• Pymsan

Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!

Jag har ju varit så förbannat duktig och går jämt runt med en liten lapp från livsmedelsverkets hemsida med diverse rekommendationer och när jag åt parmaskinka hade den först varit fryst 3 dar som det stod att man skulle, pga risk för listeria.
    I dag åt jag bakad potatis med röra på bayonneskinka som jag trodde var rökt, men nu i efterhand har det slagit mig att den kanske är lufttorkad den med, någon som vet???? Och hur stor är i så fall risken för listeria??? Fan vad korkad jag var, kommer aldrig förlåta mig själv om nåt går snett nu bara för att min hjärna var urkopplad när jag valde röra till bakpotatisen....

• Svar på tråden Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!
  • Triton2004

bayonneskinka brukar vara kokt eller rökt inte lufttorkad

• Lussekatten87

ja,den som jag ätit hat alltid varit rökt.

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 2/8 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • jagäraf

Igår var jag på ett seminarium med David Eberhard, han som skrivit boken "I trygghetsnarkomanernas land". Han berättade då att anledningen till att alla gravid avråds från att äta t ex mögelostar är att en kvinna fick missfall pga listeria...... 1978! Sedan dess har det inte hänt! Alltså en gång för 30 år sedan. Sverige är inte klokt med alla sina förbud och livsmedelsverket är ett av de knasigaste. Hur många italienskor tror du inte äter bayonneskinka utan att förstöra eller förlora sitt barn? Om jag var gravid idag skulle jag slänga den där listan åt skogen direkt!

• Pymsan

Tack söta för era svar, då kan jag lugna mig lite... Är rätt nygravid, har bara vetat i knappa 3 veckor och det är lite ovant att plötsligt tänka på vad man stoppar i sig....

• frk Carlsson
    Pymsan skrev 2008-12-03 13:24:37 följande:
    Tack söta för era svar, då kan jag lugna mig lite... Är rätt nygravid, har bara vetat i knappa 3 veckor och det är lite ovant att plötsligt tänka på vad man stoppar i sig....
    Ta och slappna av du, och lägg bort den där listan som du går runt och bär på! Annars kommer du vara ett nervvrak när du närmar dig BF.

Har ätit parmaskinka, rökt kött, rå lax (sushi), mögelost, druckit lite champagne, käkat blodiga stekar osv osv under bägge mina graviditeter (inte varje dag så klart för dt gör jag inte i vanliga fall heller men ibland). Har två friska brudar idag.
    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • jagäraf
    frk Carlsson skrev 2008-12-03 13:27:45 följande:
    Ta och slappna av du, och lägg bort den där listan som du går runt och bär på! Annars kommer du vara ett nervvrak när du närmar dig BF.Har ätit parmaskinka, rökt kött, rå lax (sushi), mögelost, druckit lite champagne, käkat blodiga stekar osv osv under bägge mina graviditeter (inte varje dag så klart för dt gör jag inte i vanliga fall heller men ibland). Har två friska brudar idag.
    Och jag har gjort samma saker, dessutom städat kattlådan dagligen under fyra graviditeter. Mina barn är hur friska och fina som helst. När jag blev gravid för femte gången 2004 så skötte jag mig dock exemplariskt (enl livsmedelsverkets rek) men då gick det åt h-vete istället. Inte pga listeria eller nåt sånt men ändå.
  • Sencha
    jagäraf skrev 2008-12-03 13:24:33 följande:
    Igår var jag på ett seminarium med David Eberhard, han som skrivit boken "I trygghetsnarkomanernas land". Han berättade då att anledningen till att alla gravid avråds från att äta t ex mögelostar är att en kvinna fick missfall pga listeria...... 1978! Sedan dess har det inte hänt! Alltså en gång för 30 år sedan.
    Nåja, det HAR hänt senare än så. Bland annat var det något/några fall i Norge häromåret.

TS: oroa dig inte.
  • Pymsan

Tack snälla ni för era svar, nu känner jag mig lugn och avslappnad igen...... Jag tror också att man kan äta det mesta i måttliga mängder men det är lätt att nojja så här första graviditeten och oroa sig för allt möjligt, måste lära mig att slappna av lite mer....

frk Carlsson - jag går in i vecka 8 i morrn så det är nog bra om jag kan varva ner lite, mååååååååånga veckor kvar till BF, haha....

• La Lola
    jagäraf skrev 2008-12-03 13:24:33 följande:
    Igår var jag på ett seminarium med David Eberhard, han som skrivit boken "I trygghetsnarkomanernas land". Han berättade då att anledningen till att alla gravid avråds från att äta t ex mögelostar är att en kvinna fick missfall pga listeria...... 1978! Sedan dess har det inte hänt! Alltså en gång för 30 år sedan. Sverige är inte klokt med alla sina förbud och livsmedelsverket är ett av de knasigaste. Hur många italienskor tror du inte äter bayonneskinka utan att förstöra eller förlora sitt barn? Om jag var gravid idag skulle jag slänga den där listan åt skogen direkt!
    1978?
    Hm...konstigt för här står det ju inte så...
    "I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Talade den där snubben om oxå att andra länder har andra regler när det gäller provtagningar för tex listeria? Här är det inte obligatoriskt.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!