• Gul13

Barn & Glasögon!!!

Ganidu skrev 2008-12-03 14:03:28 följande:

Men hur fungerar den här skalan egentligen. Jag tänker uppenbarligen helt fel (tur det, kanske, blev rädd att mitt barn var halvblint!)Om 1,0 är normal syn, hur mycket "minus" kan man då ha??? Jag trodde att det gick ner till 0, och sen tog skalan så att säga slut där. Men nu läser jag ju att någon har minus 3,75.Hjälp! Detta är ju en djungel!
    Jag har -8.25 och -9 på mina glasögon. Även med linser eller glasösgon har jag en synskärpa på -0.8. Jag ser inte bättre än så vilket har att göra med antal nervceller i ögat. Detta är inget som är extremt i mitt fall. Det finns folk som ser sämre men ändå inte är "blinda".
    Så din dotters närsynthet är väldigt "litet" men ska inte förringas för den skull. "normal" syn är 1.0.
    Jag fick glasögon när jag var 7 år och det är 33 år sedan. Det gick hur bra som helst. Jag höll på med hästar och ridning (gör så fortfarande men nu bär jag linser sen 20 år tillbaka) och har aldrig haft sönder några glasögon.
    Lycka till.
  • Gul13

Catbride skrev 2008-12-03 18:27:47 följande:

Ja, lite större chans är det att synfelet växer bort om det är ett Plus synfel (att barnet är översynt). Detta pga att en översynthet kan bero på att ögat helt enkelt är lite för kort/litet. Och när barn växer så växer också ögat Närsynhet kan bero på att ögat är för långt - och växer man då - så blir man mer närsynt. (Synfel kan också bero på att ögats främre del, hornhinnan, är för kupig eller för flat, men vilket som orsakar Er dotters synfel är nog omöjligt att säga. Då måste man mäta ögats längd och frontytans kupighet - det görs INTE hos de optiker/barn-ögon läk jag träffat)Sen när hon blir vuxen kan hon själv välja om hon vill ha kvar sitt synfel - det går faktiskt fixa det mesta med synkorrigerande kirurgi nu för tiden. Det är det jag jobbar med hela dagarna Eftersom man upptäckt hennes synfel så tidigt så finns det stor möjlighet att hon kommer att få en bra synskärpa på ögonen! Att hon ser 0,6 nu är BRA, det kan bli ännu bättre!! Barn har oftast inte full synskärpa i den åldern. Även om hon skulle förlora ena ögat och BARA ha ETT öga med synskärpa 0,6 så är det ÖVER gränsen för att ta körkort! Så det kommer inte att bli ett handikapp för henne i framtiden!Så strunta i hennes styrkor - även om hon blir mer närsynt eller mindre översynt så är det hennes "synkapacitet" - alltså synskärpa som är viktig! Och den tror jag inte kommer att försämras utan snarare bli bättre nu när hon får glasögon och kan träna ögat på "rätt" sätt.
    Intressant inlägg. Hur är det med ärfligheten när det gäller närsynthet? Är den mycket stor?
    Dottern blir 4 i januari så då ska synen kollas och det är klart att jag är glad om hon slipper bli så närsynt som mig. Jag var inte så här närsynt när jag inledde min glasögonkarriär utan det har blivit sämre med åren.
Svar på tråden Barn & Glasögon!!!