• Komkomkom

DS trots KUB-test??

tummelisa32 skrev 2008-12-04 23:59:13 följande:

Tack snälla ni för era svar. Klamaj, det låter jättetufft och jag lider verkligen med dig när jag läser vad du skriver. Hoppas verkligen ni får reda på vad som är fel, får snabb hjälp och att er son blir bättre snabbt. Jag har funderat en del på detta med KUB. Jag gjorde ett test förra graviditeten och fick 1:6800. Barnmorskan som gjorde testet sade att detta var jättebra och att jag kunde sluta oroa mig. Kort därefter gjorde min vännina testet och fick 1:30 000. Helt plötsligt framstod mina 6800 som stor risk och självfallet oroade jag mig igen. Sedan undrar jag hur mycket som beror på läkarens precision? Och om man nu ändå har fel i åtta procent av fallen är det verkligen någon skillnad på 1:6800 eller 1:30000 rent riskmässigt? Min vänninas son har numera visat sig vara autistisk. Helt underbar liten kille ändå förståss men det visar bara att det blir en falsk trygghet. Ändå kommer jag nog inte kunna låta bli att göra ett KUB-test. Vet dock inte om jag vågar göra ett fostervattensprov. Ibland kan man ju undra om inte detta i sig kan orsaka något fel. Trots allt punkterar man ju livmodern!?Men nu är jag gravid igen och jag tycker faktiskt att det är himla jobbigt. Ungefär som att kasta sig ut från 10:e våningen med en gammal fallskärm. I en värld där man oftast kan kontrollera saker och tings så har man här inte mycket mer att göra än att hoppas att allt går bra. Jag hade också beslutsnojja över om jag skulle våga "chansa" en gång till på att allt går bra eftersom jag är så oerhört rädd för att ett sjukt eller annorlunda barn skulle slå sönder hela vår tillvaro.Men jag har förstått att de föräldrar som har DS barn ändå tycker att livet är ok. Men andra skador och problem? Den ständiga oron? Sjukhusbesöken? Hur upplever ni tillvaron? Hur känner ni och hur mår ni och era familjer?Detta är en rätt personlig fråga så jag förstår givetvis om ni inte vill svara.//Tummelisa
    Det födds ca 120 barn per år med DS och ca lika många görs det abort på.
    Risken för dig att få ett barn med DS är otroligt lågt.
Svar på tråden DS trots KUB-test??