• Ganidu

Barn & Glasögon!!!

Fick nyss veta att vårt barn på 7 år behöver glasögon... Jag kan inget om sånt här och blev orolig. Är 0,6 väldigt dålig syn på en 7-åring? Vad är "normalt" vid närsynthet?

• Svar på tråden Barn & Glasögon!!!
  • boba

Sonen fick runda bågar, typ som hårda gummisnoddar som sitter mjukt och fast bakom örona, de visade vilka glasögon som man kunde byta till sånna. glasögona sitter jätte bra på honom och så är de elastiska på något vis så att ha inte bryter av dem när han tar på och av själv.
    var jätte ledsen när vi fick beskedet, att han skulle få glasögon men han är jätte söt idem och får hela tiden komplimanger. han tar på sig dem självmant varje morgon, verkar gilla sitt nya glasögon liv!

• boba

vi var oxå oroliga för hur det skulle gå med att hålla reda på dem, om de går sönder mm. köppte sonens på synsam där ingick en slags försäkring att om glaset eller glasögon bågarna gick sönder/ skadades så får vi nya/lagade helt gratis under första året passar oss perfekt!

• Catbride

Ja, lite större chans är det att synfelet växer bort om det är ett Plus synfel (att barnet är översynt).
    Detta pga att en översynthet kan bero på att ögat helt enkelt är lite för kort/litet. Och när barn växer så växer också ögat

Närsynhet kan bero på att ögat är för långt - och växer man då - så blir man mer närsynt.
    (Synfel kan också bero på att ögats främre del, hornhinnan, är för kupig eller för flat, men vilket som orsakar Er dotters synfel är nog omöjligt att säga. Då måste man mäta ögats längd och frontytans kupighet - det görs INTE hos de optiker/barn-ögon läk jag träffat)

Sen när hon blir vuxen kan hon själv välja om hon vill ha kvar sitt synfel - det går faktiskt fixa det mesta med synkorrigerande kirurgi nu för tiden. Det är det jag jobbar med hela dagarna

Eftersom man upptäckt hennes synfel så tidigt så finns det stor möjlighet att hon kommer att få en bra synskärpa på ögonen! Att hon ser 0,6 nu är BRA, det kan bli ännu bättre!! Barn har oftast inte full synskärpa i den åldern. Även om hon skulle förlora ena ögat och BARA ha ETT öga med synskärpa 0,6 så är det ÖVER gränsen för att ta körkort! Så det kommer inte att bli ett handikapp för henne i framtiden!

Så strunta i hennes styrkor - även om hon blir mer närsynt eller mindre översynt så är det hennes "synkapacitet" - alltså synskärpa som är viktig! Och den tror jag inte kommer att försämras utan snarare bli bättre nu när hon får glasögon och kan träna ögat på "rätt" sätt.

• Skosa

Hej!
    ja du detta med att glasögonen går sönder får man leva med.
    Jag har ett nu 15 månader gammalt barn med glasögon och det är gott att tugga på dom eller att stoppa dom i alla möjliga och omöjliga vrår. Vi är hos optikern flera gånger i månaden .
    Barnet har haft glasögon sen 7 månaders ålder och vi har en rem runt huvudet för att försöka få glasögonen att sitta kvar.
    Barnet har också platt mellan ögonen men det har gått bra.

Ganidu skrev 2008-12-03 18:18:02 följande:
    Tack för alla svar.Något recept har vi inte fått, de ska göra ett syntest till först för säkerhets skull. Nej, mitt barn är inte det minsta bekymrad över att få glasögon, tvärtom. H*n VILL ha glasögon!!! (Inom parantes sagt så har jag inte nämnt ifall det rör sig om en tjej eller kille. Men det kvittar ju!)Nej, det är mest jag som oroar mig, för jag vet ju hur lätt h*n har för att tappa bort, ta sönder och glömma grejer. Plus att det ju aldrig är roligt att se dåligt!Men tack än en gång för all hjälp här!PS. Även om vi så klart måste kolla hos en optiker också, så hade jag gärna tittat på någon sida på nätet med barnbågar. Kan ni tipsa mig?
  • Catbride

Hej igen TS! Vet inte varför jag antog att det var en tjej?! Var nog pga den där söta lilla tjejen med glasögon som finns på bilden tidigare i tråden
    Oavsett om ni har en son eller dotter så kommer det att gå superbra med glasögon!!
    Synsam har som sagt en skadeförsäkring som täcker ALLT första året. Synoptik har alltid så att barn får ett gratis extrapar på köpet, men de har inte lika bra garanti/försäkring (har för mig att de har en liten självrisk - men e inte säker). Andra kedjor/butiker har säkert på andra sätt - så kolla runt innan ni bestämmer er.

