• Bam

Okej med låtsasvapen till barn?

Min äldste son har alltid gillat att leka med låtsaspistoler. Detta har på intet sätt gjort honom till en aggressiv bråkstake som slåss och bär sig åt. Tvärtom, lugnare barn får man leta efter. 
    Har aldrig ens funderat över om det här med fejkvapen förrän jag landade här.
    Här verkar uppfattningen vara att värre leksak finns inte.
    Vad tycker du?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej med låtsasvapen till barn?
  • Ragnar

Innan jag fick barn själv var jag helt emot leksaksvapen av alla slag.
    Nu när min son är 3,5 år så har jag lite ändrat inställning. Han kommer aldrig att få ett vapen som är en efterlikning av ett riktigt. Inte av mig i alla fall. Men jag har gjort ett trägevär (ser ut som Emils bysse) som han kommer att få i julklapp. Han springer runt med allt avlångt han kan hitta och jagar lejon, tigrar och älgar dessa dagarna. Eftersom både jag, hans pappa och fler i släkten jagar känns det bara bra att han redan nu vet vad detta går ut på och vad man har vapen till.

• JeanneDArc

näradig skrev 2008-12-03 16:49:17 följande:

JeanneDArc skrev 2008-12-03 13:47:19 följande:
    jag tror att du får läsa lite noggrannare
    Vad ska jag läsa mer nogrannt?
  • fam kaos

Tycker låtsasvapen är helt okej så länge det inte går över styr. Sonen har en plastkniv som liknar morbrors (idolen) riktiga och ett skumgummisvärd och dessa leker han med då och då. Dock inget våldsamt.

Bit i den här bilden alla plastknivshatare Sonen i sitt esse, piratmössan på huvudet, skumgummisvärdet i bakfickan och plastkniven i handen. Alla tre sakerna har han fått av sin 60 åriga mormor

• Lyran

Nej, jag vill inte att mina barn ska leka med låtsasvapen! det finns så mkt annat roligt att leka med!

• bripoint

Usch...pratade med vår kille på 16 om låtsasvapen och leka att man dödar. Då säger han.
    Det är ju inte så farligt om man kan skilja på verklighet och fantasi. Men nu finns det ett spel där man kan leka att man skjuter dagisbarn och får poäng!!!
    Vart i helvete är världen på väg!?
    Stanna klotet! jag vill hoppa av

• Spacekotten

Jag har inga barn själv men jag skulle tycka det var okej till en viss gräns, jag skulle absolut inte vilja att dom sprang runt och lekte att dom sköt varandra eller hugger ner varandra med låtsasknivar. Inte för att jag tror att det skulle göra dom mer våldsamma elelr mer benägna att ta till det på riktigt när dom växer upp, utan för att jag tycker det ser så fruktansvärt illa ut när barn gör det.

• Spacekotten

Ja, och så vill jag göra klart för dom att man inte siktar på någon med ett vapen oavsett om det är en leksak eller ej.

• Stargirl

Ja med vissa undantag, lasersvärd är våra söners favorit leksak. Pirat och riddarsvärd och cowboy pistoler är ok. Inte K-pistar som ser ut som riktiga vapen.

*~Bugaboo RULES~*
  • Superhero

jag tycker vissa vapen är ok.

skjutvapenliknande varianter har jag svårt för så det tror jag inte mina barn kommer få leka med förrns de själva köper/önskar sig. jag tänker inte uppmana detta men heller inte förbjuda då de själva tar initiativet.

däremot har jag själv kampsportat hela mitt liv och därigenom utvecklat en passion för traditionella asiatiska vapen. så hon kommer så snart hon är stor nog få leka med svärd, stavar, nunchakas o dyl. vi har redan börjat träna på slag o sparkar på mitsar här hemma! (tösen är 15 mån) och det värmer i mammahjärtat att se henne börja kunna hantera sin kropp och göra vissa enklare grejer redan.

