• Ganidu

Barn & Glasögon!!!

Fick nyss veta att vårt barn på 7 år behöver glasögon... Jag kan inget om sånt här och blev orolig. Är 0,6 väldigt dålig syn på en 7-åring? Vad är "normalt" vid närsynthet?

• Svar på tråden Barn & Glasögon!!!
  • Ganidu

Ingen med närsynta barn som vet? Ursäkta min otålighet, men blir lätt sån när jag blir orolig.

• Preggi

Hej!

Vår dotter har glasögon. Hon är översynt 8,5 och det är mkt. Vet inte så mkt om närsynt men 0,6 låter inte så mkt. Jag tror inte att du behöver vara orolig...
    Vår tjej fick sina glasögon när hon var 1 år och det går jättebra! Även om vi får laga dom ganska ofta..

• Ganidu

Usch vad svårt det här var. Jag förstår att din dotter har ett kraftigare synfel. Men är inte 0,6 mycket, menar du?
    Jag resonerar som så att om fullgod syn är 1,0 och mitt barn har 0,6, så är ju det hela 40 % sämre än normalsyn! Dvs nästan bara halv syn! Eller funkar det inte så?

• boba

Kan inte heller så mycket om synfel men vår son har precis fått glasögon, är långsynt, vilket jag fortfarande inte riktigt vet vad det inebär, och har 8,6 på ena ögat och 4,25 på andra, har fått plus glas. så 0,6 låter inte så mycket! Men det kanske är skillnad vilket synfel man har inte vet jag.

• Cecese

Jag är närsynt och har -3,75 på båda ögonen. 0,6 är inte något stort synfel. Jag har för mej att normal syn räknas som 0 så då är 0,6 inte mycket.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • lilla hej

Nej, 0,6 är inget stort synfel. Normal syn räknas 1,0.
    Närsynthet går på minus och långsynt på plus.

• Ganidu

Men hur fungerar den här skalan egentligen. Jag tänker uppenbarligen helt fel (tur det, kanske, blev rädd att mitt barn var halvblint!)
    Om 1,0 är normal syn, hur mycket "minus" kan man då ha??? Jag trodde att det gick ner till 0, och sen tog skalan så att säga slut där. Men nu läser jag ju att någon har minus 3,75.
    Hjälp! Detta är ju en djungel!

• Cecese
    Ganidu skrev 2008-12-03 14:03:28 följande:
    Men hur fungerar den här skalan egentligen. Jag tänker uppenbarligen helt fel (tur det, kanske, blev rädd att mitt barn var halvblint!)Om 1,0 är normal syn, hur mycket "minus" kan man då ha??? Jag trodde att det gick ner till 0, och sen tog skalan så att säga slut där. Men nu läser jag ju att någon har minus 3,75.Hjälp! Detta är ju en djungel!
    Ja tydligen är normal syn 1.0 och inte 0 som jag trodde. Man lär så länge man lever  Jag vet faktiskt inte hur stort fel man kan ha men jag har läst om nån som haft typ -8, -9 nåt och som då varit mer eller mindre blind utan glasögon.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Ganidu

Är det någon här som har bilder på barn med glasögon? Eller kan tipsa om sida med glasögonbilder? Har aldrig funderat på hur barnbågar ser ut egentligen, vore kul att se.

Svar på tråden Barn & Glasögon!!!