Ni kan kolla in Skagas kollektion av bågar på deras hemsida. De har bytt namn till Scandinavian Eyewear - så googla på det...
    Sen kan ni kolla på luxottica (en annan bågleverantör - vet inte om de har barnbågar - men kolla). Ni kan säkert hitta massa fler om ni söker på "glasögonbågar" + "barn" på google.

Tips: se till att de är hållbara - skalmen ska vara flexande!! Och gärna med kort leveranstid om det behövs beställas reservdelar - det kommer att behövas, tro mig

• Ganidu

Tack igen för alla svar!
    Hur fungerar det kostnadsmässigt med barn och glasögon? Får man något bidrag? Hur mycket täcker det? Upp till vilken ålder i så fall?

• Preggi
    Ganidu skrev 2008-12-03 21:20:04 följande:
    Tack igen för alla svar!Hur fungerar det kostnadsmässigt med barn och glasögon? Får man något bidrag? Hur mycket täcker det? Upp till vilken ålder i så fall?
    Det är lite olika från kommun till kommun. Jag kollade upp det där när vi skulle köpa våra glasögon och här där vi bor får man inget bidrag. Men jag tror att det var upp till 1500:- man kunde få i bidrag. Jag kollade även med vårt försäkringsbolag men det ingår inte eftersom det inte är sjukdom ellerolycka.
    Våra glasögon kostade 5000:- Vi valde att köpa på synoptik eftersom vår synsam butik knappt hade nåt urval alls på barnglasögon. Vår ögonläkare som skrev receptet på glasögon tyckte att man skulle välja en optiker som låg nära eftersom man ofta får lämna i barnglasögonen.. Kan ju säga att det stämmer.. Vi är verkligen stammisar där..
  • Rafiiki

Vi bor i Kalmar län och här får vi bidrag upp till 8 år och det är på 725 kr som de drar direkt hos optikern!
    Det är bara vissa optiker här som är godkända men det vet varje optiker firma. Man får 1 bidrag om året!
    Vi ska nämligen kolla om synen på vår dotter om 3 mån och ev skaffa styrka på den andra glaset men då får vi inte bidrag!
    Min dotters glas och bågar slutade på 560 kr efter att de dragit bidraget!
    Sök på barnglasögon på nätet så finner du fler som har!
    Lycka till!

• Preggi

Jag ska nog lägga till att vi kunde ha fått glasögonen billigare men vi valde till att ta det tunnaste glaset och reptåligaste och sånt glas som tar bort ljusreflexer.
    Vi fick 2 par glasögon för det priset och jag kan lova att extra paret har varit värt att ha många ggr när vi fått lämna i originalen...

• Ganidu

Oj, det verkar ju variera ganska kraftigt beroende på var man bor! Får kolla upp vad som gäller hos oss.

Rafiiki, hoppas det är okay om jag gör en liten avstickare här. Läste om din fina flicka och allt vad hon ska gå igenom. Men jag är inte insatt i alla "termer". Vad innebär chiaris missbildning? Och vad betyder det att hon RIKAS?
    Undrar lite, för mina barn har en klasskompis med ryggmärgsbråck, så lite känner jag igen från henne. Men det är ju alltid bra att lära sig mer.

• Gul13

Ganidu skrev 2008-12-03 14:03:28 följande:

Men hur fungerar den här skalan egentligen. Jag tänker uppenbarligen helt fel (tur det, kanske, blev rädd att mitt barn var halvblint!)Om 1,0 är normal syn, hur mycket "minus" kan man då ha??? Jag trodde att det gick ner till 0, och sen tog skalan så att säga slut där. Men nu läser jag ju att någon har minus 3,75.Hjälp! Detta är ju en djungel!
    Jag har -8.25 och -9 på mina glasögon. Även med linser eller glasösgon har jag en synskärpa på -0.8. Jag ser inte bättre än så vilket har att göra med antal nervceller i ögat. Detta är inget som är extremt i mitt fall. Det finns folk som ser sämre men ändå inte är "blinda".
    Så din dotters närsynthet är väldigt "litet" men ska inte förringas för den skull. "normal" syn är 1.0.
    Jag fick glasögon när jag var 7 år och det är 33 år sedan. Det gick hur bra som helst. Jag höll på med hästar och ridning (gör så fortfarande men nu bär jag linser sen 20 år tillbaka) och har aldrig haft sönder några glasögon.
    Lycka till.
  • Rafiiki

