Inlägg från: Septemberknodd |Visa alla inlägg
  • Septemberknodd

DS trots KUB-test??

Klamaj, det gör mig ont att läsa hur kämpigt ni har det. Vår tös har ds, har haft spasmande lungartärer och syrgas, vätska i hjärtsäcken (tappad nu), hål i hjärtat, sondmatas, matvägrar och står i begrepp att få c-pap. MEN jämfört med er så ja, en walk in the park. Jag vet hur det tär att leva sitt liv i och me sjukvården, hur den egna soffan och den egna tiden helt plötsligt känns guld värda. Hur det egna kaffet helt plötsligt känns lyxigt som ett årgångsvin. Läste just i föräldrakraft om Tomas o Lotta Sjödin som förlorat 2 av tre söner i en obotlig hjärnsjukdom. Fy helvete! Det finns alltid alltid de som har det sju resor värre. Men det kan vara asjobbigt iaf. Min bästa vän har en dotter med cp och en udda diagnos med konstigt namn. Googlade hon på det så fick hon 4 träffar på svenska...Ganska ovanligt mao. Så jag har också förstått hur lyckligt lottad man är med ds - i många fall iaf - och hur hemskt det är innan diagnos är ställd.

• Septemberknodd

och för att svara på ts fråga: Jag känner inte nå alls som ens gjort kub/nup, eller så vågar de bara inte säga nåt till mig. Men vi fick vår dotter screenad på ul miljarder ggr pga plexus coroideus cystor i hjärnan, något som KAN vara tecken på kromosomförändring. Men vi fick veta att det då inte fanns nåt alls som tydde på ds - och doktorn är rikskänd för sin skicklighet i fosterkoll. så kan det gå. Men vi hade aldrig någonsin tagit bort henne. Tvärtom gjorde tankenp å ds att vi gick in på svenskadownforeningen.com och läste pdf:en "välkommen älskade barn" som vi sedan stt och snyftade till, över alla vackra bebisar. Efter den genomläsningen skulle man ju vara gjord av sten för att kunna ens fundera på abort.

• Septemberknodd
    tummelisa32 skrev 2008-12-04 23:59:13 följande:
    Tack snälla ni för era svar. Klamaj, det låter jättetufft och jag lider verkligen med dig när jag läser vad du skriver. Hoppas verkligen ni får reda på vad som är fel, får snabb hjälp och att er son blir bättre snabbt. Jag har funderat en del på detta med KUB. Jag gjorde ett test förra graviditeten och fick 1:6800. Barnmorskan som gjorde testet sade att detta var jättebra och att jag kunde sluta oroa mig. Kort därefter gjorde min vännina testet och fick 1:30 000. Helt plötsligt framstod mina 6800 som stor risk och självfallet oroade jag mig igen. Sedan undrar jag hur mycket som beror på läkarens precision? Och om man nu ändå har fel i åtta procent av fallen är det verkligen någon skillnad på 1:6800 eller 1:30000 rent riskmässigt? Min vänninas son har numera visat sig vara autistisk. Helt underbar liten kille ändå förståss men det visar bara att det blir en falsk trygghet. Ändå kommer jag nog inte kunna låta bli att göra ett KUB-test. Vet dock inte om jag vågar göra ett fostervattensprov. Ibland kan man ju undra om inte detta i sig kan orsaka något fel. Trots allt punkterar man ju livmodern!?Men nu är jag gravid igen och jag tycker faktiskt att det är himla jobbigt. Ungefär som att kasta sig ut från 10:e våningen med en gammal fallskärm. I en värld där man oftast kan kontrollera saker och tings så har man här inte mycket mer att göra än att hoppas att allt går bra. Jag hade också beslutsnojja över om jag skulle våga "chansa" en gång till på att allt går bra eftersom jag är så oerhört rädd för att ett sjukt eller annorlunda barn skulle slå sönder hela vår tillvaro.Men jag har förstått att de föräldrar som har DS barn ändå tycker att livet är ok. Men andra skador och problem? Den ständiga oron? Sjukhusbesöken? Hur upplever ni tillvaron? Hur känner ni och hur mår ni och era familjer?Detta är en rätt personlig fråga så jag förstår givetvis om ni inte vill svara.//Tummelisa
    Stackars dig som går och oroar dig. Du ska ju njuta av gravisiteten! (vilken livslögn, v`? Jag har mått piss under båda mina graviditeter, vem är jag att komma med puttinuttiga råd?) Hursomhelst, vårt liv är fantastiskt. Vår Tea är världens bästa, och jag skulle aldrig någonsin önskat henne på något annat vis. Vårt liv är....som det var innan, på många sätt, och alldeles annorlunda på andra. Vi har hunnit få en dotter till, och jag tog inga tester alls. DS är ingen orska till abort, tycker inte jag. Och dotter nr 2 är 46-kromosomare, men hman vet ju aldrig vad hon kan bära på för överraskningar. Som vanligt men bättre: samma vänner, nya vänner, samma renoveringsprojekt, samma skratt, samma filmintresse, samma...allt.
  • Septemberknodd
    Topdog skrev 2008-12-11 09:34:10 följande:
     Rent krass, så är det enda sättet att gardera sig, att låta bli att skaffa barn. Om man är rädd överhuvudtaget för att något ska gå fel, så ger Kub/FVP inga som helst garantier. Du får reda på ifall ditt barn har någon av 3 kromosomavvikelser. Den allra största delen av kromosomavvikelser och skador kan inte upptäckas genom fosterdiagnostik. Jag är också orolig. Jag funderar också på vad vår familj skulle klara av utan att brytas sönder. Personligen blir jag väldigt lugnad av att läsa om barn med funktionshinder och deras föräldrar. Det ger perspektiv och är därför lugnande för mig.
    tummelisa32 skrev 2008-12-11 00:40:03 följande:
    Min fråga var ställd mer mot bakgrund av huruvida det är lönt att göra KUB eller om det bara är en falsk trygghet. Rädslan är nog inte ett DS-barn utan att något skall gå fel överhuvudtaget och att dels familjelivet kollapsar på grund av en för stor belastning och dels (och framför allt) hur man skall kunna ge ett barn med extra omsorgsbehov ett bra liv. Man kommer ju inte finnas där för evigt och vem ser efter ens barn när man är borta? Ett barn med extra behov kan inte självt bevaka sina intressen och kommer vara i behov av stöd och hjälp hela sitt liv. Det är detta som skrämmer mig. Att inte kunna finnas där fast behovet finns. Annars vet man att barnen kommer att flytta hemifrån och klara sig själva så småningom och skapa sin egen tillvaro. Vad är era tankar om barnens vuxenliv? Hur fungerar det rent praktiskt?//Tummelisa
    Ja, det är en falsk trygghet, och också en falsk oro. För som jag skrivit i andra trådar, om man erbjuds test mot ds, så indikerar ju det 1. ds är så jävla hemskt att vi erbjuder test så att du kan upptäcka och eliminera ds-barn, payed for by landstinget, och 2, väl testad så är du säker. Icke! (som du ju säkert vet nu, tummelisa) ANledningen att man testar mot ds är att man kan testa mot ds och bara DET är en skrämmande utveckling, ser jag som historielärare, men folk verkar vara skrämmande historielösa, okunniga/ovilliga att dra paralleller bakåt mot andra tiders utrotning. Istället sjunger man valfrihetens lov, att man inte ska döma andra för vad de tycker och att alla har rätt till sin åsikt. Och slutar därmed fördjupa sig i bakomliggande orsaker, det etiska dilemmat, människovärdesdebatter och dyl. Gömmer sig bakom åsiktsfriheten och stoppar fingrarna i öronen.  