• MaijaO

Jag tillåter inte leksaksvapen i mitt hus. Däremot så tror jag inte att det skadar barnet på något sätt. Men saker som är konstruerade för att skada andra människor tycker inte jag är lämpliga som leksaker på lika lite vis som jag hade tyckt att det varit lämpligt att ge barnet en blinkande och snurrande vibrator att leka med. Barnet använder inte vapnet med medvetenheten att den är till för att döda och hade antagligen inte lekt med vibratorm med insikten att den är tillverkad för sexuell stimmulans. Men jag tycker att båda attributen inte hör barndommen till och därför vill jag inte att mina barn ska äga något leksaksvapen. Om de däremot leker med vapen hos kompisar eller på andra ställen så är ju det något jag inte kan gå in och stoppa.

• Superhero

mandelblomma skrev 2008-12-03 14:54:23 följande:

barnpsykologen jari Sinkonen som skrivit "till små pojkars försvar", "Låt småpojkarna få leka krig, brottas och visa sin styrka, säger Jari Sinkkonen. Pojkarnas vilda lekar fyller en viktig funktion i deras utveckling. Att inte få leva ut de aggressiva känslorna i barndomen kan få negativa följder senare i levet. När pojkar viftar med sina svärd eller skjuter på varandra föreställer de sig inte krigets fasor utan det är ett spel med bestämda regler. Superhjältar som batman och H-man är för den lille rädde gossen någon att identifiera sig med, nåon som har lyckats bekämpa sin kastrationsångest och dödsskräck. Aggression kan ta sig positiva eller negativa uttryck, men den är ett sätt att kommunicera på och ingår som en naturlig del i pojkens utveckling till vuxen man. Sinkkonen illustrerar denna utvecklingsprocess med exempel från sin praktik, sin egen barndom, litteratur, film och opera. Hans analys av Knatte, Fnatte och Tjatte liksom Pelle Svanslös är både roande och tankeväckande, och han visar att hjälten Siegrfieds öden och äventyr i RIchard Wagners opera Nibelungens ring är en utmärkt beskrivning av en pojkes pubertet och mognad till man. "
    intressant. främst att det endast gäller småPOJKAR. jag menar inge illa mot dig som skrev inlägget, utan jag blir upprörd på själva författarens inställning.
    nä det är väl därför flickor ska leka prinsessor. lära sig att deras främsta och viktigaste drag är skönhet och ska vänta på att en såndär stark person som fått leka krig och riddare hela sn uppväxt ska komma och rädda dom.
  • sassy74

Min 6 åring har en bössa och låtsas hylsor till bössan som har laddar..

• Nintendo

Nej jag tycker inte om låtsasvapen. Jag vill att min dotter ska lära sig att våld är fel och att då ge henne en pistol, kniv, svärd osv ger fel signaler men jag tror knappast att barn skulle bli mer aggressiva eller så för att dem leker med sånt.
    Datorspel känns lite annorlunda av någon anledning men hon ska inte få spela överdrivet våldsamma spel heller.

• bripoint
    Nintendo skrev 2008-12-04 10:28:05 följande:
    Nej jag tycker inte om låtsasvapen. Jag vill att min dotter ska lära sig att våld är fel och att då ge henne en pistol, kniv, svärd osv ger fel signaler men jag tror knappast att barn skulle bli mer aggressiva eller så för att dem leker med sånt. Datorspel känns lite annorlunda av någon anledning men hon ska inte få spela överdrivet våldsamma spel heller.
    Detta var nog det mest förnuftiga och "braiga" inlägg jag läst här. Enligt mig alltså. Alla får ju tycka vad de vill men jag ger detta inlägg MVG+
  • SeriousGangBang

nej, de kommer inte få några vapen här.
    gillar det inte, finns massa annat kul att leka med.

många i vår omgivning har velat pracka på barna pistoler och gevär, knivar och svärd. men vi har sagt nej. varför ge dom nåt de eg inte vet vad det är.
    förr eller senare kommer väl intresset och då får man väl ta tag i det då...

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • UngMorsa

Jag skulle ALDRIG köpa låtsasvapen åt min son.
    Jag ser ingen som helst anleding till att man ska stödja "dödandet".
    Herregud, det finns massvis utan små barn i andra läder som faktiskt springer runt med riktiga vapen och måste lära sig att döda.
    Jag tycker att det räcker med att min son leker att pinnar är vapen så länge han inte siktar på något levande.

Det är min åsikt!

Svar på tråden Okej med låtsasvapen till barn?