• Ganidu

Barn & Glasögon!!!

Fick nyss veta att vårt barn på 7 år behöver glasögon... Jag kan inget om sånt här och blev orolig. Är 0,6 väldigt dålig syn på en 7-åring? Vad är "normalt" vid närsynthet?

• Svar på tråden Barn & Glasögon!!!
  • Ganidu

Ingen med närsynta barn som vet? Ursäkta min otålighet, men blir lätt sån när jag blir orolig.

• Ganidu

Usch vad svårt det här var. Jag förstår att din dotter har ett kraftigare synfel. Men är inte 0,6 mycket, menar du?
    Jag resonerar som så att om fullgod syn är 1,0 och mitt barn har 0,6, så är ju det hela 40 % sämre än normalsyn! Dvs nästan bara halv syn! Eller funkar det inte så?

• Ganidu

Men hur fungerar den här skalan egentligen. Jag tänker uppenbarligen helt fel (tur det, kanske, blev rädd att mitt barn var halvblint!)
    Om 1,0 är normal syn, hur mycket "minus" kan man då ha??? Jag trodde att det gick ner till 0, och sen tog skalan så att säga slut där. Men nu läser jag ju att någon har minus 3,75.
    Hjälp! Detta är ju en djungel!

• Ganidu

Är det någon här som har bilder på barn med glasögon? Eller kan tipsa om sida med glasögonbilder? Har aldrig funderat på hur barnbågar ser ut egentligen, vore kul att se.

• Ganidu

Tack för bilden och era svar! Rafiiki, jag var inne och tittade på dina bilder också. Vad fina era barn är i sina glasögon!
    Det finns nog ganska mycket att välja på, verkar det som. Vet ni om man kan anpassa bågarna så att de sitter fast ordentligt runt öronen? Mitt barn har nämligen ett ganska "platt" näsben, så där är inte så mycket att "hänga upp" ett par glasögon på.

• Ganidu

Tack för alla svar.
    Något recept har vi inte fått, de ska göra ett syntest till först för säkerhets skull. Nej, mitt barn är inte det minsta bekymrad över att få glasögon, tvärtom. H*n VILL ha glasögon!!! (Inom parantes sagt så har jag inte nämnt ifall det rör sig om en tjej eller kille. Men det kvittar ju!)
    Nej, det är mest jag som oroar mig, för jag vet ju hur lätt h*n har för att tappa bort, ta sönder och glömma grejer. Plus att det ju aldrig är roligt att se dåligt!
    Men tack än en gång för all hjälp här!

PS. Även om vi så klart måste kolla hos en optiker också, så hade jag gärna tittat på någon sida på nätet med barnbågar. Kan ni tipsa mig?

• Ganidu

Tack igen för alla svar!
    Hur fungerar det kostnadsmässigt med barn och glasögon? Får man något bidrag? Hur mycket täcker det? Upp till vilken ålder i så fall?

• Ganidu

Oj, det verkar ju variera ganska kraftigt beroende på var man bor! Får kolla upp vad som gäller hos oss.

Rafiiki, hoppas det är okay om jag gör en liten avstickare här. Läste om din fina flicka och allt vad hon ska gå igenom. Men jag är inte insatt i alla "termer". Vad innebär chiaris missbildning? Och vad betyder det att hon RIKAS?
    Undrar lite, för mina barn har en klasskompis med ryggmärgsbråck, så lite känner jag igen från henne. Men det är ju alltid bra att lära sig mer.

• Ganidu

Hej!
    Tack för ditt svar och även för tipset om sidan! Nu vet jag lite mer. Visste inte att det heter att RIKA, men det är likadant som de gör med mina barns klasskompis. Alltid bra att lära sig något nytt! Tack! Och lycka till med din flicka, hon är ju underbart söt!

Svar på tråden Barn & Glasögon!!!