Ganidu: D är ok att fråga
    RIKA är att man "tappar" henne på urin var 3:e timma.
    (Ren Intermittent Katetirisering )
    Chiaris missbildning är att lillhjärnan är missbildad. På normala människor är den "rund" men då man har chiaris missbildning är den droppformad och går ner i nacken! Bakhuvudet är oftast trångare då. Inget som syns utanpå men man kan få olika symtom på att d är trångt i bakhuvudet!

På tal om glasögon så verkar d skilja väldigt mkt i landet! Hör med en optiker vad som gäller och hoppas ni får bidrag d är väldigt dyrt annars!
    Jag hittade en sida på nätet som kostade fr 299 kr så d är ju värt att prova annars. Tror sidan hette ögat!
    Kram

• Ganidu

Hej!
    Tack för ditt svar och även för tipset om sidan! Nu vet jag lite mer. Visste inte att det heter att RIKA, men det är likadant som de gör med mina barns klasskompis. Alltid bra att lära sig något nytt! Tack! Och lycka till med din flicka, hon är ju underbart söt!

• lillgrisen
    Catbride skrev 2008-12-03 18:27:47 följande:
    Ja, lite större chans är det att synfelet växer bort om det är ett Plus synfel (att barnet är översynt). Detta pga att en översynthet kan bero på att ögat helt enkelt är lite för kort/litet. Och när barn växer så växer också ögat Närsynhet kan bero på att ögat är för långt - och växer man då - så blir man mer närsynt. (Synfel kan också bero på att ögats främre del, hornhinnan, är för kupig eller för flat, men vilket som orsakar Er dotters synfel är nog omöjligt att säga. Då måste man mäta ögats längd och frontytans kupighet - det görs INTE hos de optiker/barn-ögon läk jag träffat)Sen när hon blir vuxen kan hon själv välja om hon vill ha kvar sitt synfel - det går faktiskt fixa det mesta med synkorrigerande kirurgi nu för tiden. Det är det jag jobbar med hela dagarna Eftersom man upptäckt hennes synfel så tidigt så finns det stor möjlighet att hon kommer att få en bra synskärpa på ögonen! Att hon ser 0,6 nu är BRA, det kan bli ännu bättre!! Barn har oftast inte full synskärpa i den åldern. Även om hon skulle förlora ena ögat och BARA ha ETT öga med synskärpa 0,6 så är det ÖVER gränsen för att ta körkort! Så det kommer inte att bli ett handikapp för henne i framtiden!Så strunta i hennes styrkor - även om hon blir mer närsynt eller mindre översynt så är det hennes "synkapacitet" - alltså synskärpa som är viktig! Och den tror jag inte kommer att försämras utan snarare bli bättre nu när hon får glasögon och kan träna ögat på "rätt" sätt.
    Är det alltså så att närsynthet överlag inte växer bort eller blir bättre? Har en dotter på 3½ som haft glasögon i ca 1 år. Hon är kraftigt närsynt, -9 och -10. Enligt din förklaring betyder det alltså att hon med stor sannolikhet kommer att få ännu sämre syn? Tycker så synd om min lilltjej som nästan är halvblind... Förlåt att jag frågar såhär men hoppas verkligen på ett svar! Ortoptisten vi går till är så svår att förstå, du förklarade mycket bättre! Tack på förhand!
  • Gul13

Catbride skrev 2008-12-03 18:27:47 följande:

