• Pymsan

Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!

Jag har ju varit så förbannat duktig och går jämt runt med en liten lapp från livsmedelsverkets hemsida med diverse rekommendationer och när jag åt parmaskinka hade den först varit fryst 3 dar som det stod att man skulle, pga risk för listeria.
    I dag åt jag bakad potatis med röra på bayonneskinka som jag trodde var rökt, men nu i efterhand har det slagit mig att den kanske är lufttorkad den med, någon som vet???? Och hur stor är i så fall risken för listeria??? Fan vad korkad jag var, kommer aldrig förlåta mig själv om nåt går snett nu bara för att min hjärna var urkopplad när jag valde röra till bakpotatisen....

• Svar på tråden Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!
  • Sofies värld

jag kan undra ibland, har det bara skett ett dödsfall i listeria i Sverige sen 78 pga. det är så ovanligt att man drabbas av det, eller är det pga. att vi är så duktiga på att följa kostreglerna? Hmm...

Förra graviditeten var jag stenhård, denna gången har jag släppt lite på det. Är noga med fisken och att inte äta helt genomstekt kött, men jag har ätit ost och korv ett par gånger. fast stora julkorven som jag kommer att äta mycket av den har jag frusit i 3 dygn.

• jagäraf

Ja, inte sjutton vet jag, vet bara vad David Eberhard sa (som förresten jobbar på Södersjukhusets psykakut). Under alla omständligheter så vet jag att man i Sverige överdrivet det mesta och oroar människor på tok alldeles för mycket.

• jagäraf

Dessutom pratade han om Sverige, inte Norge. Och - vilka är de som hjälper oss mest till oro (förutom Livsmedelsverket)? Jo, media! Tro inte på allt som står i tidningar - de vill oss inte alltid väl utan vill sälja tidningar.

• Sofies värld

Jag tror inte att det ska vara någon fara att äta lite av allt. man kanske inte behöver trycka i sig en brieost och ölkorv om dagen, men nån gång ibland tror jag inte ska utgöra nån risk.

• La Lola
    jagäraf skrev 2008-12-03 15:56:04 följande:
    Dessutom pratade han om Sverige, inte Norge. Och - vilka är de som hjälper oss mest till oro (förutom Livsmedelsverket)? Jo, media! Tro inte på allt som står i tidningar - de vill oss inte alltid väl utan vill sälja tidningar.
    Man ska inte tro på alla som föreläser heller å andra sidan.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Flickan och kråkan

Jag lyckades få i mig blodig köttsaft och blev helnojig angående toxoplasmos. Hade en förstående VC så jag fick testa för toxoplasmos. Ringde först infektionskliniken på vårt sjukhus.

TS om du oroar dig, ring och prata med din närmaste infektionsklinik. Jag fick prata med en läkare och de kan sina saker och man får bra råd. Det var oerhört slönt tyckte jag....istället för att sitta och googla runt och inte veta på vad man ska tro.

• jagäraf
    La Lola skrev 2008-12-03 16:38:57 följande:
    Man ska inte tro på alla som föreläser heller å andra sidan.
    Nä, men hellre dem än Expressen/Aftonbladet! Sensationsblaskor!
  • La Lola
    jagäraf skrev 2008-12-03 22:08:54 följande:
    Nä, men hellre dem än Expressen/Aftonbladet! Sensationsblaskor!
    Ja såna tror jag inte heller på.
    Men jag förstod nog inte riktigt vad media har med kostråden att göra å andra sidan?
  • Waitmstar

I början av min grav. var jag nojjig över allting.
    Men jag insåg att av alla långa listor så var det en mögelost som behövde avstå ifrån. Jag är nykterist sen innan, så det var inget nytt. Och jag är ganska kräsen med vad jag äter.

Jag äter som vanligt, det är min kropp van vid. Det är tillräckligt stora förändringar för den ändå. Än att jag ska vända uppochner på kosten med

• La Lola
    Waitmstar skrev 2008-12-04 08:15:43 följande:
    I början av min grav. var jag nojjig över allting. Men jag insåg att av alla långa listor så var det en mögelost som behövde avstå ifrån. Jag är nykterist sen innan, så det var inget nytt. Och jag är ganska kräsen med vad jag äter. Jag äter som vanligt, det är min kropp van vid. Det är tillräckligt stora förändringar för den ändå. Än att jag ska vända uppochner på kosten med
    Långa listor?
    Jag förstår inte att flera tycker att listan är lång?

Är denna lång?
    Nedre halvan är en enkel sammanfattning om det lilla man ska tänka på.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Sencha
    La Lola skrev 2008-12-04 08:17:41 följande:
    Långa listor? Jag förstår inte att flera tycker att listan är lång? Är denna lång? Nedre halvan är en enkel sammanfattning om det lilla man ska tänka på. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&e...
    Fast den var ju längre innan den reviderades i somras.
  • La Lola
    Sencha skrev 2008-12-04 09:25:15 följande:
    Fast den var ju längre innan den reviderades i somras.
    Alltså, den enda stora skillnaden jag har kunnat se är att de tydligt skrivit att sushi o gravad o rökt fisk är ok.
    Jag tyckte inte den var lång innan heller.
  • Sencha
    La Lola skrev 2008-12-04 09:29:37 följande:
    Alltså, den enda stora skillnaden jag har kunnat se är att de tydligt skrivit att sushi o gravad o rökt fisk är ok. Jag tyckte inte den var lång innan heller.
    Listan var lång innan. Däremot var det inte så mycket på listan som var "förbjudet", utan listan innehöll en genomgång av både saker som var OK och inte var OK. Men för dem som reagerar på "lång lista" så var den lång. Jag tror många såg det just som en lång lista med saker att hålla rätt på, även om en hel del var "det här får du visst äta". (Själv tyckte jag det var praktiskt.)
  • La Lola
    Sencha skrev 2008-12-04 09:31:49 följande:
    Listan var lång innan. Däremot var det inte så mycket på listan som var "förbjudet", utan listan innehöll en genomgång av både saker som var OK och inte var OK. Men för dem som reagerar på "lång lista" så var den lång. Jag tror många såg det just som en lång lista med saker att hålla rätt på, även om en hel del var "det här får du visst äta". (Själv tyckte jag det var praktiskt.)
    Jag blev kanske van vid den listan då helt enkelt eftersom jag hjälpt folk med kostråden i över 2 år nu.
Svar på tråden Hjälp mig snälla, är orolig, åt bayonneskinka!