Beträffande det vanligt förekommande inlägget att ett ds-barn skulle slita sönder familjer: Är familjefundamentet så jävla bräckligt att det kracklerar av att man får ett barn med särskilda behov, då tror jag inte att det hade hållit oavsett. I nöd och lust? Men det är väl, som allt annat, bara tomma ord. Vad får folk att tro att det lätta livet skulle vara det bästa livet? Personligen häpnar jag över folks kalla kalkylerande idag, ch skulle inte bli ett dugg förvånad över om folk  - om det vore möjligt  - kryssade i en lista på hur de skulle vilja ha sina avkommor: blonda, blåögda, hög iq, arisk näsa, virila, fertila,  flicka, osv. Och det skrämmer skiten ur mig.

Familjelivet med ds-barn:
    Vår familj består av mig, min man, Tea drygt 2 år med downs syndrom och Anna-Klara 5 månader, utan downs syndrom. Tea ska snart börja dagis, vanligt dagis. Det ska Anna-Klara med, om ett år, samma dagis, samma avdelning.Min man ska jobba 50% from mars-september, därefter 100%, jag ska vara mammaledig tills jag börjar jobba igen, om ett år, 75% tänkte jag. Tea är skyddad av samhällets lagar, och jag är inte ett enda dugg orolig över hur det ska gå för Tea! Hon kommer att gå i skola, kanske särskola, kanske vanliga skolan, flytta hemifrån vid ca 20 fyllda, precis som många vanliga kids, bo i egen lägenhet med servicemöjlighet, resa utomlands om hon vill, plugga folkhögskola om hon vill, jobba på nåt lämpligt ställe där hon trivs. Ungefär som jag hoppas att hennes lillsyster kommer göra.  Visst kan ag tänka att Tea inte kmmer att bli mamma, men det är ju inte säkert att Anna-Klara heller lbir! Vad är ett fullgott liv? Vem avgör det?

Jag vill till sist skriva att jag är glad tummelisa att du frågar och att du funderar. du är så välkommen att fortsätta fråga vad du vill. det är så många som vet så mycket, men de har aldrg hört efter hur vi faktiskt upplever det.
Svar på tråden DS trots KUB-test??