Ja, lite större chans är det att synfelet växer bort om det är ett Plus synfel (att barnet är översynt). Detta pga att en översynthet kan bero på att ögat helt enkelt är lite för kort/litet. Och när barn växer så växer också ögat Närsynhet kan bero på att ögat är för långt - och växer man då - så blir man mer närsynt. (Synfel kan också bero på att ögats främre del, hornhinnan, är för kupig eller för flat, men vilket som orsakar Er dotters synfel är nog omöjligt att säga. Då måste man mäta ögats längd och frontytans kupighet - det görs INTE hos de optiker/barn-ögon läk jag träffat)Sen när hon blir vuxen kan hon själv välja om hon vill ha kvar sitt synfel - det går faktiskt fixa det mesta med synkorrigerande kirurgi nu för tiden. Det är det jag jobbar med hela dagarna Eftersom man upptäckt hennes synfel så tidigt så finns det stor möjlighet att hon kommer att få en bra synskärpa på ögonen! Att hon ser 0,6 nu är BRA, det kan bli ännu bättre!! Barn har oftast inte full synskärpa i den åldern. Även om hon skulle förlora ena ögat och BARA ha ETT öga med synskärpa 0,6 så är det ÖVER gränsen för att ta körkort! Så det kommer inte att bli ett handikapp för henne i framtiden!Så strunta i hennes styrkor - även om hon blir mer närsynt eller mindre översynt så är det hennes "synkapacitet" - alltså synskärpa som är viktig! Och den tror jag inte kommer att försämras utan snarare bli bättre nu när hon får glasögon och kan träna ögat på "rätt" sätt.
    Intressant inlägg. Hur är det med ärfligheten när det gäller närsynthet? Är den mycket stor?
    Dottern blir 4 i januari så då ska synen kollas och det är klart att jag är glad om hon slipper bli så närsynt som mig. Jag var inte så här närsynt när jag inledde min glasögonkarriär utan det har blivit sämre med åren.
  • Catbride

Hej lillgrisen å Gul 13:
    Ja, tyvärr så är det mer sällsynt att närsyntheten växer bort... Hon behöver för den delen inte få förvärrat heller - beror som sagt på om hennes öga redan nu är för långt, eller om hon bara har en väldigt kupig hornhinna (främre delen på ögat). Det som är positivt med närsynheter är dock att närsynta barn brukar få bra synskärpor ändå - deras ögonbotten utvecklas då den får en skarp bild av saker som barnen håller väldigt nära ögat. Översynta barns ögonbotten får kanske aldrig en skarp bild att utvecklas mot (om man inte får glasögon förstås).

Vad gäller ärftlighet och närsynthet - det finns en ganska stark koppling! Om din närsynthet debuterade i tonåren eller strax innan så har du nog en "normal" närsynthet (som inte beror på ögonsjukdom). En sån närsynthet är ofta ärftlig och då kan din dotter bli närsynt, förmodligen med debut i tidiga tonåren. Hur mycket närsynt hon sen blir är det omöjligt att gissa.

Min far har -5, jag har -6 min bror -8 och min syster -3. Mamma har inget synfel alls - så det kan bli väldigt spridda styrkor.

(Sen helt ovetenskapligt: ibland verkar döttrar ärva sin pappas ögon och söner sin mors - så har pappan bra syn så kanske hon klarar sig helt!! OBS!! Detta är bara MIN teori - finns inga vetenskapliga belägg för den!!)

• pelagonia

Hoppasr in här

Vår son på två år fick idag besked att glasögon är ett måste. Han hade -0.4 på ena och +0.2 på det som han ser fint med. Är -0.4 mycket ? Han skelade och det var därför vi besökte ögonläkaren. Nu undrar man hur det skall gå för honom.

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Preggi
    pelagonia skrev 2009-02-11 19:07:04 följande:
    Hoppasr in härVår son på två år fick idag besked att glasögon är ett måste. Han hade -0.4 på ena och +0.2 på det som han ser fint med. Är -0.4 mycket ? Han skelade och det var därför vi besökte ögonläkaren. Nu undrar man hur det skall gå för honom.
    Hej,
    Jag är ingen expert på glasögon men 0,4 låter inte som ett så stort synfel. Min dotter har 8,5 på båda ögonen.
    Hon var 17 mån när hon fick sina glasögon och det har gått hur bra som helst för oss. Hon är mkt gladare nu när hon har sina glasögon.
    Hoppas att det går lika bra för er.
    Vi har köpt glasögon på synoptik och varit jättenöjda med dom. Där fick vi ett extra par utan extra kostnad.. Kan ju säga att de har varit till nytta eftersom glasögonen har gått sönder ett antal ggr...
    Stolt mamma till Philippa -05 och Matilda -06
Svar på tråden Barn & Glasögon!!!