• Smajla

Balkongmatta

Nån som har balkong och "riktig" matta där -- alltså sån där med "pluppar" så den är dränerande? Luskar runt i Göteborg men hittar ju bara gröna ju! Vill helst inte ha grön utan nån mindre diskret men utan större framgång. Snälla, hjälp!! Var kan jag hitta??

• Svar på tråden Balkongmatta
  • mammutten81

PÅ clas ohlsson har det som plattor som man hakar i varandra.
    Så det blir i lämplg storlek för balkongen.
    De finns i beige och grå, och fula gröna, men säkert andra färger också.

Åk annars och köp en trätrall och ha den, ser mysigt ut!

• Smajla

Tror jag har katalogen här nånstans så jag ska kolla. Tack för tipsen vännen! Maken har tydligen hittat nåt här på laptopen nu som heter Bergo-platta. Verkar vara ett bra alternativ till matta och eftersom man tydligen annars tvunget själv få tillverka en matta i annan färg än grön och med pluppar så får det kanske bli det. www.flooring.se/se - verkar kanske inte så dumt eller? Kan det se bra ut tror du?

Nu drar maken i mig här så jag får nog gå å nana - natti natti så länge!

• Smajla

Asså - har Classe sånt!!?? Där har vi inte varit faktiskt. Ska kolla det i morrn. Tack för tipsen hörni!

• Imoen

Konstgräs med pluppar under hittar du oftast i vanliga mattaffärer. Vi har en gråblå.

• MrsHawkins

J, sån där Bergo-platta har jag sett i inredningstidningar. Ser mjukt ut att gå på...skönt för fötterna...

• Imoen

Vi har bergoplattor i pannrummet och det är ju inte direkt "mysstatus" på dem. De är av hårdplast så de är väldigt hårda att gå på. Dessutom det blir svindyrt per kvadratmeter. Men visst dränerar de bra.

• Smajla

Imoen, jaså är det väldigt hårt att gå på? Låter ju inte så kul, vi hade nästan bestämt oss för såna. Suck, annars verkade det så bra för det är så dränerande och snyggt. Jaha, blir väl till att leta vidare efter den där mattan vi inte hittat än då....

• Imoen

Om det inte gör något att det blir dyrt så kan ni ju köpa bergoplattor och ha som dränerande lager och sedan lägga en matta ovanpå för att få det mjukare. Då är ni ju inte tvungna att leta efter en matta med pluppar...fast det blir ju rätt mycket dyrare.

• Smajla

Nja, det blir nog lite väl dyrt tror jag. Vi bor ju i hyresrätt och vill inte lägga för mycket pengar egentligen. Så antingen matta med pluppar eller bergoplattor får det nog bli. Betonggolvet som det är nu är inte alltför roligt. Men ska ut o kuska i mattaffärer för att se om vi hittar nån. Nån av er som vet nån mattaffär med billiga pluppmattor?

• Fruxo

har oxå tittat på olika förslag att ha på balkongen. i våran förra lägenhet vilket var en hyres läg. så hade hon som bode innan oss lagt ut typ träplattor med springor i. när vi flyttade där ifrån o skulle städa där under så var det ingen vacker syn att skåda fick inte riktigt ordning på det heller.

nån som vet hur det ser ut under plastmattor/bergoplattor??? (efter ett tag el måste man rengöra där under ofta)

säljer inte silvan/k-rauta/hornbausch sånt billigt här i gbg

• Imoen

Vi tar upp vårt konstgräs två gånger om året och rengör riktigt under för det blir avlagringar, dock inte så att det är superäckligt. Under sommaren dammsuger vi den ofta så att det inte åker ner smuts i den i onödan.

Bergoplattorna som vi har inomhus måste man plocka isär och rengöra under regelbundet för det samlas mycket skit där som man inte ens kommer åt att dammsuga bort eftersom de är så tjocka så dammsugaren orkar inte suga upp skräp som hamnar i hålen. Det är lite jobb att ta upp dem, men de har fördelen av att man enkelt kan skölja av dem en och en och få dem helt rena också.

• Smajla

Fruxo -- Silvan och K-Rauta har vi inte varit på men däremot Bauhaus och Hornbach. Bauhaus hade bara grön matta (vilket vi inte vill ha) och Hornbach hade blå och grå med pluppar men så kraftig matta så vi tror den kan bli lite hård. Hittar vi inte nån annanstans i Göteborg nån annan färg än grön kommer vi köpa på Hornbach men vi vill ju gärna kolla runt först.

Man bör väl göra rent under vare sig man har matta eller plattor med jämna mellanrum. Då är det väl lättare med matta skulle jag tro men fördelen med plattor är att man aldrig behöver vara orolig för fukt. Matta blir ju fuktig och så kan jag tänka mig att den kanske blir lite sunkigare än plattor med tiden. Inte lika lätt att hålla ren heller. Så är ju plattor inte lika gott att gå på så -- fördelar och nackdelar fram och tillbaka får man ju väga. Matta blir väl billigare än plattor. Vet varken in eller ut just nu..... Ni som har matta eller plattor - vilket rekommenderar ni?

Svar på tråden Balkongmatta