Realist)

Anonym (*)Visst är det så.. Självklart ska polisen ha större tålamod med många saker men en del verkar kräva att de ska vara maskiner som tål allt.

Virriga Vera. Jag tror inte det bara är i hastighetskontroller som kommenteren"har ni inget annat att göra" kommer.. Den dyker nog upp i många fler situationer..
    Sen kan man ju ha i åtanke om man skulle bli sur att polisen har krav från högre instanser att ta hastighetsöverträdare.. Så blir man förbannad över att man åkt på en hastighetsböter när "de borde vara ute o fånga riktiga bovar" så kanske man ska rikta sin ilska mot våra beslutsfattare här i landet o inte mot polisknegaren som står ute i kylan.. Liksom inte han som bestämt det..

Håller med dig att man inte heller kan kräva att polisen ska kunna lagboken utan o innan. De läser 2 år o de flesta kapitlen i lagboken är inte polisiära, utan civilrättsliga eller annat.
    Inte ens en domare med sin utbildning är ens i närheten av att kunna lagboken helt..
    Tycker oxå att många borde läsa lagboken lite oftare så de vet vart de ska vända sig o rikta sin ev ilska mot nästa gång!

• Anonym (Realist)

Jag menar att det är många som åker dit för hastighetsöverträdelse men som resonerar att det inte är ett brott.
    De menar då att polisen borde va ute o ta "riktiga" bovar ist för hederliga svensson som bara kört för fort...

Svar på tråden Polis övergrepp